|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Plænetraktor, tiderne skifter mm Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  05-06-07 15:51
 | 
 |  | 
 
             Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer 
 med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af 
 de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale 
 12-12,5 HK.
 Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og 
 med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den 
 større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan 
 klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller 
 hva?
 Jeg er ved at købe en anden traktormodel da min Stiga Villa skal 
 udskiftes pga den ikke kan klare det ½ meter lange græs jeg 
 tiltider bliver udsat for, disse to mærker, er der nogle i 
 gruppen der kan sige godt/skidt om dem? 
http://www.hafog.dk/1/69/cub-cadet.html  og 
http://yardman.dk/produkter.t?gruppe=16  og vi snakker om den 
 mindste model af begge mærker.
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-06-07 09:10
 | 
 |  | 
 
            On 5 Jun., 16:51, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 >  Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer
 > med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af
 > de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale
 > 12-12,5 HK.
 Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm bredden.
 Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har også hørt godt om en
 Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm. Er 15 HK for lidt til 107 cm ?
 > Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og
 > med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den
 > større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan
 > klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller
 > hva?
 Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK Kohler
 motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt så smøringen er
 bedre på skrå arealer.
 --
 Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
 ....... DF.
            
             |  |  | 
  Henning Lund (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  06-06-07 19:28
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 > Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm
 > bredden. Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har
 > også hørt godt om en Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm.
 > Er 15 HK for lidt til 107 cm ?
 Jamen det er det jeg heller ikke rigtigt kan fatte. Da jeg fra 
 1989 til 2000 havde forretning/værksted hvor jeg bla. solgte 
 havemaskiner, var der aldrig over 12-12,5 Hk motorer på de der 
 havde en klippebredde op til 107 cm. 96 cm klipperne startede ved 
 10 HK og op til 12,5, hvis de havde flere heste, så var det fordi 
 der havde hydrostat.
 Hvad pokker skal man med de store motorer til den ringe 
 klippebredde?  Jeg har en Husqvarna fra 97, den spurter afsted 
 den dag i dag, motoren fejler ikke en pind, så det er ikke fordi 
 de slides op at der idag bliver monteret større motorer i 
 klipperne. Min Husqvarna har simpelthen fået så meget tærsk i 
 sine dage, det er ufatteligt den er blevet så gammel, den har 
 været udsat for næsten alt hvad der burde splitte en motor ad.
 > Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK
 > Kohler motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt
 > så smøringen er bedre på skrå arealer.
 B&S leverer også motorer idag med tryksmøring, jeg var lige ude 
 og se på en MTD, den havde 12,5 HK med tryksmøring og 
 topventilet.
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
   Leonard (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  06-06-07 20:44
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 6 Jun 2007 20:28:22 +0200, Henning Lund wrote:
 > Jamen det er det jeg heller ikke rigtigt kan fatte.
 En VW 1300 havde 34 HK, hvorfor skal en Golf have 100 HK i dag?
 -- 
 Leonard
 RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php |  |  | 
    Henning Lund (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  06-06-07 20:59
 | 
 |  | 
 
            Leonard skrev:
 > En VW 1300 havde 34 HK, hvorfor skal en Golf have 100 HK i dag?
 Det kan ikke rigtigt sammenlignes, hvor er klippebordet på en 
 bil??
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
     Leonard (07-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  07-06-07 20:52
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 6 Jun 2007 21:59:08 +0200, Henning Lund wrote:
 > Det kan ikke rigtigt sammenlignes, hvor er klippebordet på en 
 > bil?
 Hvad er forskellen?
 Da Boblen var ny havde vi fri hastighed, i dag må jo højst køre 130 cm,
 det kan Boblen også klare med sine 34 HK. 
 En 12 HK motor kune fint trække et klippebord med 2 rotorer og 107 cm i
 bredden for 5 år siden, så kan det vel også i dag.
 Men alle motorer skal være større, da alle synes de har mere travlt og
 vil være mere komfortable og have mere overskud, for tænk nu hvis
 græsset blev så højt, at det ikke kan klippes end i en overkørsel med
 klipperen på laveste klippehøjde og traktoren i højeste gear. Det vil jo
 være en personlig katastrofe for parcelhusejeren med hans 240 kvm plæne,
 at han efter 3 uger sommerferie bliver nødt til at klipe 2 gange med en
 lavere hastighed    -- 
 Leonard
 RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php |  |  | 
      Anders Majland (07-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  07-06-07 22:57
 | 
 |  | 
 
            > Men alle motorer skal være større, da alle synes de har mere travlt og
 > vil være mere komfortable og have mere overskud, for tænk nu hvis
 > græsset blev så højt, at det ikke kan klippes end i en overkørsel med
 > klipperen på laveste klippehøjde og traktoren i højeste gear. Det vil jo
 > være en personlig katastrofe for parcelhusejeren med hans 240 kvm plæne,
 > at han efter 3 uger sommerferie bliver nødt til at klipe 2 gange med en
 > lavere hastighed    Nej lad ham da endelig - så køber jeg den gerne som lettere brugt efter 2-3 
 år når han har opdaget at det er hurtigere at tage den lille plæne med 50cm 
 rotorklipper han alligevel bruger til kanterne ...
 Ham jeg købte min 17,5hk's craftsman af havde måske lidt mere end 240m2 
 plæne - men ikke meget    Vi er så ved at "genetablere" det meste af græsplæne / have, og den bliver 
 anlagt efter at de 107cm kan komme til - altså ikke noget med at skulle 
 klippe kanter ... Og til 2000m2 plæne gør det da en lille forskel om det er 
 40 eller 42" 
            
             |  |  | 
  Ukendt (07-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-06-07 20:52
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen wrote:
 > On 5 Jun., 16:51, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 >>  Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer
 >> med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af
 >> de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale
 >> 12-12,5 HK.
 Både ja og nej. Vi havde tidligere en traktor med en 12 hk motor, og noget i 
 retning af de 96 cm klippebredde. Motoren på den var i underkanten til vores 
 brug, og der skulle ikke så meget til før den var presset. Har man en helt 
 flad græsplæne uden bakker, får man klippet græsset i tide, og er man god 
 ved sine knive, ja så burde 12 hk i princippet være nok. Vi kørte med den 
 maskine i omkring 10 år, og vi fik da klippet alt det græs vi skulle, men 
 efter at have prøvet andet, ja så er 12 hk alt andet lige for lidt. Men nu 
 har vi heller ikke kun flade plæner, og kvinene ser ikke altid lige godt ud.
 > Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm bredden.
 > Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har også hørt godt om en
 > Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm. Er 15 HK for lidt til 107 cm ?
 Vi kører med en 18 hk 2 cylinderet til en 107 med bioklip nu, og det er 
 ganske glimrende. Eneste jeg kunne mangle er 4WD så den stod bedre fast   . 
 Jeg kan ikke nøjes med mindre nu, men derfor burde 15 hk nu være nok - alt 
 efter hvordan din græsplæne nu engang ser ud.. Har du større bakker ville 
 jeg vælge den med 20 hk
 >> Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og
 >> med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den
 >> større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan
 >> klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller
 >> hva?
 Vi kan i hvert fald køre hurtigere frem med den store motor. Den traktor vi 
 havde med en 12 hk motor tabte omdrejninger på motoren, og dermed også på 
 klipperen når den var presset. Hvilket især var galt opad bakke, og 
 klipperen på maskinen nok også var gearet for lavt i forvejen, hvilket 
 heller ikke gjorde det bedre
 > Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK Kohler
 > motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt så smøringen er
 > bedre på skrå arealer.
 Vi har ikke haft problemer med B&S på meget skrå arealer, men dermed ikke 
 sagt at der ikke findes bedre    -- 
 Med venlig hilsen
 Carsten Sørensen
 Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/ |  |  | 
  Stig Rasmussen (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Rasmussen
 | 
 Dato :  06-06-07 09:13
 | 
 |  | Jeg har haft MURRAY med 12,5 hk motor i 15 år
 den klarer alt, flere hk er ikke nødvendigt. 107cm skjold
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Lund (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  06-06-07 19:30
 | 
 |  | 
 
            Stig Rasmussen skrev:
 > Jeg har haft MURRAY med 12,5 hk motor i 15 år
 > den klarer alt, flere hk er ikke nødvendigt. 107cm skjold
 Det er også det jeg mener, hvorfor i alverden stopper de så store 
 motorer i klipperne for? Fordi man kan prale over for naboen 
 eller hva?
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (07-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  07-06-07 10:24
 | 
 |  | 
 
            On 6 Jun., 20:28, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 > Hvad pokker skal man med de store motorer til den ringe
 > klippebredde?  Jeg har en Husqvarna fra 97, den spurter afsted
 > den dag i dag, motoren fejler ikke en pind, så det er ikke fordi
 > de slides op at der idag bliver monteret større motorer i
 > klipperne. Min Husqvarna har simpelthen fået så meget tærsk i
 > sine dage, det er ufatteligt den er blevet så gammel, den har
 > været udsat for næsten alt hvad der burde splitte en motor ad.
 Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud efter ca.
 1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
 Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.
 > > Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK
 > > Kohler motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt
 > > så smøringen er bedre på skrå arealer.
 >
 > B&S leverer også motorer idag med tryksmøring, jeg var lige ude
 > og se på en MTD, den havde 12,5 HK med tryksmøring og
 > topventilet.
 Den Craftsman jeg kigger på er 20 hk Briggs & Stratton INTEK med
 oliefilter og oliepumpe.
 107 cm. klippebredde.
 Listepris 14.495 kr og de sælges så godt så man sikkert ikke får noget
 afslag.
 --
 Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk  - Ønskes:
 - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
 - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
            
             |  |  | 
  Henning Lund (07-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  07-06-07 16:49
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 > Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud
 > efter ca. 1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
 > Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.
 Der er ingen strømfordeler på din motor.  Kan starteren trække 
 motoren rundt når den går ud?
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-06-07 07:41
 | 
 |  | 
 
            On 7 Jun., 17:49, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 > Christian B. Andresen skrev:
 >
 > > Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud
 > > efter ca. 1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
 > > Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.
 >
 > Der er ingen strømfordeler på din motor.  Kan starteren trække
 > motoren rundt når den går ud?
 Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
 Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det bliver
 varmt ?
 --
 Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk  - Ønskes:
 - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
 - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
            
             |  |  | 
  Henning Lund (08-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  08-06-07 18:08
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 > Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
 > Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det
 > bliver varmt ?
 Njae det tror jeg ikke, men næsten stoppet nåleventil i 
 karburatoren kan gøre udslaget, eller evt et løst ventilsæde, det 
 der sker er at når motoren er varm, så følger sædet med ventilen 
 op, og så vil den ikke starte, mange gange kan den så igen starte 
 når motoren er afkølet, og sædet bliver hvor det skal blive. Det 
 er en skavank flere ældre B&S motorer har lidt af.
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (11-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  11-06-07 12:44
 | 
 |  | 
 
            On 8 Jun., 19:08, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 > Christian B. Andresen skrev:
 >
 > > Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
 > > Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det
 > > bliver varmt ?
 >
 > Njae det tror jeg ikke, men næsten stoppet nåleventil i
 > karburatoren kan gøre udslaget, eller evt et løst ventilsæde, det
 > der sker er at når motoren er varm, så følger sædet med ventilen
 > op, og så vil den ikke starte, mange gange kan den så igen starte
 > når motoren er afkølet, og sædet bliver hvor det skal blive. Det
 > er en skavank flere ældre B&S motorer har lidt af.
 Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv eller må man
 sige at motoren er død ?
 --
 Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk  - Ønskes:
 - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
 - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
            
             |  |  | 
  Henning Lund (11-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  11-06-07 14:10
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 > Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv
 > eller må man sige at motoren er død ?
 Ja du kan tjekke om ventilsædet er løst ved at skrue topstykket 
 af og se om ventilsædet følger med ventilen op af blokken når du 
 drejer krumtappen, hvis den gør, så drejer du krumtappen rundt 
 til ventilen er nede, tager en kørner og laver nogle prikker (4-8 
 stk) rundt om ventilsædet, som derefter bliver hvor det skal.
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (12-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  12-06-07 11:51
 | 
 |  | 
 
            On 11 Jun., 15:09, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 > Christian B. Andresen skrev:
 >
 > > Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv
 > > eller må man sige at motoren er død ?
 >
 > Ja du kan tjekke om ventilsædet er løst ved at skrue topstykket
 > af og se om ventilsædet følger med ventilen op af blokken når du
 > drejer krumtappen, hvis den gør, så drejer du krumtappen rundt
 > til ventilen er nede, tager en kørner og laver nogle prikker (4-8
 > stk) rundt om ventilsædet, som derefter bliver hvor det skal.
 I kanten rundt omkring blokken ?
 Så sædet klemmes fast mod blokken ?
 --
 Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk  - Ønskes:
 - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
 - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
            
             |  |  | 
  Henning Lund (12-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  12-06-07 18:24
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen skrev:
 > I kanten rundt omkring blokken ?
 > Så sædet klemmes fast mod blokken ?
 Prikkerne skal være rundt om ventilsædet ca 1-2 mm fra sædet, så 
 bliver det siddende.
 -- 
 Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/  med bla. lidt til salg.
 vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail. 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (13-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  13-06-07 09:50
 | 
 |  | On 12 Jun., 19:24, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
 > Christian B. Andresen skrev:
 >
 > > I kanten rundt omkring blokken ?
 > > Så sædet klemmes fast mod blokken ?
 >
 > Prikkerne skal være rundt om ventilsædet ca 1-2 mm fra sædet, så
 > bliver det siddende.
 
 OK, mange mange tak for hjælpen.
 Det vil undersøges ved lejlighed.
 
 --
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
 |  |