Eliminering af dubletter [mysql]
Fra : RipCord

Dato : 06-07-01 10:03

Hej alle

Jeg her en tabel med 5 kolonner (IDprimary, a, b, c, d)
Er der nogen der kan komme i tanke om en simpel måde at sørge for at
der ingen dubletter er, hvis man ser bort fra Primærnøglen, dvs.
noget med distinctrow(a, b, c, d)

Mvh
ao

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 06-07-01 10:30

RipCord wrote:

> [...]
> Er der nogen der kan komme i tanke om en simpel måde at sørge for at
> der ingen dubletter er, hvis man ser bort fra Primærnøglen, dvs.

UNIQUE contraint, ala:

CREATE TABLE mytable (
   id INT NOT NULL PRIMARY KEY,
   a INT NOT NULL,
   b TEXT NOT NULL,
   c DATE NOT NULL,
   d CHAR(2) NOT NULL,
   UNIQUE(a, b, c, d)
)

I ovenstående eksempel skal a, b, c ,d tilsammen være unikke.

CREATE TABLE mytable (
   id INT NOT NULL PRIMARY KEY,
   a INT NOT NULL UNIQUE,
   b TEXT NOT NULL UNIQUE,
   c DATE NOT NULL UNIQUE,
   d CHAR(2) NOT NULL UNIQUE
)

Her skal hvert felt især være unik (sikkert ikke det du vil).

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk