Hvordan kompileres kerne med IPX-understøt~
Fra : Fister

Dato : 08-06-07 14:50

Hej

Ifbm. at jeg skal forbinde til en Novell-server, skal jeg bruge IPX-protokollen.
Jeg tror ikke, at IPX er understøttet i kernen. Hvordan kan jeg kontrollere
om IPX er understøttet og hvordan kompilerer jeg kernen med IPX-understøttelse?

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 08-06-07 15:01

On Fri, 8 Jun 2007 13:49:48 +0000 (UTC)
Fister <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
> IPX-protokollen. Jeg tror ikke, at IPX er understøttet i kernen.
> Hvordan kan jeg kontrollere om IPX er understøttet og hvordan
jag@jag ~]$ zcat /proc/config.gz | grep -i 'ipx'
CONFIG_IPX=m
# CONFIG_IPX_INTERN is not set

> kompilerer jeg kernen med IPX-understøttelse?

sætter
CONFIG_IPX=m
eller
CONFIG_IPX=y
i .config (make menuconfig eller make xconfig eller make gconfig
eller -yikes- make config)

export MAKEFLAGS="-j5 -l12 -s"
make bzImage && make modules && sudo make modules_install && sudo make
install

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-06-07 17:07

Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> writes:

> jag@jag ~]$ zcat /proc/config.gz | grep -i 'ipx'

/proc/config.gz er ikke slået til i alle distributøres
standardkerner. Det er meget mere enkelt at sørge for at lægge en
config-fil i /boot sammen med kernen.

> CONFIG_IPX=m
> # CONFIG_IPX_INTERN is not set

Og hvis (når) man når frem til ovenstående, så betyder det at ens
kerneconfiguration er sat op til at medtage IPX som modul. I stedet
for at genoversætte kernen kan man bare loade modulet.

Det gøres med kommandoen 'modprobe ipx' på et kørende system og man
kan gøre det ved boot ved at indsætte en linje der siger 'ipx' i
/etc/modules

//Makholm

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 10-06-07 23:27

On Fri, 08 Jun 2007 16:06:45 +0000
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

--SNIP--

> Det gøres med kommandoen 'modprobe ipx' på et kørende system og man
> kan gøre det ved boot ved at indsætte en linje der siger 'ipx' i
> /etc/modules

det afhænger _stærkt_ af distribution, hvilke(n) fil det skal indføjes i, samt hvilket (om noget) program der skal kaldes derefter

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Fister

Dato : 11-06-07 20:30

Tak for svarene Jacob og Peter.

Det bliver kun anden gang at jeg kompilerer en kerne, så jeg vil gerne være
på den sikre side :)

Jeg kunne ikke finde /proc/config.gz. Jeg fandt en config-fil, /boot/config-2.6.9-5.EL,
hvori der står # CONFIG_IPX is not set. Er det i denne jeg skal tilføje CONFIG_IPX=y
og efterfølgende afvikle make config (eller tilsvarerende)? Herefter skal
jeg afvikle nedenstående?

export MAKEFLAGS="-j5 -l12 -s"
make bzImage && make modules && sudo make modules_install && sudo make
install

Jeg forsøgte også at loade IPX-modulet, men det findes tilsyneladende ikke:

[root@redhat boot]# /sbin/modprobe ipx
FATAL: Module ipx not found

PS. Min distribution er Red Hat Enterprise 4.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 12-06-07 11:17

On Mon, 11 Jun 2007 19:29:31 +0000 (UTC)
Fister <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
> not set. Er det i denne jeg skal tilføje CONFIG_IPX=y og
> efterfølgende afvikle make config (eller tilsvarerende)? Herefter
nej , i den fil, der genereres med make menuconfig eller make xconfig
efter cd /usr/src/linux-<version>
filen hedder .config
nåeh ja, og du skal installere
kernel-source-<version-der-matcher-din-kørende-kerne-spvid-muligt> for
at sikre dig dependencies for at bygge kernen
så kan du vælge at compile den kilde eller downloade latest fra
ftp.dk.kernel.org

se iøvrigt her :
"

See this; http://wiki.centos.org/HowTos/Custom_Kernel
And review this thread:
http://www.linuxquestions.org/questi...light=rpmbuild

Please read both before starting, the IPX configuration is in the
kernel already. You need to set the Network File Systems-->NCP file
system support while using 'make menuconfig'.
"
sakset fra
<http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=522615>

> [...]
> install
>
> Jeg forsøgte også at loade IPX-modulet, men det findes tilsyneladende

det er fordi IPX ikke er compilet med i redhats-stock-kernel