få en usb-printer i ubuntu til at
Fra : ivan olsen

Dato : 25-05-07 09:22

jeg kan ikke printe ud med min HP deskjet 5740.
jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, for at få den til at virke.
den er fundet hvis jeg går ind i system/hardwareinfo.
men .....?
Ivan !

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-05-07 10:24

ivan olsen wrote:
> jeg kan ikke printe ud med min HP deskjet 5740.
> jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, for at få den til at virke.
> den er fundet hvis jeg går ind i system/hardwareinfo.
> men .....?
Ubuntu har måske ikke den rigtige driver. Driveren til HP usbprintere
hedder hpijs.
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-DeskJet_5740

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-05-07 10:39

Jørgen Heesche wrote:
> Ubuntu har måske ikke den rigtige driver. Driveren til HP usbprintere
> hedder hpijs.
> http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-DeskJet_5740

Se også her:
http://packages.ubuntu.com/hoary/text/hpijs

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ivan olsen

Dato : 25-05-07 13:53

ivan olsen skrev:
> [...]
> jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, for at få den til at virke.
> den er fundet hvis jeg går ind i system/hardwareinfo.
hejsa !
jeg har hentet filen hplip- 1.7.4a.run, men kan ikke få den installeret.
jeg er en total nullert til terminal, foretrækker grafisk.
Hvordan får jeg lagt den ind ???
Ivan !

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-05-07 15:56

ivan olsen wrote:
> hejsa !
> jeg har hentet filen hplip- 1.7.4a.run, men kan ikke få den installeret.
> jeg er en total nullert til terminal, foretrækker grafisk.
> Hvordan får jeg lagt den ind ???
Filen er en selvudpakkende fil med installer. Du har formentligt
downloaded herfra:
http://hplip.sourceforge.net/downloads.html
På den hjemmeside er der en install-instruktion:

To use the self-extracting file, follow these steps:
1. Download the file to a convenient location (e.g., home directory
or desktop, etc).
2. Open a console/terminal and cd to the download directory.
3. Type in and run this command: 'sh hplip-1.7.4a.run'

Jeg laver altid program installation fra root. Det mener jeg også du bør
gøre her, selvom det ikke står der. Nu har Ubuntu et særligt forhold til
root: man kan ikke logge ind som root. Men man kan bruge sudo til at få
root-rettighedder.
Så jeg vil forslå at du installerer med kommandoen:
sudo sh hplip-1.7.4a.run

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ivan olsen

Dato : 25-05-07 16:02

Jørgen Heesche skrev:
> [...]
> root-rettighedder.
> Så jeg vil forslå at du installerer med kommandoen:

jeg takker mange gange for hjælpen, det gjorde tricket !
Ivan !