Autogenereret ordrenummer
Fra : Michael Borup

Dato : 16-05-07 11:52

Hej
Er i gang med en simpel indtasningsformular, men for hvert submit
skal der generes et ordrenummer med nogle forudbestemte data
(f.eks.2007-1-xxx, hvor xxx er autogenerede ciffre der tæller
op).
Ordrenummeret skal også skrives i db.
Nogen der har en løsning - jeg bruger en Acess db.
På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Michael Borup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-05-07 13:00

"Michael Borup" <mi@jcvu.dk> wrote in message
> [...]
> op).
> Ordrenummeret skal også skrives i db.
> Nogen der har en løsning - jeg bruger en Acess db.

Lav en VBA-makro, der genererer tilfældige tegn ud fra datoen og
klokkeslettet.

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 16-05-07 14:21

On 16 Maj, 12:52, Michael Borup <m...@jcvu.dk> wrote:
> [...]
> skal der generes et ordrenummer med nogle forudbestemte data
> (f.eks.2007-1-xxx, hvor xxx er autogenerede ciffre der tæller

Er det fortløbende numre?
Du skal have en kolonne i din tabel der indeholder ordrenummer samt
kolonner til de andre oplysninger vedr. ordren. Når en ny ordre
oprettes, hentes nummeret fra kolonnen (SELECT TOP 1 OrdreNr FROM
tblMineOrdrer ORDER BY OrdreNr DESC) og der lægges 1 til. Gem det nye
ordrenummer sammen med resten af ordren.

Spørg igen hvis du ikke forstår hvad jeg mener.

Chr.
www.cmnielsen.dk
www.shortlink.eu

Fra : Michael Borup

Dato : 17-05-07 10:56

> [...]
> tblMineOrdrer ORDER BY OrdreNr DESC) og der lægges 1 til. Gem det nye
> ordrenummer sammen med resten af ordren.

Hej Christian
Tak for svaret - det var den løsnig der skulle til!
/Michael

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-05-07 09:44

On 16 May 2007 06:20:47 -0700, Christian Møller Nielsen
<cmnielsen05@gmail.com> wrote:

> [...]
>tblMineOrdrer ORDER BY OrdreNr DESC) og der lægges 1 til. Gem det nye
>ordrenummer sammen med resten af ordren.

Vær dog opmærksom på, at denne løsning *kan* gå galt, hvis der er flere,
der kan oprette ordrer samtidigt. Så vær skker på, at det ikke kan lade
sig gøre - også om et år, når virksomheden udvides

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 10:17

> [...]
> op).
> Ordrenummeret skal også skrives i db.
> Nogen der har en løsning - jeg bruger en Acess db.

Hej Michael

Hvis du til føjer en "IdNr" kolonne til din acces tabel og vælger formatet
"Autonummerering", får du fortløbende nummerering som du kan kombinere med
dine forudbestemte data.

God weekend
Henning

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 20-05-07 09:54

On 18 Maj, 10:43, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Vær dog opmærksom på, at denne løsning *kan* gå galt, hvis der er flere,
> der kan oprette ordrer samtidigt. Så vær skker på, at det ikke kan lade
> sig gøre - også om et år, når virksomheden udvides

Det kan man vel komme udenom med. (sig endelig til hvis jeg tager
fejl?)

<%
Application.Lock
'gem ordre
'hent nyt id (SELECT TOP 1 OrdreNr FROM tblMineOrdrer ORDER BY
OrdreNr DESC)
Application.Unlock
%>

Chr.
www.cmnielsen.dk
www.shortlink.eu

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-05-07 18:48

On 20 May 2007 01:53:42 -0700, Christian Møller Nielsen
> [...]

>Application.Lock
> 'gem ordre
> 'hent nyt id (SELECT TOP 1 OrdreNr FROM tblMineOrdrer ORDER BY

Hmmm ... så vidt jeg kan se, så låser Application.Lock kun for at ændre
i Application-variable. Så medmindre du bruger Application-variable til
at INSERT i databasen, så tror jeg ikke den vil virke. Andre?

En anden metode kunne være:
1. Opret ordre
2. Hent seneste OrdreNr oprettet af pågældende bruger (eller med
aktuelle SessionId)

Det forudsætter, at du gemmer login-navn/Id (eller SessionId) på den,
der har oprettet ordren. Men det gør man vel også i et
flerbruger-system?

strSql = "SELECT TOP 1 OrdreNr" & _
" FROM tblMineOrdrer" & _
" WHERE OprettetAf = " & Session("user") & _
" ORDER BY OrdreNr DESC"

- hvis loginId er gemt i Session("user")

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj