Fejl som e2fsck ikke kan klare
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-05-07 08:59

Under boot af en FC6 med tre go'e gammeldags ATA diske på hhv. 250 GB, 300
GB (/dev/hdb) og 400 GB ses:

bla... bla...
/dev/hdb1 has gone 249 days without being checked, check forced.

Crashing with:

Error allocating icount structure: Memory allocation failed
e2fsck: aborted

Prompt is:

(Repair filesystem) 1 #

Giving command:

e2fsck -p /dev/hdb1

Output is:

Pass 1: Checking sizes, ...
Pass 2: Checking directory structure

Error allocating icount structure: Memory allocation failed
e2fsck: aborted

Hmmm....

Jeg snød og brugte "tune2fs -T 20070501" så jeg springer check over - men
noget er altså galt. Maskinen kører nu, men på et "usikkert" grundlag vil
jeg mene.

Hvem har en god ide? Er disken simpelhen så stor at fysisk RAM bruges op?

Mvh. NKJensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-05-07 09:09

I dk.edb.system.unix, skrev Niels Kristian Jensen:
> Error allocating icount structure: Memory allocation failed
> e2fsck: aborted

Jeg ville lade maskinen kører memtest86 natten over.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-05-07 09:35

Niels Kristian Jensen wrote:
> Hvem har en god ide? Er disken simpelhen så stor at fysisk RAM bruges op?

Enten er noget så korrupt på disken, at fsck tror at den skal
bruge 1.0e+117 Gbyte RAM til at holde icount structure, eller
også mangler du RAM.

Bliver du klogere af at tilføje -v til e2fsck?

Kan du lave en stor swap fil på en af de andre diske?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-05-07 19:59

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in news:4652AB49.1020505@crc.dk:

> Enten er noget så korrupt på disken, at fsck tror at den skal
> bruge 1.0e+117 Gbyte RAM til at holde icount structure, eller
> også mangler du RAM.

Det gættede jeg også på ud fra fejlmeldingen.

> Bliver du klogere af at tilføje -v til e2fsck?

Ikke meget - for jeg kan ikke se nogen fejl i resultatet. Kommandoerne
som blev givet var:

init 1
umount /dev/hdb1
e2fsck -v -p -f /dev/hdb1

Resultatet:

4135206 inodes used(6,77 %)
17172 Non-contigous inodes (0.4%)
# number of inodes with ind/dind/tind blocks 230982/4413/4

56300416 Blocks used (46,11 %)
0 bad blocks
5 Large files
1515892 regular files
2532854 directories
3 charecter device files
0 block device files
23498314 links
86417 symlinks + 86402 fast sym links
29 sockets
2763311 files

> Kan du lave en stor swap fil på en af de andre diske?

Det lyder som en god ide at prøve.

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 22:12

Niels Kristian Jensen <nkj@internetDYTgruppen.dk> writes:

> Hvem har en god ide? Er disken simpelhen så stor at fysisk RAM bruges op?

Hvor mange operativsystemer bruger disken? ER de allesammen enige om
hvordan disken skal tilgåes?

Mit umiddelbare bud er at der er overlappende partitioner, enten
direkte i partitionstabellen eller ved forskellig fortolkning af disse
(LBA/CHS osv).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-05-07 08:26

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote in

> [...]
>
> Mit umiddelbare bud er at der er overlappende partitioner, enten
> direkte i partitionstabellen eller ved forskellig fortolkning af disse

Den teori kan jeg godt følge - men maskinen kører ikke andet end FC6. Den
er i tiden løb opgraderet fra RH9 over den ene FCx til den anden, men der
har aldrig været noget ikke-Linux på den.

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 12:43

> [...]

> er i tiden løb opgraderet fra RH9 over den ene FCx til den anden, men der
> har aldrig været noget ikke-Linux på den.

Tjah, spændende. Prøv at køre "fdisk -l" på kræet og vis resultatet her.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-05-07 12:53

> Prøv at køre "fdisk -l" på kræet og vis resultatet
> her.

# fdisk -l

Disk /dev/hda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 13 104391 83 Linux
/dev/hda2 14 30401 244091610 8e Linux LVM

Disk /dev/hdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdb1 1 60801 488384001 83 Linux

Disk /dev/hdd: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdd2 1 48641 390708801 83 Linux

og måske kan det være nyttigt med "df -h":

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00
2.0G 1.3G 628M 67% /
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol02
227G 178G 38G 83% /backup2
/dev/hda1 99M 16M 79M 17% /boot
none 93M 0 93M 0% /dev/shm
/dev/hdd2 367G 243G 106G 70% /backupdisk
/dev/hdb1 459G 208G 228G 48% /backupdisk/pc.somewhere.dk

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 18:16

Niels Kristian Jensen <nkj@internetDYTgruppen.dk> writes:

> Disk /dev/hdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
> 255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders

Det ser vel alt andet lige ud som om det kunne være nogenlunde
fornuftigt.

Spørgsmålet er hvor store diske din IDE-controller understøtter.
Måske er der en eller anden værdi der bliver for stor og løber over,
så det havdner et andet sted end tiltænkt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen