Join og variabler
Fra : -henrik

Dato : 03-07-07 18:45

Hej allesammen,

Jeg er absolut begynder i mysql, men kan da godt udtrække data og
liste dem efter forskellige parametre, men..:

I et CMS er artiklerne bygget op i forvejen med bl.a. en variabel
$info[topictext] der i tekstform beskriver et emne.

topictext findes i tabellen topics, men her vil jeg gerne hente
topicid i stedet, så jeg kan arbejde videre i tabellen stories, hvor
denne id bare hedder topic.

Jeg havde tænkt mig noget i retning af:

SELECT topicid
FROM topics
WHERE $info[topictext] = topictext

Det ser ud til at jeg kun delvist får lavet et opslag i tabellen, da
hele $info[topictext] ikke kommer med, hvis $info[topictext] består af
mere end et ord.

Hvad skla jeg gøre her?

-og et lille tillægsspørgsmål:

Når jeg har hentet topicid vil jeg gerne arbejde videre med resultatet
i en videre søgning. Kan jeg nøjes med en 'AS resultat' i forrige
eksempel og arbejde videre med 'resultat'?

Takker..

-henrik