MySQL, avanceret distinct? (i hvert fald f~
Fra : Niels Andersen

Dato : 06-07-01 20:34

Jeg har en tabel hvor nøglen er en streng. Faktisk er det to (i fremtiden
måske flere) ord, sammensat med en underscore (_), fx. sådan her:
"key1_key2".
Det fungerer ganske glimrende, men det er vist lidt uheldigt
database-design. Jeg har nu i hvert fald det problem, at jeg skal have en
liste over første del. Altså, hvis man fjerner alt fra og med første
underscore, og så skal jeg have en liste uden dubletter. Kan det overhovedet
lade sig gøre?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 07-07-01 15:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det fungerer ganske glimrende, men det er vist lidt uheldigt
> database-design. Jeg har nu i hvert fald det problem, at jeg skal have en

Pseudokode:
SELECT DISTINCT SUBSTRING(feltnavn, LOCATE('_', feltnavn), LOCATE('_',
feltnavn, LOCATE('_', feltnavn))) AS key1 FROM tabel

Måske?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk
e72bd3e51a7937c87d28b85d677a97b2

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-07-01 09:09

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> wrote in message

> Pseudokode:
> SELECT DISTINCT SUBSTRING(feltnavn, LOCATE('_', feltnavn), LOCATE('_',
> feltnavn, LOCATE('_', feltnavn))) AS key1 FROM tabel

Jeg skal snart have læst den manual igennem, der er vist meget guf... :)
Men tak for inspirationen, dette bliver vist løsningen:

SELECT DISTINCT SUBSTRING_INDEX(felt, '_', 1) AS key1 FROM tabel;

--
Mvh.

Niels Andersen