Døde planter i Thuja-hæk
Fra : Mogens

Dato : 06-06-07 14:26

Vi satte vores Thujahæk som en færdig hæk med planter i højde over en
meter for ca. 6 år siden. Hækken er vokset fortrinligt siden, og
planterne store og sunde.

Meeen. To a planterne er nu stendøde, og det er ikke bare sådan lidt
gullige. Der er ikke grønt på dem overhovedet.

Lidt mystisk hvordan det kan ske når de var raske i efteråret, men måske
den nabo vi ikke inviterede med til vores fest har piftet lidt round-up
på et par planter :) jeg kan næsten ikke se andre muligheder.

Hvis det er tilfældet, er de så definitivt kassable, eller er der en
mulighed for at de "genopstår". Ellers må vi jo have fremskaffet to nye
eksemplarer. I sidstnævnte fald, er skal jeg så udskifte jorden eller...?

P.f.h.t.
Mogens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-07 21:34

On Wed, 06 Jun 2007 15:25:53 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk> wrote:

> [...]
>den nabo vi ikke inviterede med til vores fest har piftet lidt round-up
>på et par planter :) jeg kan næsten ikke se andre muligheder.

Kan det måske være salt fra vejen?
Ofte kan det også være mosegrise som har ædt rødderne - det er det bare
næppe på en thuja, den har nogle fine trevlerødder, ikke store tykke
rødder som nemt kan ædes.
Måske det er to planter som står ekstra udsat, i forhold til resten?

Står de to døde plnater ved siden af hinanden, eller forskellige steder
i hækken? Og har de to måske i forvejen været i "dårlig form", altså
måske groet mindre end sine naboer, været mere lyse i løvet eller lign?

Det kan måske også være nogle dyr i jorden som har ædt rødderne - uden
at jeg dog kan komme på nogle bestemte som æder thuja.

>Hvis det er tilfældet, er de så definitivt kassable, eller er der en
>mulighed for at de "genopstår". Ellers må vi jo have fremskaffet to nye
>eksemplarer. I sidstnævnte fald, er skal jeg så udskifte jorden eller...?

Hvis de er helt døde, brune, uden grønt, så bliver de aldrig til noget.
Skift dem ud. Og skift gerne jorden - hellere være på den sikre side,
end at skulle skifte igen om et år eller to.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mogens

Dato : 08-06-07 13:18

Mads Lie Jensen wrote:

> Kan det måske være salt fra vejen?
Nej de står ud til en gangsti hvor der aldrig er blevet saltet

> Ofte kan det også være mosegrise som har ædt rødderne - det er det bare
> næppe på en thuja, den har nogle fine trevlerødder, ikke store tykke
> rødder som nemt kan ædes.
Vi har faktisk mosegrise som tuler lidt rundt dernede. Men så skal de
vel have ramt rimeligtvist i "solar plexus"

> [...]
> i hækken? Og har de to måske i forvejen været i "dårlig form", altså
> måske groet mindre end sine naboer, været mere lyse i løvet eller lign?
Planterne står midt inde i hækken, har udviklet sig om de øvrige. Lige
indtil her i foråret hvor vi konstaterede at de var afgået ved døden.

> [...]
> Skift dem ud. Og skift gerne jorden - hellere være på den sikre side,
> end at skulle skifte igen om et år eller to.
Vi må så en tur ud på plateskolen og se hvad de har hjemme :)

Tak for hjælpen!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-07 20:41

On Fri, 08 Jun 2007 14:17:41 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk> wrote:

>Vi har faktisk mosegrise som tuler lidt rundt dernede. Men så skal de
>vel have ramt rimeligtvist i "solar plexus"

Hvis det er fordi roden er blevet ædt, så kan du nærmest rykke det døde
træ op med håndkraft.

>Planterne står midt inde i hækken, har udviklet sig om de øvrige. Lige
>indtil her i foråret hvor vi konstaterede at de var afgået ved døden.

Det kan jo være så meget ..... den slags er altid svært at svare helt
korrekt på. Umiddelbart lyder det som sådan en skade der kommer af
mosegrise. Men det kan du som sagt nemt se når du piller de døde planter
op.

>Vi må så en tur ud på plateskolen og se hvad de har hjemme :)

Held og lykke - udvalget er nok ved at være lidt begrænset, den store
plnatesæson er jo forbi. Men der er da gode chancer alligevel.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/