Kortlæser?
Fra : ERLO

Dato : 15-05-07 08:22

Hej
Jeg har fået en USB2-kortlæser som jeg vil bruge til mit kamera.
Når er mit problem: Hvilket program skal jeg bruge for at tømme card'et?
Jeg bruger KNOPPIX/Debian.
Mvh. ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-05-07 10:26

ERLO wrote:
> Hej
> Jeg har fået en USB2-kortlæser som jeg vil bruge til mit kamera.
> Når er mit problem: Hvilket program skal jeg bruge for at tømme card'et?
> Jeg bruger KNOPPIX/Debian.
Sæt et kort i kortlæseren og find devicenavnet med kommandoen:
sudo fdisk -l
Det vil give en udskrift der ligner denne:

Disk /dev/sdb: 32 MB, 32112640 bytes
4 heads, 32 sectors/track, 490 cylinders
Units = cylinders of 128 * 512 = 65536 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 489 31280 4 FAT16 <32M

Det betyder at kortet en 'almindelig' disk, der kan mountes, samt læses
fra og skrives på med de sædvanlige filprogrammer.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-05-07 10:36

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
>
> Det betyder at kortet en 'almindelig' disk, der kan mountes, samt læses
> fra og skrives på med de sædvanlige filprogrammer.

Den kan mountes ved at tilføje denne liníe til /etc/fstab:
/dev/sdb1 /mnt/card vfat user,noauto,umask=0 0 0

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : ERLO

Dato : 15-05-07 12:01

Jørgen Heesche skrev:
> [...]
>
> Det betyder at kortet en 'almindelig' disk, der kan mountes, samt læses
> fra og skrives på med de sædvanlige filprogrammer.

Kommer kun med dette billede:

> root@ZIGGY# sudo fdisk -l
>
> Disk /dev/hda: 240 heads, 63 sectors, 2586 cylinders
> Units = cylindre of 15120 * 512 bytes
>
> Enhed Boot Start End Blocks Id System
> /dev/hda1 1 2316 17508928+ 83 Linux
> /dev/hda2 2317 2586 2041200 f Win95 Ext'd (LBA)
> /dev/hda5 2317 2586 2041168+ 82 Linux swap
> root@ZIGGY#
Mvh ERLO

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 15-05-07 12:17

ERLO wrote:
> [...]
> Jeg har fået en USB2-kortlæser som jeg vil bruge til mit kamera.
> Når er mit problem: Hvilket program skal jeg bruge for at tømme card'et?

Prøv at starte computeren op med at have kortlæseren ude af USB porten
og så når startet op, så åben en terminal og skriv dmsg, og så prop det
i et tekst dokument evt. og så sæt usb enheden i computeren og dmsg igen
og se om der skulle stå nogle sjove beskeder. Prøv også at tage kortet
ind og ud af læseren. Det plejer også at gøre noget sjovt i dmsg.

Fra : ERLO

Dato : 15-05-07 13:28

Jesper Staun Hansen skrev:

> [...]
> og se om der skulle stå nogle sjove beskeder. Prøv også at tage kortet
> ind og ud af læseren. Det plejer også at gøre noget sjovt i dmsg.
Undskyld er det dmesg, du mener ?
Med kommandoen dmsg sker der ikke noget.
Mvh. ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-05-07 14:20

ERLO wrote:

> Hej
> Undskyld er det dmesg, du mener ?
> Med kommandoen dmsg sker der ikke noget.
> Mvh. ERLO
Ja, det er dmesg.
Jeg har en kortlæser indbygget i en USB-printer.
Når jeg tænder printeren ses tilsidst i dmesg:
Vendor: HP Model: PSC 2355 Rev: 1.00
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sdb at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
usb-storage: device scan complete

Det viser at printeren og kortlæseren er fundet.

Når der sættes et kort i ses flg. i dmesg:
SCSI device sdb: 62720 512-byte hdwr sectors (32 MB)
sdb: Write Protect is off
sdb: Mode Sense: 17 00 00 08
sdb: assuming drive cache: write through
SCSI device sdb: 62720 512-byte hdwr sectors (32 MB)
sdb: Write Protect is off
sdb: Mode Sense: 17 00 00 08
sdb: assuming drive cache: write through
/dev/scsi/host1/bus0/target0/lun0: p1

NB.
Det er klogt at kalde dmesg sådan:
dmesg | less
Så kan man søge frem og tibage i output.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : ERLO

Dato : 16-05-07 15:33

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> Det er klogt at kalde dmesg sådan:
> dmesg | less
> Så kan man søge frem og tibage i output.

Nu er det lykkedes at få disken frem i MEDIA. Men så står der at
maskinen ikke kan bestemme filsystem-typen??
Jeg har prøvet med vfat og auto - men lige meget hjælper det.
Det er hvad jeg får frem:

Med venlig hilsen
ERLO

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-05-07 16:06

ERLO wrote:

> [...]
> maskinen ikke kan bestemme filsystem-typen??
> Jeg har prøvet med vfat og auto - men lige meget hjælper det.

Mounter du /dev/sdb eller /dev/sdb1?

Prøv, som root, at

mount /dev/sdb /some/mount/point; cat /etc/mtab | grep sdb

Det skulle give dig nogle informationer du kan bruge i din /etc/fstab

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-05-07 22:01

ERLO wrote:

> [...]
> maskinen ikke kan bestemme filsystem-typen??
> Jeg har prøvet med vfat og auto - men lige meget hjælper det.

skip

Det ser ud til at være et blankt kort.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 15-05-07 16:26

ERLO wrote:

> Hej
> Undskyld er det dmesg, du mener ?
> Med kommandoen dmsg sker der ikke noget.
> Mvh. ERLO

Ja, det var det
Skrev faktisk først dmesg, men ændrede det til dmsg igen. Skulle vel
lige have tjekket efter og taget min første indskydelse

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-05-07 22:43

On Tue, 15 May 2007 09:21:32 +0200, ERLO wrote:

> Når er mit problem: Hvilket program skal jeg bruge for at tømme card'et?

Jeg bruger mv(1).

Mvh.

--
"Money always takes the place of life" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-05-07 22:18

On Wed, 16 May 2007 21:00:42 +0000, Jørgen wrote:

> Det ser ud til at være et blankt kort.

Jeg synes jeg har hørt engang at mange kort/usb-pinde kommer fra
fabrikken uden partitionstabel, bare med FAT-filsystem på hele devicet?

> Linux user siden 1998

Grønskolling!

,

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-05-07 23:38

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Grønskolling!

Jeg skulle lige til at sige "det kan du selv være", men linux counter
er nede, så jeg kan ikke checke.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-05-07 10:20

Peter Dalgaard wrote:

> Jeg skulle lige til at sige "det kan du selv være", men linux counter
> er nede, så jeg kan ikke checke.

Linux counter vil ikke kunne vise noget om tidspunktet. Linux counter er
ikke lige det første man falder over, når man begynder på linux. så jeg
er først registreret langt senere.
Det er forøvrigt ikke første gang at nogen 'praler' med at deres linux
anciennitet er større end min, fordi deres brugernummer var lavere end
mit. Derfor fjernede jeg nummeret fra min signatur, og angav et
tidspunkt i stedet.
Jeg gider ikke mere have den 'reklame' for linux i min signatur. Min
Unix erfaring går iøvrigt tilbage til 1992.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-07 11:42

On Thu, 17 May 2007 00:37:51 +0200, Peter wrote:

> Jeg skulle lige til at sige "det kan du selv være", men linux counter
> er nede, så jeg kan ikke checke.

Bemærk at jeg ikke citerede Linuxcounter-nummeret, men årstallet. Jeg
tror ikke jeg har registreret mig på Linuxcounter.

I øvrigt er min evt. "anciennitet" irrelevant i sammenhængen.

,

--
"Yggdrasil fall 1994" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-07 11:44

On Thu, 17 May 2007 09:20:19 +0000, Jørgen wrote:

> Det er forøvrigt ikke første gang at nogen 'praler' med at deres linux
> anciennitet er større end min,

Well, jeg pralede ikke med hvor længe jeg har brugt Linux - det var kun
dig der gjorde det.

> Jeg gider ikke mere have den 'reklame' for linux i min signatur. Min
> Unix erfaring går iøvrigt tilbage til 1992.

Sejt.

,

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-07 11:47

On Thu, 17 May 2007 09:34:56 +0000, Jørgen wrote:

> Det kunne også være et driver problem.

Ja, men som oftest dukker der så ikke et device op - det må ERLO kunne
opklare f.eks. med "file -s /dev/sdb"

Mvh.