Kubuntu 7.04 og USB
Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:11

Som det fremgår af en anden tråd, kæmper jeg med installationen af Kubuntu
7.04 på en ny pc. Mit næste problem er at USB-portene ikke virker. Der sker
ingenting hvis jeg fx sætter en usb-nøgle i. Jeg har kigget i /dev, men
synes ikke der er noget der kan mountes. Min harddisk sidder på /dev/sda og
cdrom/dvd-drev på /dev/hda.

Nogen bud på hvad jeg skal gøre? Der er selvfølgelig den mulighed at der er
problemer med hardwaren. Det er som sagt en ny pc.

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:27

Henry Vest skrev:
> [...]
>
> Nogen bud på hvad jeg skal gøre? Der er selvfølgelig den mulighed at der er
> problemer med hardwaren. Det er som sagt en ny pc.

I en shell skriv dmesg. Indsæt usb-dimsen, og skriv dmesg igen.
De par linier fortæller hvad maskinen finder når dimsen puttes i.

Har du andet USB udstyr der virker - feks en mus? for der er den
mulighed at kubuntu ikke har genkendt usb-hubben i maskinen, og så
virker protene heller ikke.

/A

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:43

Andreas Lorensen wrote:

> I en shell skriv dmesg. Indsæt usb-dimsen, og skriv dmesg igen.
> De par linier fortæller hvad maskinen finder når dimsen puttes i.

Der kommer ikke noget yderligere.

> Har du andet USB udstyr der virker - feks en mus?

Nej.

> for der er den
> mulighed at kubuntu ikke har genkendt usb-hubben i maskinen, og så
> virker protene heller ikke.

Ja, det kunne være problemet.

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:49

Henry Vest skrev:

> Der kommer ikke noget yderligere.

> Nej.

> Ja, det kunne være problemet.

Prøv at skrive lsusb i en shell. Den fortæller hvad der er tilkoblet af
usb-dimser.

/A

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:53

Andreas Lorensen wrote:

> Prøv at skrive lsusb i en shell. Den fortæller hvad der er tilkoblet af
> usb-dimser.

Intet output!

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 11:11

Henry Vest skrev:

> Intet output!

Så må vi konkludere at kubuntu ikke genkender usb-hubben. Hvad årsagen
til det kan være ved jeg ikke.

Hvad var det for en maskine du havde? MÃ¥ske lidt googling kunne give
noget brugbart information.

/A

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-05-07 11:26

Andreas Lorensen wrote:

> [...]
> til det kan være ved jeg ikke.
>
> Hvad var det for en maskine du havde? MÃ¥ske lidt googling kunne give

Prøv lige at køre en

modprobe usbcore

mener vil automatisk tvinge den til at indsætte de moduler der er
nødvendige... ellers prøv at indsætte uhci-hcd, ehci-hcd eller ohci-hcd
(som er de 3 forskellige der oftest bliver brugt.

Ellers bliver du nød til at beskrive hvad det er for en maskine,
(K|X)Ubuntu plejer at finde USB og lign. normale enheder uden
problemer... Taget i betragtning af både USB og X problemer, så kunne en
fejl under installationen også være en mulighed... måske er den Kubuntu
du har hentet fejlbehæftet til netop dit setup. Prøv at hente en tidl.
Kubuntu eller en Ubuntu (som så godt nok er gnome)

Thomas

Fra : Per Riber

Dato : 19-05-07 12:16

Thomas Rasmussen skrev:

> Ellers bliver du nød til at beskrive hvad det er for en maskine,
> (K|X)Ubuntu plejer at finde USB og lign. normale enheder uden
> problemer...

Henry, jeg forstår ikke, hvorfor du ikke forlængst har meldt ud, hvilken
pc du arbejder med. "Ny pc" er ikke specielt informativt

Jeg vil ikke deltage i gættekonkurrencen, men her er et billede af et
fungerende USB-setup, Feisty detektede og satte det hele automatisk op.
Her er tale om en "ret ny" HP laptop.

per@lxl$ uname -a
Linux lxl 2.6.20-15-generic #2 SMP Sun Apr 15 07:36:31 UTC 2007 i686
GNU/Linux

per@lxl$ lsmod | grep usb
hci_usb 18204 2
bluetooth 55908 7 rfcomm,l2cap,hci_usb
usbhid 26592 0
hid 27392 1 usbhid
usbcore 134280 5 hci_usb,usbhid,ehci_hcd,uhci_hcd

per@lxl$ lspci | grep USB
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI
#1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI
#2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI
#3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI
#4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI
Controller (rev 02)

per@lxl$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 15d9:0a37
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 002: ID 03f0:171d Hewlett-Packard
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000

mvh Per

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 12:47

On Sat, 19 May 2007 13:15:47 +0200, Per Riber <nospam@none.invalid>
wrote:

>Henry, jeg forstår ikke, hvorfor du ikke forlængst har meldt ud, hvilken
>pc du arbejder med. "Ny pc" er ikke specielt informativt

Okay, jeg prøver. Følgende er fra fakturaen.

Amd64.
AMD Semprom 3000+ AM2 S-940 (cpu)
Winfast K8M890M2MA S-940 (motherboard)

>per@lxl$ lsmod | grep usb

Giver hos mig
usbcore    134280 3 ohci_hcd,ehci_hcd,ehci_hcd

>per@lxl$ lspci | grep USB

Inter output.

>per@lxl$ lsusb

Intet output.

Fra : Per Riber

Dato : 19-05-07 14:41

Henry Vest skrev:

> Okay, jeg prøver. Følgende er fra fakturaen.
>
> Amd64.
> AMD Semprom 3000+ AM2 S-940 (cpu)
> Winfast K8M890M2MA S-940 (motherboard)

Uha, bare navnet *Winfast* ville have forhindret mig i at købe dette MB
til Linuxbrug. Jeg har googlet en del og havnede på
http://www.leadtek.com. Der var intet at finde om K8M - K8N er der, men
der er udelukkende Windows-drivere til download.

Jeg stødte desuden på et indlæg om en bruger, som måtte opgradere sin
bios for at få den til at finde CPU'en - hvordan man bærer sig ad med
det, fangede jeg ikke lige i farten

Medmindre lspci (uden '| grep USB') fortæller noget om USB-controllere,
er dit problem nok, at kernen ikke finder dem. Hvis du bruger en 64-bit
version af kubuntu, kunne du forsøge med en 32-bit. Det er vist mit
eneste bud på en løsning pt.

Måske andre har bedre løsningsforslag...?

mvh Per

Fra : Henry Vest

Dato : 20-05-07 18:13

Per Riber wrote:

<klip>

Jeg tror jeg må se i øjnene, at jeg ikke får Linux på den pc. Nu vil jeg se
om jeg kan få den solgt - og så må jeg købe en ny. Men hvordan sikrer man
sig at en ny pc kan køre Linux? Ville jo være lidt dumt at stå i den samme
situation igen!

Tak til jer der har svaret i denne tråd (og den anden).

--
Henry Vest

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-07 18:42

Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> writes:

> [...]
> sig at en ny pc kan køre Linux? Ville jo være lidt dumt at stå i den samme

Jeg er helt sikker på at din maskine godt kan køre Linux perfekt, men
at det måske kræver noget mere snilde end man har som
førstegangsbruger.

Inden du sælger den, så prøv nyeste version af Knoppix og se om ting fungerer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henry Vest

Dato : 20-05-07 19:26

On 20 May 2007 19:41:59 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Jeg er helt sikker på at din maskine godt kan køre Linux perfekt, men
>at det måske kræver noget mere snilde end man har som
>førstegangsbruger.

Egentlig er jeg ikke førstegangsbruger (selvom jeg godt ved det kan
lyde sådan). Har bare aldrig haft så meget bøvl med en installation.

>Inden du sælger den, så prøv nyeste version af Knoppix og se om ting fungerer?

Okay, det vil jeg prøve.

--
Henry Vest

Fra : Henry Vest

Dato : 20-05-07 21:21

Andersen) wrote:

>Inden du sælger den, så prøv nyeste version af Knoppix og se om ting fungerer?

Det gør det ikke. Når jeg skriver "mount" får jeg dog en linje der
siger:
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs
Det lyder da umiddelbart som noget med usb.
--
Henry Vest

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-07 22:35

> [...]

> siger:
> /proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs
> Det lyder da umiddelbart som noget med usb.

Det kunne være ganske interessant at se det komplette uddata fra
"dmesg".

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Riber

Dato : 20-05-07 18:53

Henry Vest skrev:

> [...]
> situation igen!
>
> Tak til jer der har svaret i denne tråd (og den anden).

Det er surt.

Problemet er vel ikke bare, at USB-understøttelse er slået fra i dit
bios-setup..? Men det har du vel forlængst kontrolleret.

mvh Per

Fra : Henry Vest

Dato : 20-05-07 19:27

On Sun, 20 May 2007 19:53:06 +0200, Per Riber <nospam@none.invalid>
wrote:

>Problemet er vel ikke bare, at USB-understøttelse er slået fra i dit
>bios-setup..? Men det har du vel forlængst kontrolleret.

Jeg har kigget i BIOS, men har ikke fundet noget der har med USB at
gøre.

--
Henry Vest

Fra : Henry Vest

Dato : 20-05-07 22:16

On Sun, 20 May 2007 20:27:16 +0200, Henry Vest
<henry_vestREMOVE@get2net.dk> wrote:

>Jeg har kigget i BIOS, men har ikke fundet noget der har med USB at
>gøre.

Og så kiggede jeg efter en ekstra gang - og sørme, det var der. NU
VIRKER DET! Tak, tak og atter tak.

Men er det i grunden ikke ret tåbeligt at bios'en som udgangspunkt har
usb slået fra?

Atter en gang tak til alle der har svaret.
--
Henry Vest

Fra : Per Riber

Dato : 20-05-07 23:24

Henry Vest skrev:

> Og så kiggede jeg efter en ekstra gang - og sørme, det var der. NU
> VIRKER DET! Tak, tak og atter tak.

Det var rigtig godt nyt. Tillykke med det

> Men er det i grunden ikke ret tåbeligt at bios'en som udgangspunkt har
> usb slået fra?

Efter min mening: Jo.

mvh Per

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-05-07 20:39

Henry Vest skrev:
> [...]
> situation igen!
>
> Tak til jer der har svaret i denne tråd (og den anden).

Du kan købe en Dell - de har mulighed for præinstalleret ubuntu. Og så
må man forudsætte at alt hardwaren så er understøttet og fungerer ;)

Du kan også vælge vælge en maskine, og så spørge om andre har en
tilsvarende og hvor alt er understøttet.
Feks har jeg erfaringer med Zepto znote 6014w som er en billig lille
sag, og her virker alt. Yderligere har jeg prøvet en ældre Compaq nc800,
og her spiller alt også. Det er så begge bærbare computere.

Hvis du søger en stationær, så vil jeg tro at Intel motherbord er et
sikkert valg.

/Andreas

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 20-05-07 21:58

Henry Vest wrote :

> Jeg tror jeg må se i øjnene, at jeg ikke får Linux på den pc.

Hvis det kun er USB der driller, og hvis du har plads til et ekstra PCI
kort, så kan du da først forsøge dig med en USB adapter til ca. en hund.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-05-07 20:46

On Sat, 2007-05-19 at 13:47 +0200, Henry Vest wrote:

> Inter output.

Hvad giver "lspci"?

Hvis du kan se navnene på de forskellige chips på dit bundkort må du
gerne remse den første linie op på dem alle sammen....evt. kan du også
fortælle hvilket bundkort det er (husk evt. revisionsnummer).

Du nævnte tidligere Winfast K8M890M2MA S-940, men jeg kan ikke rigtig
finde den på nettet....på bundkortet stå der normalt også hvilken model
det er (og i manuallen).