Brug af trykluft og kompressor?
Fra : Lars Christensen

Dato : 08-06-07 12:34

Hej.

Jeg er den glade nye ejer af en 2,5 Hp kompressor.
Men - den medfølgende manual er nærmest intetsigende og har ingen
brugsværdi. Samtidig har jeg fået en sprøjtemalepistol, som jeg har
samme problem med.
Da jeg er totalt uvidende overfor at arbejde med trykluft, samt male
med sprøjte har jeg søgt på nettet, men uden at finde noget brugbart
omkring brugen af mit udstyr.

Det drejer sig om en Selekta 2,5 Hp Professional og en tophængt
sprøjtepistol. Begge dele fra Harald Nyborg. Kompressoren har jeg
fundet ud af er identisk med en model fra Airboss. Jeg har blot INGEN
info kunnet finde om disse maskiner og formoder de er solgt med mange
forskellige produktnavne verden over.

Er der nogen her, der kan hjælpe mig til en side omkring brugen af
kompressorer/trykluft, samt sprøjtemaling med tophængt pistol. Altså
indtilling af pistolen malingens vicositet osv.

Og et lille tillægsspørgsmål: Er det normalt at kompressorer taber
tryk, hvis de står slukket hen over natten?

Lars Christensen
Fanø

Fra : tp

Dato : 08-06-07 14:07

> [...]
> Da jeg er totalt uvidende overfor at arbejde med trykluft, samt male
> med sprøjte har jeg søgt på nettet, men uden at finde noget brugbart

Jeg solgte min gamle 2hk kompresser og købte en 4hk 2 cyl kompressor. NU kan
jeg male. Den gamle kunne ikke levere luft nok :-/
Der bør stå hvor meget luft den vedvarende kan levere. evt på HNs
hjemmeside?

> Og et lille tillægsspørgsmål: Er det normalt at kompressorer taber
> tryk, hvis de står slukket hen over natten?

Min gør hvis jeg lader min billige slange + luftpistol sidde i. Fjerner jeg
den, holder den luften - altså må jeg konkludere at slangen / samlingen,
ikke er helt tæt ...

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 08-06-07 14:25

tp skrev:

> Jeg solgte min gamle 2hk kompresser og købte en 4hk 2 cyl kompressor.
> NU kan jeg male. Den gamle kunne ikke levere luft nok :-/ Der bør
> stå hvor meget luft den vedvarende kan levere. evt på HNs hjemmeside?

Den kører 10 bar og leverer 280 liter i min. Det skulle være nok til at
male med?
Du ved vel ikke en hjemmeside hvor jeg kan læse om at sprøjtemale?

> Min gør hvis jeg lader min billige slange + luftpistol sidde i.
> Fjerner jeg den, holder den luften - altså må jeg konkludere at
> slangen / samlingen, ikke er helt tæt ...

Ok. Det havde jeg også. Så jeg prøver lige at lade den stå uden slange
og luftpistol.

Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-07 18:03

Lars Christensen (6720] skrev:

> Den kører 10 bar og leverer 280 liter i min. Det skulle være
> nok til at male med?

Du skal da ikke male ved 10 bar, en 3 bar er ganske rigeligt.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 08-06-07 18:07

Henning Lund skrev:

> Du skal da ikke male ved 10 bar, en 3 bar er ganske rigeligt.

Hej Henning.

Tak skal du have. Det er lige sådan noget info jeg søger efter. Jeg ved
jo intet om det her.

Det var fordi "tp" skrev, at han havde skiftet sin kompressor ud, da
den ikke kunne male ordentligt, at jeg skrev ned hvad kapacitet min
kompressor har.

Lars.

Fra : Max

Dato : 08-06-07 19:27

Hej Lars

> Det var fordi "tp" skrev, at han havde skiftet sin kompressor ud, da
> den ikke kunne male ordentligt, at jeg skrev ned hvad kapacitet min
> kompressor har.

Jeg har en meget lille næsten lydløs kompressor med næsten
ingen tank. Den klare 7 bar, men ikke meget luft. Men den kan
nu sagtens male med en kopsprøjte så længe man giver sig
lidt tid til opgaven. Min far, som jeg arvede kompressoren efter,
var proffesionel sprøjtemaler, så man kan altså godt med små
kompressore.

--
Mvh Max

Fra : tp

Dato : 08-06-07 21:37

--- Du køber en sammenbygget trygregulator og vandudskiller, så du ikke
får vand med i rørene (toolworld, HN og lign, ca 250kr)

> Det var fordi "tp" skrev, at han havde skiftet sin kompressor ud, da
> den ikke kunne male ordentligt, at jeg skrev ned hvad kapacitet min
> kompressor har.

Der var "bar" nok, men ikke luft/minut nok i den lille. Som skrevet 3-4 bar
er fint.

Og så har jeg hørt fra en maler, at man ikke skal forsøge sig med
metalliclak med en hobbypistol, da de dyre har en vifte nedei der hele tiden
blanden malingen så den er fin, og det har de små ikke. En sådan pistol er
vist ret kostbar :-/

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 09-06-07 16:28

Henning Lund skrev:

> Du skal da ikke male ved 10 bar, en 3 bar er ganske rigeligt.

Ja, det er rigeligt. Fordelen ved de 10 bar er jo, at kompressoren ikke
skal arbejde så meget, men man skal så til gengæld lige huske at montere
en reduktionsventil før sprøjten. Gør man det, vil kompressoren kunne
give et meget mere konstant tryk, forudsat at l/min. er højt nok til
pistolen.

Jesper

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 10-06-07 10:12

Jesper Jacobsen skrev:

> [...]
> montere en reduktionsventil før sprøjten. Gør man det, vil
> kompressoren kunne give et meget mere konstant tryk, forudsat at

Ok. Sådan en sidder der på kompressoren. Det er vist en kombineret
vandudskiller og reduktionsventil. Hvis jeg drejer på den, kan jeg på
manometeret se at jeg ændrer på de bar der sendes ud? Har det så
betydning for hvor mange liter i min jeg har i redskaberne?

Lars

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-06-07 10:19

> [...]
> manometeret se at jeg ændrer på de bar der sendes ud? Har det så
> betydning for hvor mange liter i min jeg har i redskaberne?

Nej, det vil være det samme. Det er jo lidt lige som en motor i en bil,
at selv om den måske har 130 hk, er det jo så ikke ensbetydende med de
skal anvendes allesammen. De er til rådighed, men ikke andet. Når
kompressoren er opgivet til f.eks. at give 30 l/min. så kan den ikke
levere mere end de 30 liter. det vil så tage lidt længere tid at bruge
30 liter når du sænker trykket, og derfor vil det opleves som om den kan
levere mere.

Jesper

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 08-06-07 15:00

tp skrev:

Glemte at takke for svaret.

> Min gør hvis jeg lader min billige slange + luftpistol sidde i.
> Fjerner jeg den, holder den luften - altså må jeg konkludere at
> slangen / samlingen, ikke er helt tæt ...

Nu har jeg lige prøvet det af. Den smider luft så hurtigt at jeg kan se
det på måleren. Efter 3 minutter er den faldet fra 10 til 9 Bar.

Jeg kan intet høre eller se. jeg har efterspændt nogle af de steder jeg
kan komme til.

I går (da jeg fik den) opdagede jeg at der ved udluftningskruen i
bunden af tanken var nogle urenheder og spåner. Dem fjernede jeg blidt
og rengjorde proppen og gummiringen på den.

Og så var det at jeg til morgen opdagede at den mistede luft i løbet af
natten.

Lars

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-06-07 15:06

On Fri, 08 Jun 2007 13:59:41 GMT, "Lars Christensen (6720]"
<lac@fjerndetteher.fanonet.dk> wrote:
klip

> [...]
>og rengjorde proppen og gummiringen på den.
>
>Og så var det at jeg til morgen opdagede at den mistede luft i løbet af

Prøv med sæbevand ved samlingerne.
mvh Ebbe

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 08-06-07 17:53

Ebbe Hansen skrev:

> Prøv med sæbevand ved samlingerne.
> mvh Ebbe

Hej Ebbe.

Det har jeg så prøvet. Men jeg synes ikke jeg kan se et sted, der
skulle være noget. Jeg brugte ½ opvaskemiddel og vand, som jeg penslede
på.

Men hvis det ikke er meningen at den skal lække luft, så vil jeg da
have den byttet? Den er jo helt ny.

Lars

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-06-07 18:18

On Fri, 08 Jun 2007 16:52:43 GMT, "Lars Christensen (6720]"
> [...]

>på.
>
>Men hvis det ikke er meningen at den skal lække luft, så vil jeg da

God ide', retur med den.
The answer is blowing in the wind, (som hun sang)
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 08-06-07 19:24

Hej Lars

> Men hvis det ikke er meningen at den skal lække luft, så vil jeg da
> have den byttet? Den er jo helt ny.

Det lyder som om den er utæt i indsugnungsventilerne.

--
Mvh Max

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 08-06-07 22:32

Max skrev:

> Hej Lars

> Det lyder som om den er utæt i indsugnungsventilerne.

Hej Max.

Det lyder som en mulighed. Men jeg vil mene de på denne kompressor er
dækket af et stort plastcover. Hvis jeg rører ved for meget kan jeg jo
nok ikke bytte den?
På den anden side - hvis det er let at lave såeh? - er det det?

Lars

Fra : Max

Dato : 08-06-07 23:28

Hej Lars

> På den anden side - hvis det er let at lave såeh? - er det det?

Jeg tror det er sådan noget der enten virker eller også virker det
ikke, og virker det ikke kan man ikke rigtig gøre noget ved det
andet end at få dem byttet.

--
Mvh Max

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 09-06-07 00:52

Max skrev:

> Jeg tror det er sådan noget der enten virker eller også virker det
> ikke, og virker det ikke kan man ikke rigtig gøre noget ved det
> andet end at få dem byttet.

Hej Max.

Tak for svaret. Jeg må et smut i HN i morgen så.

Lars

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 09-06-07 14:26

> Jeg tror det er sådan noget der enten virker eller også virker det
> ikke, og virker det ikke kan man ikke rigtig gøre noget ved det
> andet end at få dem byttet.

Hej.

Jeg har været omkring HN og har fået byttet den uden de store
sværdslag.

Men... Det ser ud til at denne nye maskine også taber lidt luft.
Umiddelbart efter den har kørt sig op på de 9,5 bar, slukker motoren.
Derefter begynder trykket at falde med en hastighed man lige kan ane på
nålen. Efter 5 minutter står den på 8,8 bar. Uden der er sat nogen
slanger eller redskaber til. Måske den bare skal falde i trykket? Hvad
gør jeres?

Der står i manualen, at den skal køre 10 minutter uden belastning. Kan
det betyde at den ved at køre til muligvis også bliver mere tæt?

Og hvordan køre uden belastning i 10 minutter? Den stopper jo når den
er fuld og starter igen når den er på under 6 bar.

Skal jeg bare sætte en blæsepistol til og lade den køre de 10 minutter
i motoren?

Sommervarm hilsen

Lars

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-06-07 16:55

"> slanger eller redskaber til. Måske den bare skal falde i trykket? Hvad
> gør jeres?

Da min var ny for en 10-12 år siden, kunne den holde trykket en uges tid med
slanger og pistol monteret - her det sidste par år er den faldet noget af på
den, og taber fra 8 -> 4 bar på en 5-6 timer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Christensen (67~

Dato : 10-06-07 10:17

Andreas M. Hansen skrev:

> Da min var ny for en 10-12 år siden, kunne den holde trykket en uges
> tid med slanger og pistol monteret - her det sidste par år er den
> faldet noget af på den, og taber fra 8 -> 4 bar på en 5-6 timer.

Hej Andreas.

Det kan jeg se giver mening: at års slitage betyder at det hele bliver
lidt utæt. Men en helt ny, der smider luften, kan da ikke være normalt?
Eller hvad?

Nu til morgen hvor den har stået natten over er jeg på 3,5 bar. Uden
der har været tilsluttet noget (Heller ikke strøm ).

Jeg er stadig meget i tvivl om det er acceptabelt, da jeg jo havde
samme problem med den første kompressor, som blev byttet. Det er vel
ikke en generel fejl i den model?

Lars