Sortering af id
Fra : bo

Dato : 26-05-07 22:57

Kan man sortere på id i en data base så den kuntager de ulige no?

SQLstmt = "SELECT TOP 5 * FROM billeder where id = ???? desc;"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-05-07 01:56

On 26 May 2007 21:57:09 GMT, bo <bobo@dbmail.dk> wrote:

>Kan man sortere på id i en data base så den kuntager de ulige no?

Du mener filtrere - ikke sortere?
WHERE giver en filtrering
ORDER BY giver en sortering

>SQLstmt = "SELECT TOP 5 * FROM billeder where id = ???? desc;"

Kommer muligvis an på databasen, men i Access ville det nok hedde:
SELECT TOP 5 *
FROM billeder
WHERE id Mod 2 = 0
ORDER BY id desc

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : bo

Dato : 27-05-07 07:58

> Du mener filtrere - ikke sortere?
> WHERE giver en filtrering
> ORDER BY giver en sortering

> Kommer muligvis an på databasen, men i Access ville det nok hedde:
> SELECT TOP 5 *
> FROM billeder
> WHERE id Mod 2 = 0
> ORDER BY id desc

Jeg havde håbet på at filtrere min db i lige og ulige - altså 2
rækker, men det kan jeg ikke med denne...
2 tager de lige tal, mens 1 tager alle og 3 giver for stort et spring
og tager også lige tal.

Nogen gode forslag?

Fra : bo

Dato : 27-05-07 09:02

Spørgsmålet er om man kan sortere ( filterere ) så man hente id
1,3,5,7,9,11,13, altså hveranden linje
Kan man gøre det med hver 3 linje, 4 osv?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-05-07 09:51

bo wrote:
> Spørgsmålet er om man kan sortere ( filterere ) så man hente id
> 1,3,5,7,9,11,13, altså hveranden linje
> Kan man gøre det med hver 3 linje, 4 osv?
'
Læs manualen for modulo (MOD).

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-05-07 09:51

bo wrote:

> [...]
> rækker, men det kan jeg ikke med denne...
> 2 tager de lige tal, mens 1 tager alle og 3 giver for stort et spring

WHERE (id + 1) MOD 2 = 0

Mvh. Michael.