Apt dependencies helvede
Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-07 16:21

Jeg er havnet i et dependencies helvede på en debian-sid.

Det er en server, jeg forsøger at køre Xen på, hvilket har vist sig at
være et problem med Debians ret sporadiske understøttelse af Xen. Jeg
har forsøgt at opgradere Xen til 3,1 ud fra en brasilianske udgave, og
er derigennem fået ødelagt apt.

Hver gang jeg vil gøre noget med apt, får jeg beskeden :
Pakken xen-utils-3.1 skal geninstalleres, men jeg kan ikke finde noget
arkiv med den.

Jeg har en xen-utils-3.1 pakke liggende på harddisken, men når jeg
forsøger at installere den med
dpkg -i xen-utils-3.1-xxxxx.deb
får jeg nedenstående fejl tilbage:

servmc64# dpkg -i
/home/d/mussi-xen31/xen-utils-3.1_3.1.0-0mussi4_amd64.deb
(Læser database... 104627 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte xen-utils-3.1 3.1.0-0mussi4 (med
..../xen-utils-3.1_3.1.0-0mussi4_amd64.deb)...
Stopping XEN: sh: /usr/sbin/xen-python-path: Ingen sådan fil eller
filkatalog
invoke-rc.d: initscript xend, action "stop" failed.
dpkg: advarsel - gammelt pre-removal-script returnerede afslutningsstatus 1
dpkg - forsøger i stedet script fra ny pakke...
Stopping XEN: sh: /usr/sbin/xen-python-path: Ingen sådan fil eller
filkatalog
invoke-rc.d: initscript xend, action "stop" failed.
dpkg: fejl under behandling af
/home/d/mussi-xen31/xen-utils-3.1_3.1.0-0mussi4_amd64.deb (--install):
underproces nyt pre-removal-script returnerede afslutningsstatus 1
Starting XEN: sh: /usr/sbin/xen-python-path: Ingen sådan fil eller
filkatalog
invoke-rc.d: initscript xend, action "start" failed.
dpkg: fejl under oprydning:
underproces post-installation script returnerede afslutningsstatus 1
Der opstod fejl under behandlingen:
/home/d/mussi-xen31/xen-utils-3.1_3.1.0-0mussi4_amd64.deb

Maskinen kører stadig, men i praksis kan jeg ikke opgradere eller
installere noget som helst.

Har I forslag til, hvordan jeg kommer videre ?

--
Morten Christensen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 09-06-07 22:56

Morten Christensen wrote:
> [...]
> installere noget som helst.
>
> Har I forslag til, hvordan jeg kommer videre ?

Ligner lidt et blandet amd64 og x86 pakket system?

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-06-07 23:18

Jesper Staun Hansen skrev den 09-06-2007 23:56:

> Ligner lidt et blandet amd64 og x86 pakket system?

Det vil jeg ikke udelukke, men er der nogen forslag til, hvordan jeg
kommer videre ?

--
Morten Christensen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-06-07 00:33

On 2007-06-09, Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> wrote:

> Det vil jeg ikke udelukke, men er der nogen forslag til, hvordan jeg
> kommer videre ?

1) du holder dig væk fra debian sid. sid er unstable. især i det første
halve år efter en release er sid rigtig unstable.

2) du holder dig væk fra uofficielle pakker.

debian etch, som er klippestabil, skulle have ganske udemærket xen understøttelse.

så indstil din sources.list til etch - og få fjernet alle uofficielle
pakker - og håb på at du kan tage den derfra.

/Sune

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-06-07 16:56

Sune Vuorela skrev den 10-06-2007 01:32:
> [...]

selvom jeg tvivler..

> [...]
>
> så indstil din sources.list til etch - og få fjernet alle uofficielle
> pakker - og håb på at du kan tage den derfra.

Har du eller andre forslag til, hvordan jeg får fjernet dem ?

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-06-07 17:08

Sune Vuorela skrev den 10-06-2007 01:32:

> 1) du holder dig væk fra debian sid. sid er unstable. især i det første
> halve år efter en release er sid rigtig unstable.

Da jeg installerede serveren var Sid den eneste debian-distribution, som
understøttede Xen 3.

> 2) du holder dig væk fra uofficielle pakker.
>
> debian etch, som er klippestabil, skulle have ganske udemærket xen understøttelse.

Det er måske et definitionsspørgsmål. Så vidt jeg kan følge med på
pkg-xen-devel-maillisten, så er Debians understøtelse af Xen gået i stå
ved 3.03, mens hverken 3.04 eller 3.1 findes som officielle pakker.
(Mine HVM-gæster fungerede ikke, og der skulle være rettet mange
hvm-fejl i 3.04 og 3.1).

--
Morten Christensen

Fra : Kasper Lund

Dato : 10-06-07 05:26

On Sat, 09 Jun 2007 23:32:50 +0000, Sune Vuorela wrote:

> så indstil din sources.list til etch - og få fjernet alle uofficielle
> pakker - og håb på at du kan tage den derfra.

Er det muligt at lave en "downgrade" - altså skifte unstable ud med stable
i source listen og køre en dist-upgrade?

Jeg har nu i flere år kørt med unstable da jeg ikke har turdet at gøre
ovenstående.

/Kasper