mere muld i bedet
Fra : Armand

Dato : 07-06-07 22:41

Eftersom vi p.g.a. gravearbejde andetsteds i haven, har masser af muld at
gøre med, finder jeg det belejligt at udligne det op til 20cm's
niveauforskel der er på vores bed og naboens indkørsel.
I bedet står der primært en japansk kirsebær fra i år og to Magnolia der
blev plantet for tre år siden - Alle med ca. 150cm's højde. Vil disse kunne
klare det højere muldlag eller skal jeg grave op og genplante i det "nye"
bed?
Hvad med løgplanter? Skal (kán) man grave dem op midt i deres flor for at
genplante dem umiddelbart efter ??

Et areal af plænen har samme lave kote som ovennævnte bed, og det ligger
lige til højrebenet at "muld-hæve" dén også, men kan man bare sådan begrave
den gamle plæne og så græs i det friske muld - Eller bør man fræse den gamle
plæne op først??

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-07 20:46

On Thu, 7 Jun 2007 23:41:28 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote:

> [...]
>klare det højere muldlag eller skal jeg grave op og genplante i det "nye"

Man siger generelt at man bør undgå at smide mere end 5-10 cm ekstra
jord omkring gamle træer. Der kommer jo ikke så meget luft til roden
hvis der pludselig er 10 cm ekstra jord ovenpå. Men jeg har da været med
til at smide endda 40-50 cm jord omkring 20 år gamle træer, det klarede
de i fin stil.
Men når dine planter ikke er ældre, så ville jeg da grave dem op og
sætte i samme dybde. Træerne vil jo også blive noget mindre, hvis du
pludselig hæver jorden

>Hvad med løgplanter? Skal (kán) man grave dem op midt i deres flor for at
>genplante dem umiddelbart efter ??

Man kan sagtens grave dem op, selv om de blomstrer. Blomsterne
forsvinder måske lidt hurtigere, men planterne skal nok klare det.
Jeg tror nu også nok de sakl komme op igennem 20 cm ekstra jord, dog
lidt afhængigt af hvad det er - små løg, vintergækker, krokus osv. har
nok sværere ved det end store løg som påskeliljer.
Men igen, hvis du orker det, så grav dem op og plant dem igen. Måske du
samtidig kan dele lidt i dem og få endnu flere.

> [...]
>den gamle plæne og så græs i det friske muld - Eller bør man fræse den gamle

Der er ingen grund til at fræse den gamle plæne væk først. Den vil dø
når der kommer 20 cm ekstra jord ovenpå. Men er der meget ukrudt i, så
få det væk - kvikgræs, mælkebøtter og lignende har en træls evne til at
klare næsten hvad som helst.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/