Navigerings-problem med css-menu...
Fra : Dennis Munding

Dato : 03-06-07 18:22

Hej NG!

Jeg har et lille? problem med min menu, som er lavet i css, med lidt
javascript til at hjælpe ældre browsere - nærmere betegnet er det denne type
menu, det drejer sig om:

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks07b.html
(Ja! Jørgen er Gud!

Problem-siden er denne:
http://skovaa-munding.dk/

Problemet er:
Hvis man bruger tabulatoren til navigering, kan man ikke få vist
undermenuerne.

Hvordan knækker jeg den "nød"?

På forhånd tak for alle svar!

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-06-07 19:51

Dennis Munding skrev:

> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks07b.html
> (Ja! Jørgen er Gud!

Det mener jeg nu ikke I mine øjne er
det Richard Dawkins, der fortjener det
skudsmål.

> Problemet er:
> Hvis man bruger tabulatoren til navigering, kan man ikke få vist
> undermenuerne.

Det ligger vist nærmest i sagens natur. Du skal
fange en tastaturhændelse, mens menuens funktion
beror på en li:hover, som er en tilstand.

James Edwards (ham med http://udm4.com) har bidraget
til en JavaScript håndbog (1), der beskriver hvordan
du ordner den lille sag. Her er et link til bogens
script, der giver tastaturkontrol over denne
type menu:

http://733.dk/misc/dropdownmenukeyboard.js

Jeg har kun testet det ganske lidt på bogens
eksempel, og forstår kun det halve af det,
så jeg er bange for at du må søge yderligere
hjælp i clientside gruppen, hvis du får pro-
blemer med scriptet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 03-06-07 20:09

Hej Jørgen!
"Jørgen Farum Jensen" skrev i en meddelelse:
> Det mener jeg nu ikke I mine øjne er
> det Richard Dawkins, der fortjener det
> skudsmål.

Ved godt, at det er ham, du har koden fra, men du har oversat det til
forståeligt dansk!

> [...]
> du ordner den lille sag. Her er et link til bogens
> script, der giver tastaturkontrol over denne

Mange tak for det.

> Jeg har kun testet det ganske lidt på bogens
> eksempel, og forstår kun det halve af det,
> så jeg er bange for at du må søge yderligere
> hjælp i clientside gruppen, hvis du får pro-
> blemer med scriptet.

Og jeg forstår ikke en rygende dyt!
Har lavet et kald i min header, men der sker ingenting!
Sikkert fordi, der er en variabel, som skal omdøbes, men det kan jeg slet
ikke gennemskue, så jeg må en tur i clientside....

> (1) James Edwards & Cameron Adams:
> "The JavaScript Anthology",
> Sitepoint, 2006.

Jeg kunne også vælge at købe ovenstående bog, hvis den findes på dansk til
en rimelig pris - det skal jeg nok selv finde ud af...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-06-07 22:15

Dennis Munding skrev:
> Hej Jørgen!
>
> Ved godt, at det er ham, du har koden fra, men du har oversat det til
> forståeligt dansk!

Så taler vi forbi hinanden. I spørgsmål
om CSS er det Eric Meyer, der er min guru.
I religiøse spørgsmål er det Richard Dawkins,
der er min guru - Richard Dawkins er verdens
førende ateist, og blandt andet kendt for
sin seneste bog, "The God Delusion", for nylig
udgivet på dansk under titlen "Vrangforestillingen
om Gud".

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-06-07 04:25

Hej Jørgen!

> Så taler vi forbi hinanden. I spørgsmål
> om CSS er det Eric Meyer, der er min guru.

Ups! Så har man dummet sig igen - mente bestemt, at det var ham, du havde
layoutet fra - men kan godt se nu, at det er Mike Purvis, der står bag...

> [...]
> førende ateist, og blandt andet kendt for
> sin seneste bog, "The God Delusion", for nylig
> udgivet på dansk under titlen "Vrangforestillingen

Lyder som en interessant bog - køber den måske...

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-06-07 04:35

Hej NG!

Jeg startede en lille tråd i html-gruppen ang. en problematisk menu, som
Jørgen Farum Jensen har forklaret om på sin hjemmeside:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks07b.html

Jørgen svarede så flg.:
> [...]
> eksempel, og forstår kun det halve af det,
> så jeg er bange for at du må søge yderligere
> hjælp i clientside gruppen, hvis du får pro-

Så nu er mit spørgsmål til jer:
Er der nogen her, som kan hjælpe mig med det javascript, så mine brugere,
kan få adgang til undermenuerne i min menu, hvis de benytter tastaturet til
at navigere med.

Det kan man nemlig ikke nu... :-/

Link til min side:
http://skovaa-munding.dk/

Jeg har en idé om, at der er nogle variabler, som skal have ændret værdier,
men jeg kan ikke lige overskue scriptet - javascript er ikke min stærke
side...

På forhånd mange tak for alle svar!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-06-07 19:54