Vand boring.
Fra : Bjarne K.

Dato : 12-06-07 12:00

Er der nogen der ved hvad det kan koste at få lavet sin egen boring ?.

Bjarne K.

Fra : Max

Dato : 12-06-07 12:07

Hej Bjarne

> Er der nogen der ved hvad det kan koste at få lavet sin egen boring ?.

Ja, en brøndborer når han er færdig.

--
Mvh Max

Fra : JB

Dato : 12-06-07 15:10

> Er der nogen der ved hvad det kan koste at få lavet sin egen boring ?.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.

Hej Bjarne
Ja idag kan man sige mere præcist hvor langt ned der er til grundvandet. Det
er vigtigt at gøre sig klart hvad denne boring skal bruges til, er det til
markvanding eller er det til drikkevand, hvor stort forbrug vil der være,
hvilken dimension skal forerøret have. Det koster ca 800-1200 kr pr bore
meter + det løse som er forerør, filtergrus pumpe mm. Nogle firmaer tager op
til 9000kr bare for transport og opstilling maskinen, andre har ikke denne
omkostning. Jeg har for ca et år siden selv fået lavet en vandboring og det
var faktisk billigere end at få vandværksvand. Hvis du kan få vandværksvand
til en lavere pris end prisen på en boring, får du sansynligvis ikke
indvindningstilladelsen (vandforsyningsloven §19). For at danne dig et
overblik over hvilke omkostninger du vil få til filteranlæg kan du jo
forhøre dig hos andre i området der har egen boring om vandkvaliteten i
området med hensyn til nitratindhold mm. En god start er at læse
vandforsyningsloven. http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A19990013029-REGL

Hvis du har brug for nogle ekstra pris-tips så fjern noget i min mailadresse

dnwnoget@e-box.dk

Mvh
JB

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-06-07 15:52

"JB" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A19990013029-REGL
>
> Hvis du har brug for nogle ekstra pris-tips så fjern noget i min

OK, tak for udførligt svar. Det er til markvanding, men jeg har nok ikke så
stort behov, at det kan opveje de investeringer du ridser op. Bruger idag
vandværksvand, og det heden der har fået mig til at overveje alternativer.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-07 21:33

On Tue, 12 Jun 2007 16:51:34 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>vandværksvand, og det heden der har fået mig til at overveje alternativer.

Det kender jeg :-/
Har weekenden over brugt 5-6 m3 vand til vanding ude i gartneriet. Det
gør helt ondt når måleren kører fuld knald.

Jeg har en drøm om vandopsamling fra udhusene. Der er ca. 400 m2
tagoverflade og en gammel ajlebeholder at opsamle i. Men det koster jo
også i anlæggelse og der skal noget filter på, da jeg bruger mikrodyser
til at sprede vandet med, der må ikke være ret meget snavs i det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 12-06-07 22:15

> [...]
> Jeg har en drøm om vandopsamling fra udhusene. Der er ca. 400 m2
> tagoverflade og en gammel ajlebeholder at opsamle i. ..........

Vandet forsvinder "kun" ud i den blå luft når det fordamper - Der må da være
en mulighed for genvinding gennem kondensering et eller andet sted før
luften forlader drivhuset :-/
Eller jeg mislæser måske begrebet "gartneriet" ?

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-07 07:03

On Tue, 12 Jun 2007 23:15:14 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote:

> [...]
>luften forlader drivhuset :-/
>Eller jeg mislæser måske begrebet "gartneriet" ?

Ja, det er lige så meget planter placeret udendørs som bruger vand.

Hele den ene side i drivhuset kan åbnes, der kan næppe laves noget
kondensering.

Jeg har desværre heller ikke mulighed for at opsamle regnvand fra
drivhuset. Med næsten 500 m2 jordareal dækket af drivhus kunne det
ellers blive til en del.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ksk

Dato : 12-06-07 22:12

> [...]
> også i anlæggelse og der skal noget filter på, da jeg bruger mikrodyser
> til at sprede vandet med, der må ikke være ret meget snavs i det.

det er ikke lovligt at ha sit ejer boring til grundvandet ... i øjeblikket
regn man med der i dag er over 50.000 boringer hvilke myndighederne er
begyndt en klap jagt på ,,, noget med de ikke vil ha åbning dirket ned til
grundvandet

KsK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-07 07:01

On Tue, 12 Jun 2007 23:12:22 +0200, "ksk" <ksk@allg.dk> wrote:

> [...]
>regn man med der i dag er over 50.000 boringer hvilke myndighederne er
>begyndt en klap jagt på ,,, noget med de ikke vil ha åbning dirket ned til

Kan det nu passe, sådan helt generelt?
Vi har på arbejde egen boring, hvor vi må hive 10.000 m3 op om året.
Ikke drikkevand, kun til vanding.
En bekendt har sidste år fået lavet ny boring, også til markvanding. Det
har han helt sikkert ikke gjort uden at få tilladelse til det.

Mon ikke det er drikekvandsboringer de er hysteriske med? Hvis "alle"
får vand fra et vandværk er det lettere at kontrollere drikkevandet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : JB

Dato : 13-06-07 09:27

> [...]
> regn man med der i dag er over 50.000 boringer hvilke myndighederne er
> begyndt en klap jagt på ,,, noget med de ikke vil ha åbning dirket ned

Tværtimod så kan de ikke nægte dig en boring hvis du opfylder kravene i §19
i vandforsyningsloven.En boring er naturligvis nød til at nå grundvandet,
ellers giver den jo ikke vand.
Det drejer sig om noget helt andet nemlig eksisterende boringer skal
forsegles i toppen så der ikke kan løbe overfladevand ned i grundvandet.

JB

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-06-07 00:42

> [...]
> også i anlæggelse og der skal noget filter på, da jeg bruger mikrodyser
> til at sprede vandet med, der må ikke være ret meget snavs i det.

Jeg har 1100m2 udhuse, men desværre uden tagrender. Ellers har jeg også en
ejlebeholder (tror jeg det er). Uden for den ene stalddør er der en lem ned
i betonnen til et kæmpe hul. Var egentlig begyndt at fylde hullet op, men
stoppede heldigvis igen, da jeg fandt ud af hvad det var.
Har også en lille sø lige ved siden af, så måske jeg burde begynde at pumpe
over i ejlebeholderen, om efteråret, når søen er godt fyldt op.

Bjarne K.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-06-07 10:01

> Har også en lille sø lige ved siden af, så måske jeg burde begynde at
> pumpe over i ejlebeholderen, om efteråret, når søen er godt fyldt op.

Hvis søen er over 100 m2 er den beskyttet og så må du helt sikkert heller
ikke det.

Mvh
Jacob

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-06-07 11:49

"Jacob Andersen" <i@dk> wrote in message

> Hvis søen er over 100 m2 er den beskyttet og så må du helt sikkert heller
> ikke det.
>
> Mvh
> Jacob

Jeg tror sø'en er et par hundrede m2.

Så må jeg vist hellere får sat nogle tagrender på udhusene, og få lavet
noget regnvandsopsamling.

Bjarne K.