/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Remote desktop kun i 256 farver
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 14:26

Har nogen herinde oplevet, at det kun er muligt at komme igennem med
Remote Desktop til en WinXP-maskine hvis desktop-klienten stilles til
256 farver? Hvis der vælges en højere farvedybde, resulterer det blot
i en sort skærm, og jeg fatter ikke hvorfor.

Har prøvet at slå bitmap caching fra i klienten, hvilket ifølge en
Google-søgning skulle være løsningen på sort skærm-problemet, men det
har ingen effekt her.

Det pudsige er, at hvis jeg forsøger med f.eks. Timbuktu, så har den
samme problem.

Har I en idé om, hvad der kan være årsagen til det problem?

Jeg oplevede problemet med min gamle WinXP Pro-installation, men
forleden skiftede jeg til en ny computer med WinXP MCE 2005, som ikke
havde problemet i starten, men nu er den også begyndt med det, så det
må være et eller andet, jeg har installeret. Spørgsmålet er bare
hvad!

PS. Har ingen firewall installeret, så det kan ikke være den, der
blokerer, og port 3389 er åbnet i routeren.

--
Hilsen
Madsen

 
 
Michael Rasmussen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 05-07-07 14:42

On Thu, 05 Jul 2007 15:26:11 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Har nogen herinde oplevet, at det kun er muligt at komme igennem med
>Remote Desktop til en WinXP-maskine hvis desktop-klienten stilles til
>256 farver? Hvis der vælges en højere farvedybde, resulterer det blot
>i en sort skærm, og jeg fatter ikke hvorfor.

Nope, det har jeg sgu' aldrig oplevet...

At den fungerer med 256 farver, men ikke i de højere farvedybder,
leder tanken hen på manglende (dvs for lidt) video RAM - Hvad sker der
hvis du samtidig mindsker opløsningen til f.eks 800 x 600 ??

<mlr>

Thomas G. Madsen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 14:53

Michael Rasmussen skrev:

> Nope, det har jeg sgu' aldrig oplevet...

Jeg finder det også meget sært, men siden det nu er forekommet på to
forskellige computere med to forskellige styresystemer, hælder jeg
mest til et stykke software, som har været installeret på dem begge.

Det eneste jeg mangler at teste er, om Vista Ultimate 64 opfører sig
på samme måde, når man tilgår den via Remote Desktop, for den har
jeg også installeret på samme computer som WinXP MCE 2005. Det skal
prøves af senere, for Vista-installationen er der ikke installeret så
meget software på endnu.

> At den fungerer med 256 farver, men ikke i de højere
> farvedybder, leder tanken hen på manglende (dvs for lidt) video
> RAM

Jeg har også grafikkortet eller måske driveren til det mistænkt,
men det er næppe mangel på RAM. Det er et Asus X1950Pro med 256 MB
og i den gamle computer var det et Asus X850 Pro. Altså i begge
tilfælde et Asus-kort og Radeon-drivere fra ATI...

> - Hvad sker der hvis du samtidig mindsker opløsningen til f.eks
> 800 x 600 ??

En ændring af opløsningen gør ingen forskel desværre.

--
Hilsen
Madsen

Hans (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-07-07 16:44

Thomas G. Madsen wrote:
> Michael Rasmussen skrev:
>
>> Nope, det har jeg sgu' aldrig oplevet...
>
> Jeg finder det også meget sært, men siden det nu er forekommet på to
> forskellige computere med to forskellige styresystemer, hælder jeg
> mest til et stykke software, som har været installeret på dem begge.
>
Det skulle vel tilfældigvis ikke være fordi du har opgraderet til den nyeste
version 6.0 af terminalklienten?

Hans



Thomas G. Madsen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 17:17

Hans skrev:

> Det skulle vel tilfældigvis ikke være fordi du har opgraderet
> til den nyeste version 6.0 af terminalklienten?

Den er installeret på den WinXP-maskine, jeg kun kan tilgå med 256
farver, men er det ikke kun selve klienten, man opgraderer og ikke
selve Remote Desktop-funktionen?

Det er for det meste MS Remote Desktop Client for Mac OS X v1.03,
som ikke er blevet opgraderet siden 2002, jeg forsøger fra, og
når jeg forsøger med Timbuktu, er det nyeste version 8.6 på både
klient- og server-side.

--
Hilsen
Madsen

Hans (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-07-07 18:14

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>> Det skulle vel tilfældigvis ikke være fordi du har opgraderet
>> til den nyeste version 6.0 af terminalklienten?
>
> Den er installeret på den WinXP-maskine, jeg kun kan tilgå med 256
> farver, men er det ikke kun selve klienten, man opgraderer og ikke
> selve Remote Desktop-funktionen?
>
Det burde vel kun være klienten som opdateres, men man ved aldrig med MS.
>
> Det er for det meste MS Remote Desktop Client for Mac OS X v1.03,
> som ikke er blevet opgraderet siden 2002, jeg forsøger fra, og
> når jeg forsøger med Timbuktu, er det nyeste version 8.6 på både
> klient- og server-side.
>
Har du manuelt disabled services på XP maskinen?

Hans



Thomas G. Madsen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 17:55

Thomas G. Madsen skrev:

> Det eneste jeg mangler at teste er, om Vista Ultimate 64 opfører
> sig på samme måde, når man tilgår den via Remote Desktop

Og det gør den ikke. Den kan jeg fint tilgå i 24-bit farver fra
min Mac. Sidder og skriver dette indlæg fra Mac'en over Remote
Desktop på Vista, så det må være et eller andet stykke software
eller måske en indstilling på min WinXP MCE 2005-installation, der
driller.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 18:44

Hans skrev:

> Det burde vel kun være klienten som opdateres, men man ved
> aldrig med MS.

Næ, men det er vist samme version, som kører på Vista, og dér har
jeg jo så ingen problemer.

> Har du manuelt disabled services på XP maskinen?

Nogle stykker ja, men mig bekendt ingen, som skulle have indflydelse
på Remote Desktop. Har du nogle specielle i tankerne?

--
Hilsen
Madsen

Hans (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-07-07 19:39

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>> Det burde vel kun være klienten som opdateres, men man ved
>> aldrig med MS.
>
> Næ, men det er vist samme version, som kører på Vista, og dér har
> jeg jo så ingen problemer.
>
At koble op til eller fra?

>> Har du manuelt disabled services på XP maskinen?
>
> Nogle stykker ja, men mig bekendt ingen, som skulle have indflydelse
> på Remote Desktop. Har du nogle specielle i tankerne?
>
Ja - De som er afhængige af RPC-laget.

Hans



Thomas G. Madsen (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-07-07 22:42

Hans skrev:

>> Næ, men det er vist samme version, som kører på Vista, og dér
>> har jeg jo så ingen problemer.

> At koble op til eller fra?

At koble op til.

>> Nogle stykker ja, men mig bekendt ingen, som skulle have
>> indflydelse på Remote Desktop. Har du nogle specielle i
>> tankerne?

> Ja - De som er afhængige af RPC-laget.

Det er de fleste vel, men dem som Remote Desktop har brug for, har
jeg ikke pillet ved.

--
Hilsen
Madsen

Hans (05-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-07-07 23:20

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>>> Næ, men det er vist samme version, som kører på Vista, og dér
>>> har jeg jo så ingen problemer.
>
>> At koble op til eller fra?
>
> At koble op til.
>
Det vil sige dit problem er, at når du tilgår din XP fra din Mac via lan så
har du problemet, men ikke hvis du bruger XP til at tilgå en anden ekstern
terminal server?

>>> Nogle stykker ja, men mig bekendt ingen, som skulle have
>>> indflydelse på Remote Desktop. Har du nogle specielle i
>>> tankerne?
>
>> Ja - De som er afhængige af RPC-laget.
>
> Det er de fleste vel, men dem som Remote Desktop har brug for, har
> jeg ikke pillet ved.

Noget siger mig at to uafhængige installationer, som fejler efter et stykke
tid, må nødvendigvis have en fællesnævner, og disabling af visse services
kan udmærket være problemet, selv om det ikke drejer sig om selve terminal
servicen.

Prøv i første omgang og genskab systemets standardsettings for services.

Hans



Axel Hammerschmidt (06-07-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 06-07-07 14:19

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in news:f6jvk3.274.1
@tgm.dyndns.dk:

> Hans skrev:
>
>>> Næ, men det er vist samme version, som kører på Vista, og dér
>>> har jeg jo så ingen problemer.
>
>> At koble op til eller fra?
>
> At koble op til.
>
>>> Nogle stykker ja, men mig bekendt ingen, som skulle have
>>> indflydelse på Remote Desktop. Har du nogle specielle i
>>> tankerne?
>
>> Ja - De som er afhængige af RPC-laget.
>
> Det er de fleste vel, men dem som Remote Desktop har brug for, har
> jeg ikke pillet ved.

Har du slået Fast User Switching i XP fra? Så slå det til og se om det
ikke hjælper.


--
- You like Billie Holiday?
- I love him.

Clueless

Thomas G. Madsen (06-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 06-07-07 23:06

Axel Hammerschmidt skrev:

> Har du slået Fast User Switching i XP fra?

Nej.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (06-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 06-07-07 23:13

Hans skrev:

> Det vil sige dit problem er, at når du tilgår din XP fra din Mac
> via lan så har du problemet,

Både når jeg forsøger fra min Mac på LAN-siden eller en Mac eller
WinXP Pro-maskine oppe på jobbet fra WAN-siden.

> men ikke hvis du bruger XP til at tilgå en anden ekstern
> terminal server?

Nej, så er der ingen problemer.

> Prøv i første omgang og genskab systemets standardsettings for
> services.

Er prøvet, men det gør ingen forskel. Stadig sort skærm.

--
Hilsen
Madsen

Hans (06-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 06-07-07 23:20

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>> Det vil sige dit problem er, at når du tilgår din XP fra din Mac
>> via lan så har du problemet,
>
> Både når jeg forsøger fra min Mac på LAN-siden eller en Mac eller
> WinXP Pro-maskine oppe på jobbet fra WAN-siden.
>
>> men ikke hvis du bruger XP til at tilgå en anden ekstern
>> terminal server?
>
> Nej, så er der ingen problemer.
>
>> Prøv i første omgang og genskab systemets standardsettings for
>> services.
>
> Er prøvet, men det gør ingen forskel. Stadig sort skærm.
>
Prøv lige og følg forslaget nederst på siden:

http://support.microsoft.com/kb/278502

Hans



Thomas G. Madsen (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 07-07-07 00:20

Hans skrev:

> http://support.microsoft.com/kb/278502

Det lød ellers umiddelbart som en løsning, men desværre.

Min WinXP MCE er nu stillet til 24-bit i gpedit.msc, men akkurat
det samme sker. På Mac'en får jeg en sort skærm efter logon og
efter ca. 10 sekunder med sort skærm, fryser musemarkøren også,
og så sker der ikke mere. Nogle gange går RDC-klienten endda ned
på OS X, men for det meste fryser den bare.

--
Hilsen
Madsen

Hans (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 07-07-07 00:39

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>> http://support.microsoft.com/kb/278502
>
> Det lød ellers umiddelbart som en løsning, men desværre.
>
> Min WinXP MCE er nu stillet til 24-bit i gpedit.msc, men akkurat
> det samme sker. På Mac'en får jeg en sort skærm efter logon og
> efter ca. 10 sekunder med sort skærm, fryser musemarkøren også,
> og så sker der ikke mere. Nogle gange går RDC-klienten endda ned
> på OS X, men for det meste fryser den bare.
>
Det var dog som syv ......

Nå - Næste spørgsmål ang. XP'en:

Har du installeret sikkerhedsprogrammer, eller andre programmer som har fat
i netværkskortet?

Hans




Thomas G. Madsen (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 07-07-07 11:52

Hans skrev:

> Det var dog som syv ......

Ja, det har jeg også sagt utallige gange i al den tid, jeg har
kæmpet med det bøvl :)

> Har du installeret sikkerhedsprogrammer, eller andre programmer
> som har fat i netværkskortet?

Jeg har kun Symantec Antivirus Corporate Edition installeret og
dens realtime-scanner kører ikke. Bruger den kun til at scanne
suspekte filer.

Af programmer, som har fat i netkortet, kan jeg kun komme i tanke
om Ciscos VPN-klient, som jeg bruger, når der hjemmefra skal oprettes
forbindelse til jobbets maskiner.

Jeg spekulerer på, om Timbuktu Pro mon kan have noget at gøre med
problemet, for den har jeg også installeret, da jeg bruger den til
at fjernstyre computerne på jobbet. Hvis jeg fra jobbet forsøger
at få kontakt til min "sort-skærms-problem-ramte" WinXP med Timbuktu,
er der som nævnt det samme problem med sort skærm. Jeg tør dog ikke
sige, om Timbuktu også bruger Terminal Services, men jeg tror det
ikke. Den installerer sin egen tjeneste, men det hjælper ikke noget
på Remote Desktop-problemet at deaktivere Timbuktu-tjenesten.

Når Timbuktu er aktiv på en computer, bliver Fast User Switching
automatisk koblet fra. Det var derfor, jeg kom i tanke om Timbuktu,
da Axel nævnede det med Fast User Switching, men jeg har jo også
problemet med Remote Desktop når Timbuktu ikke kører, og Fast User
Switching er koblet til.

--
Hilsen
Madsen

Hans (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 07-07-07 12:39

Thomas G. Madsen wrote:
> Hans skrev:
>
>> Det var dog som syv ......
>
> Ja, det har jeg også sagt utallige gange i al den tid, jeg har
> kæmpet med det bøvl :)
>
>> Har du installeret sikkerhedsprogrammer, eller andre programmer
>> som har fat i netværkskortet?
>
> Jeg har kun Symantec Antivirus Corporate Edition installeret og
> dens realtime-scanner kører ikke. Bruger den kun til at scanne
> suspekte filer.
>
> Af programmer, som har fat i netkortet, kan jeg kun komme i tanke
> om Ciscos VPN-klient, som jeg bruger, når der hjemmefra skal oprettes
> forbindelse til jobbets maskiner.
>
> Jeg spekulerer på, om Timbuktu Pro mon kan have noget at gøre med
> problemet, for den har jeg også installeret, da jeg bruger den til
> at fjernstyre computerne på jobbet. Hvis jeg fra jobbet forsøger
> at få kontakt til min "sort-skærms-problem-ramte" WinXP med Timbuktu,
> er der som nævnt det samme problem med sort skærm. Jeg tør dog ikke
> sige, om Timbuktu også bruger Terminal Services, men jeg tror det
> ikke. Den installerer sin egen tjeneste, men det hjælper ikke noget
> på Remote Desktop-problemet at deaktivere Timbuktu-tjenesten.
>
> Når Timbuktu er aktiv på en computer, bliver Fast User Switching
> automatisk koblet fra. Det var derfor, jeg kom i tanke om Timbuktu,
> da Axel nævnede det med Fast User Switching, men jeg har jo også
> problemet med Remote Desktop når Timbuktu ikke kører, og Fast User
> Switching er koblet til.
>
Der er nok ikke andet at gøre end at gå systematisk frem og afinstallere de
ovennævnte programmer ét af gangen, og se om fejlen i XP's terminal server
forsvinder, og så ved du hvad problemet er.

Hans



Thomas G. Madsen (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 07-07-07 13:00

Hans skrev:

> Der er nok ikke andet at gøre end at gå systematisk frem og
> afinstallere de ovennævnte programmer ét af gangen, og se om
> fejlen i XP's terminal server forsvinder, og så ved du hvad
> problemet er.

Der er nok kun den hårde vej tilbage ja.

Forresten så har alle XP Pro-maskinerne på jobbet Timbuktu
installeret, og dem er der ingen problemer i at tilgå med Remote
Desktop-klienten, så det er nok heller ikke Timbuktu her, men
jeg vil prøve at gå systematisk frem. Har lige prøvet at koble al
hardwareacceleration fra på grafikkortet. Det hjalp heller ikke.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste