track-to track seek på diske
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 18-06-07 00:44

Er der en utility til at måle track-to-track seek og average seek og
andre ting på en disk, under linux? incl tranfre speed.

Hvor mange hoveder er der på en disk? Et for hver pladeskive? Eller et
antal? Hvor mange pladeskiver er der i en alm disk, fx 300 GB SATA disk?

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 14:28

Keld Jørn Simonsen skrev:
> Er der en utility til at måle track-to-track seek og average seek og
> andre ting på en disk, under linux? incl tranfre speed.

hdparm -tT
Kan bruges til at vise nogle af de ting.

> Hvor mange hoveder er der på en disk? Et for hver pladeskive? Eller et
> antal? Hvor mange pladeskiver er der i en alm disk, fx 300 GB SATA disk?

Det bedste bud er at finde modelnummeret og spørge google, for det er
forskelligt fra fabrikat og model, så de kan lige så godt have 2 plader
som de kan have 1, afhænger af størrelsen og den tæthed de benytter på
de plader der er i harddisken.

Der er typisk 2 hoveder pr. plade, da man benytter både over og
underside af pladen.

Så, hvis du skal have et konkret svar, skal der nok en eller nogle
konkrete modeller på bordet først. Men spørg google om en given model,
det vil være en god start.

René Madsen
Schultz Consult
www.schultzconsult.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 18-06-07 18:24

Den Mon, 18 Jun 2007 15:27:51 +0200. skrev Schultz Consult - [René
Madsen]:

> hdparm -tT
> Kan bruges til at vise nogle af de ting.

Ja, men ikke track-to-track seek time.

> [...]
>
> Så, hvis du skal have et konkret svar, skal der nok en eller nogle
> konkrete modeller på bordet først. Men spørg google om en given model,

jeg er mere interesseret i at få generelle svar, som jeg kan bruge til at
skrive programmer/drivere til.

Hilsen
keld

Fra : N_B_DK

Dato : 18-06-07 22:10

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> wrote in message

> jeg er mere interesseret i at få generelle svar, som jeg kan bruge
> til at skrive programmer/drivere til.

Det kan der ikke svares generelt på.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 11:12

Keld Jørn Simonsen wrote:

> jeg er mere interesseret i at få generelle svar, som jeg kan bruge til at
> skrive programmer/drivere til.

Der er lige så mange konfigurationer som der er harddiskproducenter og
-modeller.

Det eneste der er standard er det elektriske interface til omverden,
hvadenten det er ATA, SATA, SCSI eller SAS. FC er bevidst ikke medtaget,
da det er optisk...

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-07 11:43

On Mon, 18 Jun 2007 17:23:44 +0000, Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk>
wrote:

>Ja, men ikke track-to-track seek time.

Den slags giver ikke mening på dagens harddiske. Sectors og Tracks er
virtuelle værdier og kun diskens firmware kender sektorernes placering
på de fysiske plader.

<mlr>

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-06-07 09:10

Den Sun, 24 Jun 2007 12:43:02 +0200. skrev Michael Rasmussen:

> Den slags giver ikke mening på dagens harddiske. Sectors og Tracks er
> virtuelle værdier og kun diskens firmware kender sektorernes placering
> på de fysiske plader.

De opgives ellers ofte af producenten. Jeg er med på at der ikke er
overensstemmelse mellem opgivne antal cylindre/hoveder/spor og
virkeligheden. Men derfor er disken jo alligevel opdelt i
cylindre/hoveder/spor og derfor giver gennemsnitlig accestid og
track-to-track søgetid jo stadig mening. Du kan bare ikke vide hvornår
du skifter fra et spor til et andet.

Men man kan måske regne sig frem til det? Teoretisk kunne man prøve at
læse en del blokke af samme størrelse forskellige steder på disken, og
hvis tiderne grupperede sig i to områder, ville forskellen kunne
forklares med, at ved de længere tider var man stødt på et sporskifte.

jeg er opmærksom på at overførseldhastigheden kan være forskellig ved
disken start og ved dens slutning. På cd/dvd-er kan den målte
hastighed være dobbelt så stor ved slutningen som ved begyndelsen.
Jeg undere mig over at dette ikke udnyttes, fx på live-cd-er.

Og det giver grund til at man kan finde på et par tal mere til at
beskrive mediet: mindste og største overførselshastighed.

man kunne måske fedte lidt med hdparm og udvide den med de ovennævnte
målinger: gennemsnitlig track-to-track, og min/max overførsel?

Hilsen
keld

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-07 10:16

Keld Jørn Simonsen wrote:
> På cd/dvd-er kan den målte
> hastighed være dobbelt så stor ved slutningen som ved begyndelsen.
> Jeg undere mig over at dette ikke udnyttes, fx på live-cd-er.

Mon ikke det største problem med Live-cd'er er seek tiden
når man skal hente en masse små filer hist og pist?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-07 15:07

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> writes:

> disken start og ved dens slutning. På cd/dvd-er kan den målte
> hastighed være dobbelt så stor ved slutningen som ved begyndelsen.
> Jeg undere mig over at dette ikke udnyttes, fx på live-cd-er.

Knoppix booter tydeligt hurtigere end andre live-CD'er, netop fordi de
brugte filer er samlet i nogenlunde den rækkefølge de skal bruges ved
opstart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-07 18:21

Den Mon, 25 Jun 2007 08:09:53 +0000 skrev Keld Jørn Simonsen:

> De opgives ellers ofte af producenten.

Det var netop det der var pointen. Producenten er de eneste der
har en reel chance for at måle det.

Mvh
Kent