iptables redirecte UDP ind+ud.
Fra : Soren (News)

Dato : 08-06-07 23:15

Hej NG,

Jeg har et program som skal bruge port 69, men programmet maa ikke koere som root, og det kan
derfor ikke bind'e til port 69. Jeg har saa sat programmet op til at bruge port 1069, og jeg
taenker saa at bruge iptables til at omskrive.

Det virker godt nok paa de indkommende pakker med noget ala:
iptables -t nat -A PREROUTING -p udp --dport 69 -i eth0 -j REDIRECT --to-port 1069

... Men, jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg faar de pakker jeg sender (--sport 1069 og
-s min-ip) til at blive omskrevet til port 69 paa vejen ud.

Hvordan goer jeg det?

Jeg taenker ogsaa paa om jeg griber det helt forkert an? F.eks. findes der noget i kernen
eller lign., som kan give tilladelse til bestemte brugere at bind'e paa bestemte porte
<1024 ? Eller, skal man goere det paa en anden maade ?

Mvh,
Soren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-07 23:48

sorend@rediffmail.com (Soren (News)) writes:

> [...]
> eller lign., som kan give tilladelse til bestemte brugere at bind'e paa bestemte porte
> <1024 ? Eller, skal man goere det paa en anden maade ?

Hvorfor kører du ikke en bette portforwarder der lytter på port 69 og
sender alting videre til fx port 6969?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Soren (News)

Dato : 09-06-07 07:28

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Hvorfor kører du ikke en bette portforwarder der lytter på port 69 og
> sender alting videre til fx port 6969?

Problemet er at det er UDP og at jeg skal sende fra samme port som jeg modtager paa
(da nogen NAT klienter ellers bare smider det vaek). Af hvad jeg lige kan gennemskue, saa
ville det kraeve noget logik mellem portforwarderen og programmet for at man kunne instruere
den i hvor den skal sende hen (det kan man selvf. bare kode, men ville vaere lettere hvis
det kunne ske automatisk :) ).

Mvh,
Soren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-07 08:40

> [...]

> instruere den i hvor den skal sende hen (det kan man selvf. bare
> kode, men ville vaere lettere hvis det kunne ske automatisk :) ).

Kan du ikke lige sige hvad det er din firewallsnyder skal kunne?

Det er nok nemmere at svare på så.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-07 23:51

On 09 Jun 2007 00:14:51 +0200
sorend@rediffmail.com (Soren (News)) wrote:

> .. Men, jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg faar de pakker jeg sender
> (--sport 1069 og -s min-ip) til at blive omskrevet til port 69 paa
> vejen ud.
>
> Hvordan goer jeg det?

Har du set på POSTROUTING?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-07 08:20

Den 09 Jun 2007 00:14:51 +0200 skrev Soren (News):
> [...]
> -s min-ip) til at blive omskrevet til port 69 paa vejen ud.

Ovenstående burde være nok. Systemet ved allerede at du har en
NAT'et connection (selvom UDP er connectionless, bliver det stadig
opfattet som en connection), og svar-pakker på den connection
vil automatisk blive "un-NAT'et" på tilbagevejen.

Du skal dog lige sikre dig at du ikke har nogle firewall-regler der
blokerer for svaret.

Mvh
Kent