Opsigelsesvarsel - hvor længe ?
Fra : cordulla@ofir.dk

Dato : 02-06-07 20:35

Hej.

Jeg har fået et deltidsjob ( 1 dag med ca. 7 timer pr. uge ) med
frigørelsesattest. Mit spørgsmål går på hvordan er reglerne for
opsigelse ? Jeg vil meget gerne sige op, da jeg ikke kan klare
arbejdet fysisk. Jeg har forsøgt i 1 måned nu, og er bare totalt
ødelagt i flere dage efter.

Ansættelsesbrevet har ikke gjort mig klogere og heller ikke div.
fagforeninges hjemmesider.
I ansættelsebrevet nævnes står "der henvises til den til enhver tid
gældende overenskomst ....".

Jeg er helt på bar bund og snotforvirret over div. lovtekster, så
enhver hjælp og direkte ord vil være en fordel.

Mvh.
Den udmattede.

Fra : SoL

Dato : 02-06-07 21:45

Det lyder slemt - 7 timer som kan smadre dig i flere dage!
Mon du overhovedet gider arbejde.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-06-07 00:36

SoL skrev den 02-06-2007 22:44:
> Det lyder slemt - 7 timer som kan smadre dig i flere dage!
> Mon du overhovedet gider arbejde.

Nu ved vi ikke hvad det er for et arbejde, vel!

så klap lige hesten før du melder hende i foreningen for arbejdssky
elementer.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : SoL

Dato : 03-06-07 08:05

Vi taler om 7 timer - om UGEN.

Så jeg er da kold over for, hvilket arbejde vi taler om. Kan man ikke klare
det vil man jo aldrig kunne klare 37 timer i et andet job.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-06-07 09:17

SoL skrev den 03-06-2007 09:05:
> Vi taler om 7 timer - om UGEN.
>
> Så jeg er da kold over for, hvilket arbejde vi taler om. Kan man ikke klare
> det vil man jo aldrig kunne klare 37 timer i et andet job.

Tja, jeg ville ikke kunne holde til et arbejde som jord- og
betonarbejder i mere end 1 dag af gangen og ca. en uges restitution .
((((dårlig ryg))))

men sagtens et kontorjob (hvilket jeg også har).

Arbejde er ikke lig arbejde men det forstår du nok ikke.

Fra : Karsten H.

Dato : 03-06-07 09:27

Carsten Riis wrote:

> [...]
> ((((dårlig ryg))))
>
> men sagtens et kontorjob (hvilket jeg også har).
>

> Arbejde er ikke lig arbejde men det forstår du nok ikke.

Det vil vel alligevel være noget, man finder ud af, når manden skal sendes
ud i arbejdsprøvning. Det undgår han vist ikke.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-06-07 17:49

SoL wrote:
> Det lyder slemt - 7 timer som kan smadre dig i flere dage!
> Mon du overhovedet gider arbejde.

Det var ikke nogen fiks kommentar. For det første skriver cordulla ikke
noget om hvorvidt hun er handicappet eller ej. Derudover skriver hun
heller ikke hvad for slags arbejde, der er tale om.

Mvh. Michael.

Fra : SoL

Dato : 03-06-07 20:38

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Det var ikke nogen fiks kommentar. For det første skriver cordulla ikke
> noget om hvorvidt hun er handicappet eller ej. Derudover skriver hun
> heller ikke hvad for slags arbejde, der er tale om.

Det ændrer intet - kan man ikke arbejde 7 timer om ugen, kan man slet ikke
arbejde 37 timer (hvilket frigørelsesattesten tyder på er hensigten)

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 10:43

"SoL" <ssen@bit.lk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Det ændrer intet - kan man ikke arbejde 7 timer om ugen, kan man slet ikke
> arbejde 37 timer (hvilket frigørelsesattesten tyder på er hensigten)

Bare en typisk Knud kommentar - Der spørges om et og Knud svarer på noget
andet.

--
/HB

Fra : SoL

Dato : 05-06-07 10:49

"HB" <hbsnabela.dk> skrev i en meddelelse
> andet.

Hvori består relevansen af din kommentar?

Knud

Fra : Holst

Dato : 02-06-07 22:24

cordulla@ofir.dk wrote:

> [...]
> opsigelse ? Jeg vil meget gerne sige op, da jeg ikke kan klare
> arbejdet fysisk. Jeg har forsøgt i 1 måned nu, og er bare totalt

Så er det jo godt, det kun er én dag om ugen. Så er der seks dage til at
komme ovenpå

> Ansættelsesbrevet har ikke gjort mig klogere og heller ikke div.
> fagforeninges hjemmesider.
> I ansættelsebrevet nævnes står "der henvises til den til enhver tid
> gældende overenskomst ....".

Du bliver jo nok nødt til at fortælle mere om hvad job det er. Det er jo
lidt svært at gætte hvilken overenskomst du er under.

Fra : Karsten H.

Dato : 03-06-07 00:39

cordulla@ofir.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg er helt på bar bund og snotforvirret over div. lovtekster, så
> enhver hjælp og direkte ord vil være en fordel.

Du siger da simpelthen op til fratrædelse med øjeblikkelig virkning - hvis
du i det hele taget kan overkomme det. Det såkaldte ansættelsesbrev
bekræfter jo kun din ansættelse. Hvor meget og hvad, du skal lave også
kaldet jobbeskrivcelse kan næppe være specificeret, idet du tilsyneladende
kun er ansat.

I øvrigt frigørelsesattest er en attest, der kræver, at arbejdsgiveren skal
lade dig fratræde med øjeblikkelig virkning og helt uden hensyntagen til
funktionærlov etc., hvis AF eller hvilken anden myndighed, kan "tilbyde" dig
et fuldtidsjob - dvs hele 37 timer om ugen. Tager du ikke imod det "tilbud",
ophører dagpenge, så endten bevilges du en førtidspension eller også finder
du en spade og graver et hul på ca.2 m. langt, 1 m. bredt og 6 alen dybt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-06-07 00:45

cordulla@ofir.dk skrev den 02-06-2007 21:35:
> [...]
> opsigelse ? Jeg vil meget gerne sige op, da jeg ikke kan klare
> arbejdet fysisk. Jeg har forsøgt i 1 måned nu, og er bare totalt

Før du opsiger, så kontakt din akasse om, at du har tanker om at opsige
dit job af helbredsmæssige grunde.
Akassen vil så udlevere dig en blanket, som skal udfylde sammen med din
læge. Når du har fået udfyldt blanketten, så kontakter du din
arbejdsgiver og siger op. sammen med opsigelsen tager du blanketten
ned til din akasse som så tager stilling til en evt. karantæne.

Det skal godt nok være en meget strid skrankepave som ikke tager lægens
ord alvorlig.
Dvs. akassen kan stadig "afvise" din opsigelse og give dig karantæne,
men med netop blanketten i hånden og udfyldt af lægen, så er du kommet
langt.

> Ansættelsesbrevet har ikke gjort mig klogere og heller ikke div.
> fagforeninges hjemmesider.

Du behøvedes slet ikke noget ansættelsesbevis, når du kun arbejder 7
timer om ugen.

Jf. http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20020069229-REGL skal man kun
have ansættelsesbevis, når man arbejder over 8 timer.

Men det er da dejligt, at du har et. Men du SKAL ikke have det.

som sagt før: ta' en seriøs snak med din akasse! Det kan være, at de
vejleder dig til at bare sige op.
Det kan være, at de betragter dit 7timers job som, at du er så løst
tilknyttet arbejdsgiveren, at du kan blive fuldtids-ledig ved at bare at
stoppe med at arbejde for arbejdsgiveren.

har jeg sagt, at du bør tage en snak med akassen? Det er trods alt dem,
som bestemmer over karantæne eller ej.

> I ansættelsebrevet nævnes står "der henvises til den til enhver tid
> gældende overenskomst ....".

Hvad type arbejde har du? Er det et HK-job, så er det en af de mange
overenskomster HK har indgået du skal kigge i
Eller er det et smedejob, så er det DanskMetal som du skal tale med.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-06-07 10:53

<cordulla@ofir.dk> wrote in message

> Jeg er helt på bar bund og snotforvirret over div. lovtekster, så
> enhver hjælp og direkte ord vil være en fordel.

Spørg i dk.videnskab.jura

Fra : cordulla@ofir.dk

Dato : 06-06-07 20:31

Hej.

Tak for jeres venlige og gode råd. Jeg er nu kommet videre med A-
kasse og læge, så jeg er på rette vej.

Ang. om jeg er såkaldt arbejdssky: Jeg har faktisk 3 jobs ialt, men
desværre ikke timer nok til at kunne undvære dagpengene. Jeg søger på
fuld kraft arbejde indenfor mit eget fag & andre fagområder, så jeg
kan få et job jeg og min familie kan leve af.
Det ovennævnte job, som jeg ønsker at opsige er skyld i, at jeg ikke
føler at kunne varetage de 2 andre jobs i fuldt omfang og yde den
indsats, som man må forvente.

Til Knud:
Min arbejdsgiver kommer til at mangle én - er du interesseret i et
job, der gør at fingerene på den ene hånd "sover" 4 dage om ugen &
hvor du er så øm, at du dårligt kan løfte dit eget barn? Jeg skal
gerne formidle kontakten til min arbejdsgiver - så kan vi jo se, hvor
længe du holder.

Hilsen og tak for hjælpen / input
HC Christensen.

Fra : SoL

Dato : 06-06-07 21:29

<cordulla@ofir.dk> skrev i en meddelelse
Hej.
[...]

Lad mig bare høre hvad jobbet går ud på fremfor hvilke konsekvenser det har
for dovne medarbejdere.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 16:22

SoL skrev den 06-06-2007 22:28:

> Lad mig bare høre hvad jobbet går ud på

Det går ud på, at når du har arbejdet en dag, så sover din ene hånd i 4
dage og du er så om, at du ikke kan løfte dit eget barn.

<<<jeg går så ud fra, at barnet i den alder, hvor man bærer rundt på
barnet dvs. op til 2-3 år>>>

> fremfor hvilke konsekvenser det har
> for dovne medarbejdere.

Hvad type job har du egentlig selv, kære Knud?

Det er da ikke et som kræver særlig meget social intelligens?

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 17:20

> SoL skrev den 06-06-2007 22:28:
> >
> Hvad type job har du egentlig selv, kære Knud?

Jeg har arbejdet med mange ting - men i en meget lang periode har jeg
arbejdet 40 timer (eller mere om ugen) som murerarbejdsmand.
Det var primært landbrugsbyggeri, hvor der er lange lige stræk, dvs. murerne
bruger meget mørtel og materialer som skal sættes frem i tide.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 17:57

S o L skrev den 11-06-2007 18:20:
> [...]
> Det var primært landbrugsbyggeri, hvor der er lange lige stræk, dvs. murerne
> bruger meget mørtel og materialer som skal sættes frem i tide.

Tak, det sætter dine indlæg i et rette lys.

Du ved hvordan man flytter mur-materiale....men forstår ikke så
frygtelig meget andet.
Som sagt: tak for oplysningen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 16:27

cordulla@ofir.dk skrev den 06-06-2007 21:30:
> Hej.
>
> Tak for jeres venlige og gode råd. Jeg er nu kommet videre med A-
> kasse og læge, så jeg er på rette vej.

Det er jeg rigtig glad for at høre.

> [...]
> fuld kraft arbejde indenfor mit eget fag & andre fagområder, så jeg
> kan få et job jeg og min familie kan leve af.

Bare klø på. Det skal nok lykkedes.

> Det ovennævnte job, som jeg ønsker at opsige er skyld i, at jeg ikke
> føler at kunne varetage de 2 andre jobs i fuldt omfang og yde den
> indsats, som man må forvente.

Helt enig.

Man skal ikke arbejde sig syg.
Det er der intet job i denne verden som er værd!

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 17:19

> Man skal ikke arbejde sig syg.
> Det er der intet job i denne verden som er værd!

Man arbejder sig ikke syg på et 7 timers job - men man gider ikke arbejde.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 17:55

S o L skrev den 11-06-2007 18:18:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Man arbejder sig ikke syg på et 7 timers job - men man gider ikke arbejde.

Og du med din murerarbejdsmands erfaring har naturligvis de medicinske
forudsætninger for at vide, hvornår man bliver syg.

LOL!

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 18:19

> Og du med din murerarbejdsmands erfaring har naturligvis de medicinske
> forudsætninger for at vide, hvornår man bliver syg.

Påstanden var jo at jobbet var for fysisk hårdt - og det er kun et
sprørgsmål om træning.
Det ved jeg alt om - når jeg startede på mit arbejdsmandsjob kom jeg direkte
fra skolebænken og den første uge var fandemig hård. Jeg sov 12 timer efter
at have arbejdet 8 - men efter nogen dages træning er den der.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 21:58

S o L skrev den 11-06-2007 19:19:

> Påstanden var jo at jobbet var for fysisk hårdt - og det er kun et
> sprørgsmål om træning.

Det ved du intet om.
Du kender intet til spørgerens fysik og dermed trænbarhed!

Og da slet ikke ud fra vedkommende første indlæg.

> Det ved jeg alt om - når jeg startede på mit arbejdsmandsjob kom jeg direkte
> fra skolebænken og den første uge var fandemig hård. Jeg sov 12 timer efter
> at have arbejdet 8 - men efter nogen dages træning er den der.

havde du blevet lidt længere på skolebænken, så kunne du lære noget at
forstå andre menneskers situation adskiller sig væsentligt fra de
situationer du har oplevet.

Fra : S o L

Dato : 12-06-07 07:53

> Det ved du intet om.
> Du kender intet til spørgerens fysik og dermed trænbarhed!

Ved du noget som jeg ikke ved? Hvis spørgeren har en ringe fysik havde
vedkommende nok ikke søgt pågældende job - og med en ansættelse på kun 7
timer om ugen er det 100% sikkert at det ikke er blevet anvist. Altså
spørgeren har et helt urealistisk forhold til virkeligheden.

> havde du blevet lidt længere på skolebænken, så kunne du lære noget at
> forstå andre menneskers situation adskiller sig væsentligt fra de
> situationer du har oplevet.

Jeg blev faktisk meget længere på skolebænken - jeg er universitetsuddannet
økonom.
Men det betyder ikke at jeg lader mig afskrække af fysisk arbejde og finder
gode forklaringer på at undgå det.

Knud

Fra : Karsten H.

Dato : 12-06-07 13:05

> Til Knud:

> Jeg blev faktisk meget længere på skolebænken - jeg er
> universitetsuddannet økonom.
>
> Knud

Så skulle du jo have lært at bruge hovedet til andet end blot at holde
afstand mellem ørerne. Det må man da kunne sidde ned til - med indre man har
fået liggesår.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-06-07 14:03

S o L skrev den 12-06-2007 08:53:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Ved du noget som jeg ikke ved? Hvis spørgeren har en ringe fysik havde
> vedkommende nok ikke søgt pågældende job

Jeg ved, at jeg som udgangspunkt stoler på personens udsagn.

Hvilket du ikke gør.

> - og med en ansættelse på kun 7
> timer om ugen er det 100% sikkert at det ikke er blevet anvist. Altså
> spørgeren har et helt urealistisk forhold til virkeligheden.

Næh, for vi ved ikke hvilken virkelighed hun står i.

Vi ved, at hun har det dårligt efter en dags arbejde i det pågældende
arbejde.

> Jeg blev faktisk meget længere på skolebænken - jeg er universitetsuddannet
> økonom.

Det tror jeg ganske enkelt ikke på!

Du viser på ingen måde den intelligens som det kræver, at lave en
universitetsuddannelse.

> Men det betyder ikke at jeg lader mig afskrække af fysisk arbejde og finder
> gode forklaringer på at undgå det.

jamen, vær dog glad for, at du har fysikken til det.
Og det er det så ikke alle der har det. Det gør dem på ingen måde til
ringere medarbejdere eller mennesker som sådan.

Fra : NN inc.

Dato : 17-06-07 14:57

Uhm..... måske det kan hjælpe?
Når du har en frigørelsesattest, kan du sige op hvis du har enere end de 7
timer, som du oplyser - det skal blot være flere timer, end det du har nu.