Netkort i Linux virker først efter kablet
Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-06-07 19:07

Hej,

Jeg sad lige og installerede en Debian-server, men mit netkort opfører
sig mærkeligt. Nettet ser ud til at være oppe, men der sker intet før
jeg lige tager kablet ud af kortet og sætter det i igen. Så virker det.

Det viser sig ved at se på /proc/interrupts at der slet ikke kommer
nogen interrupts før tricket med kablet.

Er der nogen der har oplevet det før?? ... eller har nogen ideer til en
årsag løsning?

Det er et ældre Epox MVP3 Super-7 motherboard og et D-Link "tulip"
netkort. Jeg havde egentlig alle 4 PCI-kort i (VGA,SCSI,IDE,NIC), men
måtte skifte grafik-kortet ud med et AGP-kort for der var vist ikke
interrupts til alle.
Nu kører det... men altså ikke før jeg piller ved kablet.

Det er Debian Etch. Kerne 2.6.18. Net-kortet får IRQ 12 (som også er
PS2-AUX, men det hjælper ikke at slå i8042.noaux til).

Nogen bud? Jeg har set flere snakke om at der er introduceret en bug i
kernen omkring 2.6.10, ang. interrupts, men intet at det jeg har fundet
virker.

Peter

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-06-07 07:05

> [...]

PM> Nogen bud? Jeg har set flere snakke om at der er introduceret en
PM> bug i kernen omkring 2.6.10, ang. interrupts, men intet at det jeg

1) Prøv at slå PS/2-mus-indstillingen i BIOS over på det modsatte.
(Eller prøv alle 3 indstillinger, hvis den har både on, off og
auto.)

2) Hvis ikke det hjælper, så sæt en PS/2-mus i. Jeg ved godt det lyder
absurd, men det virker som regel. De er ikke ret dyre.

3) Flyt rundt på kortene i maskinen, så det er et andet kort, der får
IRQ 12. Det er en nødløsning, for det kort får sikkert problemer.

/Benny

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-06-07 21:52

Benny Amorsen wrote:
> 2) Hvis ikke det hjælper, så sæt en PS/2-mus i. Jeg ved godt det lyder
> absurd, men det virker som regel. De er ikke ret dyre.

Tak for forslagene... Jeg troede ellers lige at jeg endelig havde fundet
anvendelse for et Microsoft produkt (en elendig PS/2-mus), men nej...
det viste sig ikke at være IRQ-relateret.

Det ser ud til at der er en bug i de nyere tulip-drivere, der gør at de
har problemer med auto-sense. Hvis jeg loader tulip modulet med
options=9 (eller 13 eller whatever)... så virker det.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-07 03:08

> [...]

> de har problemer med auto-sense. Hvis jeg loader tulip modulet med
> options=9 (eller 13 eller whatever)... så virker det.

Ævda, troede den slags tiltag var henvist til historien.

Jeg sad og fiflede forleden med at min Asus WL167 USB-netkortsdimmer
ikke ville på WPA under Ubuntu PowerPC men godt i OS X, så jeg blev
også bragt 10 år tilbage i tid.

Naturligvis en hyggelig måde at blive gjort yngre på, men det var ikke
DET jeg havde lyst til at rode med den aften :)

Ubuntu 7.04 kørte iøvrigt ellers bedårende på en iMac G3 med 256 Mb
RAM.
--
Thorbjørn Ravn Andersen