Stor sten
Fra : Tonny Eskesen

Dato : 06-07-01 04:01

Hæi folkens

Hvis nu jeg skal bruge en stor sten på en 1½ m i højden eller mere og go
bred, hvor skal jeg lede så ??
Kan man være heldig at finde den gratis eller skal man være meget heldig så
??

hamselv herfra

Fra : Finn

Dato : 06-07-01 06:41

"Tonny Eskesen" <hamselv@privat.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bred, hvor skal jeg lede så ??
> Kan man være heldig at finde den gratis eller skal man være meget heldig

Prøv i en grusgrav, om du får den gratis tør jeg ikke gætte på
men de drikker sikkert gerne en øl under forhandlingen.

Ellers ved jeg ikke hvor du finder en sådan, det er jo ikke
lige den størrelse der ligger på marken.

Finn

Fra : Calle

Dato : 08-07-01 15:56

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
|
| Ellers ved jeg ikke hvor du finder en sådan, det er jo ikke
| lige den størrelse der ligger på marken.

Hej

Hvis de ikke findes på markerne, så ved jeg ikke hvad man kalder det område
landmændene har hernede. Hvordan vil du forklare en dum sten, at den kun må
komme frem i en grusgrav.

Calle

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 08-07-01 16:32

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
område
> landmændene har hernede. Hvordan vil du forklare en dum sten, at den kun

Landmændenes marker har et fint øvre lag af humus, som de ved at passe og
pleje jorden har fået renset for store sten. Du skal derfor til en ikke
opdyrket jord (eller et skel) for at finde store sten, til det formål er en
grusgrav god. Men hvad er der i vejen med at tage til strande iøvrigt,
specielt i dette her vejr må det da være oplagt ?

Mette

Fra : Calle

Dato : 09-07-01 11:22

Hej

Bor du i byen? Det lyder ihvertfald sådan.
Jeg bor selv i en landsby, og mange bekendte er landmænd.
Jeg har tit hjulpet med at samle sten på markerne, så jeg ved hvad jeg taler
om.
Der kan være nogle der er så store, at man må tage dem med bagarmen på en
rendegraver.
Se evt. dk.binaer fra 19-05-01 under sten i haven, det er taget hos mine
forældre tildligt i foråret,
og alle sten kommer fra de omkring liggende landmænds marker.
Ps. Jeg er selv igang med at sætte store sten i haven.

Calle

"Mette Tornager Eriksen" <metteerik92@NOSPAMhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:9i9u4d$5lq$1@sunsite.dk...

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 09-07-01 12:41

On Mon, 9 Jul 2001 12:22:12 +0200, "Calle" <Calle@jyde.dk> wrote:

> [...]
>om.
>Der kan være nogle der er så store, at man må tage dem med bagarmen på en

Det er også, hvad jeg kender til marker og sten.

Med venlig hilsen
En amatørbonderøv, der har levet hele sit liv på landet

Fra : Finn

Dato : 08-07-01 18:30

> [...]
område
> landmændene har hernede. Hvordan vil du forklare en dum sten, at den kun

Det er yderst sjældent der er sten på over 1 m. som ligger og flyder
på marken. Men hvis man jævner en gravhøj i ny og næ kan det
sikkert lade sig gøre.

Om en sten er dum eller ej ved jeg ikke, men hvis man tror man kan
forklare en sten noget så fortæller det et eller andet om personen
(Jeg tror ikke du er dum sådan skal det ikke opfattes)

Der er dog størst mulighed for at finde klippestykker hvor der
graves i jorden fremfor en mar hvor man kun går 20-30 cm. ned.

Mvh. Finn

Ps. var det godt i Ringe.

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 08-07-01 21:35

> [...]
område
> landmændene har hernede. Hvordan vil du forklare en dum sten, at den kun

Såmænd finder landmændene dem også på marken, men ingen landmand gider da
køre uden om sådan en svend ret mange gange, så han lader snarest en
rendegraver fjerne den

- Hvad angår stenfangst på stranden, så mener jeg, at det ikke er tilladt,
desværre.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Borge

Dato : 08-07-01 23:27

Astrid Vest Andreasen <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en
news327.330$qm6.5686@news.get2net.dk...

> - Hvad angår stenfangst på stranden, så mener jeg, at det ikke er tilladt,
> desværre.

Medmindre man er stenhugger, naturligvis

Jeg har altid sten med hjem fra stranden, lommerne fulde så jeg er ved at
tabe bukserne. Er det virkelig forbudt at tage små sten med hjem?

Hvor har du disse oplysninger fra, er det bare noget du mener, eller er der
en lov/vedtægt der forbyder det - og hvilken?

Det er naturligvis ikke smart at fjerne de sten der er lagt ud som
kystsikring, men almindelige strandsten tager jeg med hjem uden skrupler.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-07-01 10:13

On Mon, 9 Jul 2001 00:27:03 +0200, "Borge" <borge_jensen@get2net.dk>
wrote:

>Medmindre man er stenhugger, naturligvis

*fnis*

> [...]
>
>Hvor har du disse oplysninger fra, er det bare noget du mener, eller er der
>en lov/vedtægt der forbyder det - og hvilken?

Det er forbudt (fortalte de i hvert fald i tv-avisen sidste sommer),
hvilken lov der gør det kan jeg desværre ikke svare på. Men det kan de
sikkert i dk.videnskab.jura

Faktisk var det også forbudt at tage muslingeskaller med sig hjem. Og
sikkert også rav.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels Olsen

Dato : 09-07-01 15:08

Øhhhh må man så heller ikke tage en sten for at slå smut???

MVH Niels
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:47tiktom328hkaipq5qltdu9jiossp6t8f@4ax.com...

Fra : Finn

Dato : 09-07-01 16:14

"Niels Olsen" <doniste@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Øhhhh må man så heller ikke tage en sten for at slå smut???

Kun hvis du lægger dem på plads igen.

Finn

Fra : Niels Olsen

Dato : 09-07-01 20:59

Finn <cartman@hansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b49c9e6$0$4674$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> "Niels Olsen" <doniste@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Kun hvis du lægger dem på plads igen.
>
> Finn

Ok, det vil jeg så gøre. Hvis jeg altså kan finde den igen. Ellers må jeg jo
bare betale en bøde. Eller ryger man i fængsel?
MVH Niels

Fra : Borge

Dato : 09-07-01 22:42

> Det er forbudt (fortalte de i hvert fald i tv-avisen sidste sommer)

Jeg leder blot efter teksten, så jeg kan se om jeg gør noget forkert. Jeg
har søgt på www.folketinget.dk, men her er jeg ikke blevet klogere - sikke
noget rod - aldrig har jeg set så rodet en hjemmeside, der er komplet umulig
at finde rundt på.

> Faktisk var det også forbudt at tage muslingeskaller med sig hjem. Og
> sikkert også rav.

Jeg gør det dog fortsat indtil andet er bevist (og så gør jeg det nok
alligevel

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-07-01 09:53

> [...]
> noget rod - aldrig har jeg set så rodet en hjemmeside, der er komplet umulig

Vha. en søgning på Google fandt jeg to sider om emnet:

* Retningslinier for opsamling af sten, sand og rav fra
kystområder (Skov og Naturstyrelsen).

http://www.sns.dk/raastof/sandsten.htm

* Svar fra Svend Auken på et spørgsmål om mediernes dækning af emnet.

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S2399.htm

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Borge

Dato : 10-07-01 21:04

> [...]
> sikkert i dk.videnskab.jura
>
> Faktisk var det også forbudt at tage muslingeskaller med sig hjem. Og

Skov- og Naturstyrelsen siger faktisk det modsatte - jeg synes lige vi skal
have hele teksten med her, så det er på plads:

http://www.sns.dk/raastof/sandsten.htm
[citat]
Opsamling af sand og sten på stranden
Må man tage sand og sten på stranden? Det er et spørgsmål, der ofte stilles
til Skov- og Naturstyrelsen.

Det må man sådan set godt, så længe det drejer sig om småting, d.v.s. ting,
som man umiddelbart kan føre med sig uden hjælpemidler. En gammel definition
fra jyske lov på begrebet "småting" er: "Det, man kan have i sin hat". Men
hvis man tager sand eller sten fra en privat ejendom, bør man i princippet
spørge ejeren. Selv om der formentlig findes en bagatelgrænse for, hvad man
kan tage med uden at spørge først, har ejeren nok en ret til at forbyde, at
man tager noget med sig.

Uden for "Højeste daglige vandstandslinie" er man på "Søterritoriet", der
ejes af staten. Her er der tradition for, at man må tage småting som sand og
sten m.v. med sig.

Inden for "Højvandslinien" tilhører grunden den ejer, der har jorden inden
for strandbredden, så her gælder den private ejendomsret. Hvor det
offentlige ejer baglandet, f.eks. ud for Skov- og Naturstyrelsens
klitplantager, må man normalt også tage småting med sig fra hele
strandbredden, men ikke fra klitterne.

Hvis der er tale om, at man ønsker at fjerne materialer i større omfang, end
hvad der normalt medtages af en almindelig strandgæst som souvenir, skal man
i al almindelighed udover ejeren rette henvendelse til amt,
statsskovdistrikt eller kystinspektoratet. Disse kan fortælle hvordan man
skal forholde sig, idet der kan være tale om, at der skal søges tilladelse
efter regler i Naturbeskyttelsesloven og /eller Råstofloven. For egentlig
gravning af sand og sten gælder reglerne om råstoflovens regler om
indvinding på land.

Som eksempler på steder, hvor det vil være uheldigt at fjerne materialer kan
nævnes strande, hvor Skov- og Naturstyrelsen eller andre tilfører sand for
at forbedre badestranden. Eller de steder langs Vestkysten, hvor
Kystinspektoratet indpumper og tilkører store mængder sand og ral for at
sikre kysten. Endvidere må klitter på grund af sandflugtsfaren ikke
ødelægges.

Ovenstående omtale gælder sand og sten. For indsamling af rav er gældende
praksis, at det antages, at rav tilhører finderen.
[citat slut]

Jeg er da glad for at jeg ikke har gjort noget forkert i alle de år jeg har
gjort det. Jeg tror faktisk det er blevet til mange tons sten efterhånden,
størrelse fra æg til kokosnød, jo, det kan jeg godt have i en hat

Sten er i øvrigt et glimrende bunddække, det er ikke meget der kan gro op
igennem. På et tidspunkt (før jeg lagde sten mellem planterne) havde jeg
bregner. De bliver ved med at skyde op mellem stenene, og er næsten komplet
umulige at komme af med. Nu får de et sprøjt RoundUp hver gang de viser sig,
de må da dø en dag.

Nå, det startede med en stor sten, så...

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 10-07-01 20:52

> [...]
> Prøv i en grusgrav, om du får den gratis tør jeg ikke gætte på
> men de drikker sikkert gerne en øl under forhandlingen.

Hvis der er en grusgrav i nærheden, kunne du lede efter én passende sten og
spørge en af de lokale vognmænd hvad han skal have for transporten. Det
koster jo noget, men du har den for resten af livet
Men den størrelse du ønsker er fa'me tung!!! Du vil få svært ved selv at
bakse den på plads med mindre du allierer dig med en der har en kraftig
dozer.

PEJ

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 06-07-01 19:47

> Hvis nu jeg skal bruge en stor sten på en 1½ m i højden eller mere og go
> bred, hvor skal jeg lede så ??
> Kan man være heldig at finde den gratis eller skal man være meget heldig

Henvend dig hos bygge intrepenører, jeg har selv haft en som var averteret
her uden henvendelse. Men dem der graver byggegrunde ud har også maskiner
der kan håndtere dem. Det var sådan en jeg betalte for at fjerne min.
M.V.H. Gunnar

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 08-07-01 08:15

Jamen så må jeg jo lige ud og tjekke grusgrave og entreprenørere. Man
kender vel altid en der kender en

hamselv herfra

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 08-07-01 12:29

> [...]
> bred, hvor skal jeg lede så ??
> Kan man være heldig at finde den gratis eller skal man være meget heldig

Nu er jeg en belastende ordkløver, det ved jeg godt, med faktisk er "en
sten" et udtryk for en fragmentationstørrelse på en bjergart der er imellem
2 og 20 cm i diameter. Således kan du derfor aldrig finde en sten der er 1
1/2 meter i højden. Derimod kan du finde et stykke bjerart eller et
klippestykke på denne størrelse

Fut: news:dk.kultur.sprog

M.v.h.

Mette

Fra : Borge

Dato : 08-07-01 23:36

> [...]
> 2 og 20 cm i diameter. Således kan du derfor aldrig finde en sten der er 1
> 1/2 meter i højden. Derimod kan du finde et stykke bjerart eller et

Det hedder vel stadig en gravsten og ikke en gravklippe?

Hvad med en stenhugger, skal vi til at kalde det for en klippehugger?

Og hvad med en brosten? Det har sikkert været et klippestykke, men er den så
blevet til en sten fordi den er hygget ud i mindre stykker?

Sådan kunne jeg blive ved

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 10-07-01 21:51

"Borge" <borge_jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og hvad med en brosten? Det har sikkert været et klippestykke, men er den

> blevet til en sten fordi den er hygget ud i mindre stykker?

Jamen gør det da endeligt ! Det er nuengang ikke mig der har opfundet
sproget dansk, og jeg kan derfor ikke gøre så meget ved hvis det forkommer
dig ulogisk.

Du må da gerne for min skyld blive ved med at kalde et klippestykke for en
sten, det siger jo så bare en hel del mere om din manglende lyst til at
acceptere ny viden, mere end om noget andet .....og det kan man jo så mene
om hvad man vil

FUT: news:dk.kultur.sprog

Mette

Fra : Borge

Dato : 10-07-01 22:42

> det siger jo så bare en hel del mere om din manglende lyst til at
> acceptere ny viden,

Det er ikke ny viden, det er almindelig retskrivning.

"Brosten", "gravsten" og "stenhugger" står alle opført i
retskrivningsordbogen. Her står også "stendysse", og sådan en er jo opført
af store "sten".

Uanset hvor meget du er "en belastende ordkløver" så er en sten en sten når
den er lavet af sten og uanset hvor stor den er - i retskrivningsmæssig
forstand - og måner har den farve måner skal have når de har den farve - det
kan du ikke lave om på ved at være "en belastende ordkløver".

At du så har ret i din påstand er en anden sag, men det må du hellere må
diskutere med Dansk Sprognævn.

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 10-07-01 23:03

> Uanset hvor meget du er "en belastende ordkløver" så er en sten en sten
når
> den er lavet af sten

Aha ! *s* det lyder sørme spændene, og hvad fik du så til geografieksamen i
gymnasiet ? ....03 ?

Hvis du et øjeblik kan acceptere at du ikke ved alt, kan du jo bøje nakken,
smutte over i news:dk.kultur.sprog, følge diskussionen der og forhåbentlig
blive lidt klogere på emnet.

Mette

Fra : Borge

Dato : 11-07-01 12:31

> Hvis du et øjeblik kan acceptere at du ikke ved alt, kan du jo bøje
nakken,
> smutte over i news:dk.kultur.sprog, følge diskussionen der og forhåbentlig
> blive lidt klogere på emnet.

Hm, her fremstår du jo nærmest som en nar

Det havde nok været bedre for din seriøsitet at have holdt din mund med din
viden, men du fatter åbenbart ikke at folk gør tykt nar af dig. Jeg tror
mere og mere på at du selv er en sten, en stor en på mere end 20 cm.

Fra : havesider.dk

Dato : 11-07-01 19:16

Hej Borge !

Lad nu være med at blive grov, Du ved da at der i mange år har
været en "Rokkeklippe" på Bornholm

mvh
Leif

Fra : Borge

Dato : 08-07-01 23:40

> [...]
> bred, hvor skal jeg lede så ??
> Kan man være heldig at finde den gratis eller skal man være meget heldig

Lige et svar til den nysgerrige: Hvad skal du dog bruge sådan en stor sten
til?

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 09-07-01 04:55

> Lige et svar til den nysgerrige: Hvad skal du dog bruge sådan en stor sten
> til?

Her kommer lige et svar til den nysgerrige

Jeg har tænkt mig at få lavet et eller andet Japansk have værk og så ville
jeg have fat i et stort stykke af en klippe (stor sten), hugge lidt i
det/den fortil og smide en vandtilførsel op bagfra (på stenen) så det blev
et slags vandfald.
Fra stenen videre ud i et bassin. Havde ellers tænkt mig at det skulle løbe
lige ned foran stenen og så ville jeg lave sådan en "tør sø" af
granitskærver og rive den i wældig fine mønstre, men så skal haven vist
forstørres og så skal jeg have flyttet huset. Tror ikke at maddammen går med
til det hehe
Meeeeeeen nu får vi at se hvor meget sådan en/et kommer til at koste og hvor
hård den er at hugge i. Og så om jeg da kan finde en, det er jo lige med at
tage sig sammen til at komme igang

hamselv herfra

hamselv@privat.dk.dk slet et styk .dk
www.slowriders.dk
www.dkmc.dk

Fra : Borge

Dato : 09-07-01 22:53

> [...]
> jeg have fat i et stort stykke af en klippe (stor sten), hugge lidt i
> det/den fortil og smide en vandtilførsel op bagfra (på stenen) så det blev

Det lyder virkelig spændende. Du inviterer vel gruppens deltagere til at se
det færdige resustat?

> Tror ikke at maddammen går med til det

Hvad er en maddam, er det den dam hvor fiskene får mad?

Hæhæ, jeg bed godt hvad du mener.

> Meeeeeeen nu får vi at se hvor meget sådan en/et kommer til at koste

Hvis du henter den selv koster det sikkert kun besværet.

I et granitbrud på Bornholm kan du sikkert bestille en sten i den størrelse
du skal bruge, prøv at spørge de rette.

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 10-07-01 04:49

> Det lyder virkelig spændende. Du inviterer vel gruppens deltagere til at
se
> det færdige resustat?

Ork ja, men det kan sikkert godt tage lang tid.

> I et granitbrud på Bornholm kan du sikkert bestille en sten i den
størrelse
> du skal bruge, prøv at spørge de rette.

Tjohhh deeeeet, men den skal helt til Bramming, 16 km fra Esbjerg, såhhhh en
sten derfra bliver vist lidt for dyr. De kunne selvfølgelig bruge den som
ballast og smide den af i Esbjerg og få skidtfisk med som ny ballast hehe

hamselv herfra

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-01 16:01

Tonny Eskesen <hamselv@privat.dk.dk> skrev

> den skal helt til Bramming, 16 km fra Esbjerg

Jeg faldt lige over http://www.j-cgeertsen.dk/ - det er en grusgrav i det
sydlige Jylland (Billund, Vejle, Jelling, Give, ifg. kortet). Prøv at
kontakte dem.

--
Allan