Radiser..
Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 10-06-07 18:38

Hvad sker der hvert år med minr radiser.
Det 1. hold bliver sået og de får fine radiser. Når jeg så sår 2. hold
omkring 15/5 bliver det ikke andet end blade.
Hvad skyldes det?
Hilsen
Mikkel B-P

Fra : johny møller

Dato : 10-06-07 18:44

Muligvis noget med næringen i jorden (måske) ved bare at det er en god ide
at flytte lidt rundt på sine grønsager i urtehaven.
mvh
johny

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 10-06-07 19:22

Tjaa... Det er også prøvet. Jeg sår aldrig radiser flere gange samme sted.
Og hvis det er noget med næring i jorden, hvorfor lykkes 1. gang ALTID og 2.
gang bliver blade..

Fra : johny møller

Dato : 10-06-07 20:17

Svært at sige, men det kunne jo være at næringen var opbrugt, det kan jo
heller ikke være frøene, da de første jo virker fint.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-07 21:30

On Sun, 10 Jun 2007 19:38:29 +0200, "Mikkel Bierberg-Petterson"
<bierberg@get2net.dk> wrote:

>Hvad sker der hvert år med minr radiser.
>Det 1. hold bliver sået og de får fine radiser. Når jeg så sår 2. hold
>omkring 15/5 bliver det ikke andet end blade.
>Hvad skyldes det?

Er der andet at se på dem? Ser bladene anderledes ud på andet hold? Er
de lige store? Samme farve?

Min bog siger at der er lidt forskellige ting osm kan angribe radiser,
men ingen af dem lyder som det der rammer dine.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 11-06-07 16:51

Der er INTET unormalt at se bortset fra at det bliver til ENORME blade.
Roden ser ok ud bortset fra at den ikke er som en radiserod
Jeg har endda forsøgt at så på samme sted som 1. gang men med samme
resultat.
Underligt!!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-07 17:39

Mikkel Bierberg-Petterson skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> ENORME blade. Roden ser ok ud bortset fra at den ikke er som
> en radiserod Jeg har endda forsøgt at så på samme sted som 1.

Hvad med vand eller gødning ?

Giver du andet holde for meget eller for lidt af disse ting i
forhold til første hold ?

Eller står andet hold mere i skygge pga de omkringstående
planter/buske/træer ?

Bare nogle gæt

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 11-06-07 19:42

Gode gæt.
Men jeg gør præcis det samme med 2. hold som med 1.
Det er det som gør det endnu mere underligt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-07 22:38

"Mikkel Bierberg-Petterson" <bierberg@get2net.dk> skrev
> Men jeg gør præcis det samme med 2. hold som med 1.
> Det er det som gør det endnu mere underligt.

Det er det ikke, for fluerne/larverne der angriber, er der 1000 gange flere
af ved 2. hold.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-06-07 15:19

On Mon, 11 Jun 2007 20:41:37 +0200, "Mikkel Bierberg-Petterson"
<bierberg@get2net.dk> wrote:

>Gode gæt.
>Men jeg gør præcis det samme med 2. hold som med 1.
>Det er det som gør det endnu mere underligt.
klip
Det er for varmt i denne tid til radisser, de var fine lige til
denne varme satte ind. Nu skal de vandes 10 gange om dagen, og
bliver alligevel ikke til noget.
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-07 22:47

"Mikkel Bierberg-Petterson" <bierberg@get2net.dk> skrev

Når jeg så sår 2. hold
> omkring 15/5 bliver det ikke andet end blade.
> Hvad skyldes det?

De kan f.eks. ikke lide at være i drivhuset, det kunne antyde at de ikke kan
lide varme. Men ellers er budet orm ved rødderne, der generer væksten så
tilpas at de netop kan holde liv, men ikke formår at danne selve radisen,
eller denne mulighed skades ved begnavningen?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-06-07 00:30

> [...]
> Det 1. hold bliver sået og de får fine radiser. Når jeg så sår 2. hold
> omkring 15/5 bliver det ikke andet end blade.

Er der ikke et eller andet med forholdet mellem temperatur og lys?
Så vidt jeg husker - kan ikke huske hvor jeg har det fra - kan det ikke lade
sig gøre at få ordentlige radiser, hvis de bliver sået, når det er for
varmt.

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 12-06-07 13:14

Inger Pedersen wrote:
<snip>
> [...]
> Så vidt jeg husker - kan ikke huske hvor jeg har det fra - kan det
> ikke lade sig gøre at få ordentlige radiser, hvis de bliver sået, når

Pudsig påstand. Jeg har aldrig haft problemer med at få ordentlige
radisser - når vi lige ser bort fra risikoen for orm.

Hverken den sommer det stod ned i tove hele juli, eller sidste år, hvor
solen bagte ned fra radisserne blev sået til de blev høstet. (I sidste
tilfælde fik de selvfølgelig vand...)

Radisser er den mest taknemmelige afgrøde jeg har i min have. (Selvom
jordskokkerne ser ud til at skulle overgå dem snart.)

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-07 22:27

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev
> Radisser er den mest taknemmelige afgrøde jeg har i min have. (Selvom
> jordskokkerne ser ud til at skulle overgå dem snart.)

Gad vide hvad det er for en radisse-sort, de må vokse godt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen