Kortlæser2
Fra : ERLO

Dato : 08-06-07 09:00

Hej Gruppe
Jeg har før spurgt om hvordan jeg får min kortlæser til at virke.Knoppix
kan finde sda og sdb, men den kan ikke finde "filsystemtype" .Jeg har
prøvet med vfat og auto i fstab - NIX.
Kortet bruger jeg i mit kamera og der er tale om et KINGSTON 64Mb/CF.
Der var en tidligere som foreslog at kortet var tomt,det er ikke
tilfældet da der ca. er 50 billeder på det.
Jeg har set at der i tidens løb har været andre der havde problemer med
kortlæseren i Debian, men det med filtypen kan jeg ikke finde noget om.

På forhånd tak for hjælpen
Mvh. ERLO

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-07 16:01

Den Fri, 08 Jun 2007 09:59:40 +0200 skrev ERLO:
> Hej Gruppe
> Jeg har før spurgt om hvordan jeg får min kortlæser til at virke.Knoppix
> kan finde sda og sdb, men den kan ikke finde "filsystemtype" .Jeg har
> prøvet med vfat og auto i fstab - NIX.

Hvad giver flg?

cat /proc/partitions
file - </dev/sda
file - </dev/sdb

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 09-06-07 12:41

Kent Friis skrev:

> Hvad giver flg?
>
> cat /proc/partitions
> file - </dev/sda
> file - </dev/sdb
>
> Mvh
> Kent
Hej
Dette er hvad der kom ud af kommandoen:

> oot@ZIGGY# cat /proc/partitions
> major minor #blocks name
>
> 3 0 19551168 hda
> 3 1 17508928 hda1
> 3 2 1 hda2
> 3 5 2041168 hda5
> 8 0 8192 sda
> root@ZIGGY#

Det er det samme resultat selvom kortlæseren ikke er tilsluttet USB.
Mvh ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-06-07 15:02

ERLO wrote:
.... skip ...

> Dette er hvad der kom ud af kommandoen:

> Det er det samme resultat selvom kortlæseren ikke er tilsluttet USB.

Der skal sættes et kort i læseren før kaldet cat /proc/partitions.
Resultatet skal vise at der er en partition sda1.
..
..
8 0 8192 sda
8 1 8192 sda1

At resultatet er det samme uden at læseren er tilsluttet, betyder kun at
den HAR været tilsluttet i den samme boot.
Special device brw-rw---- 1 root disk 8, .... /dev/sda
bliver ikke slettet, selvom læseren frakobles

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 09-06-07 15:36

Jørgen Heesche skrev:
> ERLO wrote:
> ... skip ...

>>> 3 1 17508928 hda1
>>> 3 2 1 hda2
>>> 3 5 2041168 hda5
>>> 8 0 8192 sda

> [...]
> den HAR været tilsluttet i den samme boot.
> Special device brw-rw---- 1 root disk 8, .... /dev/sda
> bliver ikke slettet, selvom læseren frakobles

Tak fordi du gider deltage i mit forsøg på at anvende min "kortlæser".
Nu har jeg lige bootet igen og kommandoen cat /proc/partitions gav et
lidt andet resultat. Nu kom der til at stå sdb i stedet.
Så gik jeg ind på ikonet sdb på skrivebordet og følgende kom frem:
> mount: Jeg kunne ikke bestemme filsystemtypen, og ingen var angivet

mvh ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-06-07 21:52

ERLO wrote:

.... skip ...

> [...]
> lidt andet resultat. Nu kom der til at stå sdb i stedet.
> Så gik jeg ind på ikonet sdb på skrivebordet og følgende kom frem:

USB tilslutning af eksterne diske kan give forskellige devicenavne fra
gang til gang; det kan godt give problemer.
Men nu skulle der findes en partition sdb1, når kortet er sat i læseren.
Hvis sdb1 findes skal kommandoen file /dev/sdb1 give outputtet:
/dev/sdb1: block special
Og glem det ikon-halløj; måske er det ikke afstemt med /etc/fstab.
Prøv i stedet i en xkonsol at give kommandoen:
sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/card
Der skal være en mappe /mnt/card, som er ejet af root. Hvis den ikke
findes så opret den. Den behøver ikke at hedde card, vælg selv et navn.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-06-07 10:23

Jørgen Heesche wrote:
.... skip ...
> Og glem det ikon-halløj; måske er det ikke afstemt med /etc/fstab.
> Prøv i stedet i en xkonsol at give kommandoen:
> sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/card
Jeg har googlet 'Debian removable devices', og fundet dette indlæg fra
een, der også har googlet:
http://www.oreillynet.com/linux/blog/2007/05/automounting_removable_devices.html
Der henvises til 'this blog post' :
http://mattfleming.com/node/93 - Automount USB drives in Debian
Også her anbefales manuel mount: mount -t vfat /dev/sda /media/usb

Et andet link jeg fandt refererer til en bug i Debian:

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-07 19:35

Den Sat, 09 Jun 2007 13:40:34 +0200 skrev ERLO:

> Dette er hvad der kom ud af kommandoen:

"KommandoEN"? Hvad med de andre to?

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 10-06-07 13:04

Kent Friis skrev:

> "KommandoEN"? Hvad med de andre to?
>
> Mvh
> Kent
Hej
Det kommer her
root@ZIGGY# cat /proc/partitions
major minor #blocks name

3 0 19551168 hda
3 1 17508928 hda1
3 2 1 hda2
3 5 2041168 hda5
8 16 8192 sdb
root@ZIGGY# file - </dev/sdb
/dev/stdin: data
root@ZIGGY# file - </dev/sda
-su: /dev/sda: Medium ikke fundet
root@ZIGGY#
Mvh ERLO

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-07 13:41

Den Sun, 10 Jun 2007 14:04:02 +0200 skrev ERLO:

> Hej
> Det kommer her
> root@ZIGGY# cat /proc/partitions
> major minor #blocks name
>
> 3 0 19551168 hda
> 3 1 17508928 hda1
> 3 2 1 hda2
> 3 5 2041168 hda5
> 8 16 8192 sdb
> root@ZIGGY# file - </dev/sdb
> /dev/stdin: data

Det kunne se ud som om at kortet er formateret med et ikke-standard
filsystem, som kun kameraet og de tilhørende Windows-drivere kan læse.

Du kan evt. prøve på en nyinstalleret XP, *uden* drivere til kamera
og kortlæser. Hvis den heller ikke kan læse dem, er det noget i den
retning der er problemet.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-06-07 14:29

Kent Friis wrote:
> [...]
>
> Det kunne se ud som om at kortet er formateret med et ikke-standard
> filsystem, som kun kameraet og de tilhørende Windows-drivere kan læse.

Resultatet af 'file - </dev/sdb' skal være:
/dev/stdin: x86 boot sector

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 10-06-07 15:42

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Du kan evt. prøve på en nyinstalleret XP, *uden* drivere til kamera
> og kortlæser. Hvis den heller ikke kan læse dem, er det noget i den

Hej
Det med XP er netop mit problem - !!
Min kammerat sværger til XP, han satte læseren til og han kunne få fat i
alt hvad der var lagret på kortet - og med et "smil": bare kom igen når
du vil se hvad der er på kortet en anden gang
Det er jo surt når man lige har fundet alletiders LINUX - knoppix og er
parat til at anbefale den til gud og hver mand,
Mvh. ERLO

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-07 16:12

ERLO <logst@get2net.dk> writes:

> Det er jo surt når man lige har fundet alletiders LINUX - knoppix og
> er parat til at anbefale den til gud og hver mand,

Al erfaring viser at det ikke er nogen god ide for der er altid noget
det ikke kan som folk forventer. Alene af den grund at iTunes,
Qucktime og diverse Macromedia teknologier ikke er porteret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : dusted

Dato : 15-07-07 12:15