bier og hvepse
Fra : B. Jensen

Dato : 27-05-07 09:27

Hej
Er der nogen der har en god forklaring på dette?

Efter vi har renset vores hårdt-træ's møbler og givet dem en gang træ-olie,
tiltrækkes masser af bier og hvepse.
De kravler ind i hullerne ved skruerne og kravler rundt på bord og stole
, så vi er ved at blive vanvittige når vi spiser frokost.
Hvad mon det skyldes, (det er ikke på grund af madrester og syltetøj )

Birger

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-05-07 12:11

B. Jensen <bodegaardnospam@mail.dk> wrote:

> [...]
> , så vi er ved at blive vanvittige når vi spiser frokost.
> Hvad mon det skyldes, (det er ikke på grund af madrester og syltetøj )

Kan du se om de sidder og gnaver i træet?

Hvis det er tilfældet, så samler de bare træmateriale til at bygge bo
med.
Jeg kan tydeligt se gnavespor på nogle af mine havemøbler. De ligner
lange skrabemærker, ca. 2-3 mm brede.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-07 12:30

Ole Jensen wrote:

> Kan du se om de sidder og gnaver i træet?
>
> Hvis det er tilfældet, så samler de bare træmateriale til at bygge bo
> med.

Den slags gør bier ikke - de bygger deres tavler af voks. Og hvepsene ville
nok være mere tilbøjelige til at gøre det før træet blev olieret. Der må
være en anden forklaring.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-07 06:08

Erik Ginnerskov wrote:

> Den slags gør bier ikke - de bygger deres tavler af voks. Og hvepsene
> ville nok være mere tilbøjelige til at gøre det før træet blev olieret.
> Der må være en anden forklaring.

Hvad med:
På min flaske hårdtræ-olie fra Borup Kemi står der: "Olie med bivoks osv.."

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-07 14:49

Stig Johansen wrote:

> Hvad med:
> På min flaske hårdtræ-olie fra Borup Kemi står der: "Olie med bivoks

Det kan forklare biernes interesse, men jeg har ikke lige noget bud på, hvad
hvepsene er så interesserede i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 14:25

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Den slags gør bier ikke - de bygger deres tavler af voks. Og hvepsene
> ville nok være mere tilbøjelige til at gøre det før træet blev olieret.
> Der må være en anden forklaring.

Murbier, der lige reckognoscerer ethvert sort hul de møder på deres vej!

--
Armand.