/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
bindingsværk
Fra : Peter Loumann


Dato : 11-05-07 09:52

Hej

Nogen her der har forstand på bindingsværk? Mere præcist: byggeteknikken,
hvordan man tidligere har rejst et bindingsværkshus. Eller ved hvor jeg kan
læse om det?

Jeg har altid forestillet mig at man byggede skelettet på stedet, direkte
på soklen. En lokal tømrermester har sendt mig en billedserie der viser
hvordan han fornyede gavlen her:

http://huse-i-naestved.dk/kirstin/slagkildevej8/facader.html

Han samlede den først, en etage ad gangen, og rejste den derefter på
soklen. Jeg har set samme fremgangsmåde i en amerikansk spillefilm, hos
amish-folket, moderne tid, men traditionel livsstil.

Kan det have været den gængse måde dengang man mestendels byggede i
bindingsværk?

Fut mig endelig hvis jeg er ot, eller hvis I kender en bedre gruppe!

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

 
 
Aksel (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 11-05-07 17:03


"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:2gpnnphvzhxq$.2dhqc74yltht.dlg@40tude.net...
> Hej
>
> Nogen her der har forstand på bindingsværk? Mere præcist: byggeteknikken,
> hvordan man tidligere har rejst et bindingsværkshus. Eller ved hvor jeg
> kan
> læse om det?
>
> Jeg har altid forestillet mig at man byggede skelettet på stedet, direkte
> på soklen. En lokal tømrermester har sendt mig en billedserie der viser
> hvordan han fornyede gavlen her:
>
> http://huse-i-naestved.dk/kirstin/slagkildevej8/facader.html
>
> Han samlede den først, en etage ad gangen, og rejste den derefter på
> soklen. Jeg har set samme fremgangsmåde i en amerikansk spillefilm, hos
> amish-folket, moderne tid, men traditionel livsstil.
>
> Kan det have været den gængse måde dengang man mestendels byggede i
> bindingsværk?
>
> Fut mig endelig hvis jeg er ot, eller hvis I kender en bedre gruppe!
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
> http://huse-i-naestved.dk

http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=186 her kan du finde
beskrivelser af typiske danske bindingsværkstyper

Hilsen Aksel



Peter Loumann (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 11-05-07 18:12

On Fri, 11 May 2007 18:02:59 +0200, Aksel wrote:

> http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=186 her kan du finde
> beskrivelser af typiske danske bindingsværkstyper

Ja, tak! Det er en udmærket side. men så vidt jeg kan se besvarer den ikke
mit spørgsmål.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Ulvir (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 11-05-07 19:34


"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:1s9gbbdoy6x9j$.1t9blugjwmy9s$.dlg@40tude.net...

> Ja, tak! Det er en udmærket side. men så vidt jeg kan se besvarer den ikke
> mit spørgsmål.

Så pud dine engelske kundskaber af her: http://www.today.plus.com/houses/


Ulvir (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 11-05-07 18:15

"Aksel" <aksel.fjern tallene.@m777ail.dk.dk> skrev i meddelelsen
news:464493a1$0$877$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=186 her kan du finde
> beskrivelser af typiske danske bindingsværkstyper
>
> Hilsen Aksel

Det var dog en utrolig informativ henvisning. Tak for det!


Michael Maag (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Michael Maag


Dato : 11-05-07 18:15

On Fri, 11 May 2007 10:52:26 +0200, Peter Loumann
<loumann@nospam.invalid> wrote:

>Hej
>
>Nogen her der har forstand på bindingsværk? Mere præcist: byggeteknikken,
>hvordan man tidligere har rejst et bindingsværkshus. Eller ved hvor jeg kan
>læse om det?

I den fine, lille bog "Bonden bygger" af Mette Skougaard,
Nationalmuseet (1985) , ISBN 87-480-0497-9, er der en beskrivelse af
byggeteknikken.

Beskrivelse af bindingsværkshuse i forskellige landsdele kan ses i
Gorm Benzon´s serie : Bindingsværk i ..." eller i Axel Steensberg
(1962): Gamle Danske Bøndergårde , HAASe.

Hilsen Michael
fjern venligst "sen" fra email

Arne Feldborg (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 12-05-07 05:59

Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> skrev Fri, 11 May 2007 10:52:26
+0200


>Jeg har altid forestillet mig at man byggede skelettet på stedet, direkte
>på soklen. En lokal tømrermester har sendt mig en billedserie der viser
>hvordan han fornyede gavlen her:
>
Man må vel gå ud fra, at man har gjort det på samme måde som
tømmrerarbejde altid er blevet gjort, og stadig blev gjort indtil beton
/ murstenskonstruktioner og prefabrikerede spær blev det almindelige.

Man tilhugger tømmeret og samler et fag ad gangen liggende på jorden.

Derefter får alle samlinger et nummer som hugges ind i de tilhørende
stykker træ med romertal. Husk på alle samlinger er jo individuelt lavet
med kiler, noter, samlinger, træpløkker osv.

Så skiller man simpelthen det hele ad igen og samler det i lodret
stilling på soklen.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Hugh Watkins (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 12-05-07 23:04

Arne Feldborg wrote:
> Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> skrev Fri, 11 May 2007 10:52:26
> +0200
>
>
>
>>Jeg har altid forestillet mig at man byggede skelettet på stedet, direkte
>>på soklen. En lokal tømrermester har sendt mig en billedserie der viser
>>hvordan han fornyede gavlen her:
>>
>
> Man må vel gå ud fra, at man har gjort det på samme måde som
> tømmrerarbejde altid er blevet gjort, og stadig blev gjort indtil beton
> / murstenskonstruktioner og prefabrikerede spær blev det almindelige.
>
> Man tilhugger tømmeret og samler et fag ad gangen liggende på jorden.
>
> Derefter får alle samlinger et nummer som hugges ind i de tilhørende
> stykker træ med romertal. Husk på alle samlinger er jo individuelt lavet
> med kiler, noter, samlinger, træpløkker osv.
>
> Så skiller man simpelthen det hele ad igen og samler det i lodret
> stilling på soklen.
>
man kun også bygge ramme til et krigs skip skro på samm metode

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Ole Damgaard (31-05-2007)
Kommentar
Fra : Ole Damgaard


Dato : 31-05-07 08:09

> man kun også bygge ramme til et krigs skip skro på samm metode
>
> Hugh W

Jeg læste for maaaange år siden følgende:
Efter at Englænderne i 1907 havde taget den danske flåde gik vi igang
med at opbygge en ny.
Det betød at egetømmer blev en mangelvare (og man gik bl.a. igang med
at plante de store flådeskove).
Men i byernes byggestil blev det ikke længere comme il faut at bygge
med gennemgående stolper fra
den ene etage til den næste. De blev brudt - af et lille fremspring
eller lignende, således at man kunne
anvende kortere tømmerstykker.
Jeg har sidenhen masser af gang haft glæde af den oplysning til
datering af bygninger, jeg så derude i
"det danske bylandskab".
Jeg har aldrig fået bekræftet påstanden, men den passer ganske
udmærket på virkeligheden.

mvh ole


Peter Loumann (31-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 31-05-07 09:45

On 31 May 2007 00:09:02 -0700, Ole Damgaard wrote:

> Jeg læste for maaaange år siden følgende:
> Efter at Englænderne i 1907 havde taget den danske flåde gik vi igang
> med at opbygge en ny.
> Det betød at egetømmer blev en mangelvare (og man gik bl.a. igang med
> at plante de store flådeskove).
> Men i byernes byggestil blev det ikke længere comme il faut at bygge
> med gennemgående stolper fra
> den ene etage til den næste. De blev brudt - af et lille fremspring
> eller lignende, således at man kunne
> anvende kortere tømmerstykker.
> Jeg har sidenhen masser af gang haft glæde af den oplysning til
> datering af bygninger, jeg så derude i
> "det danske bylandskab".
> Jeg har aldrig fået bekræftet påstanden, men den passer ganske
> udmærket på virkeligheden.

Mjahr - måske nok den ene vej: At man ikke brugte den teknik efter 1807.
Men også før var den vist sjælden. Jeg kender kun et eksempel:

http://huse-i-naestved.dk/goyer/baghus/baghus1.html

men masser af eksempler på teknikken med adskilte stokværk også længe før.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Hugh Watkins (31-05-2007)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 31-05-07 22:33

Ole Damgaard wrote:
>>man kun også bygge ramme til et krigs skip skro på samm metode
>>
>>Hugh W
>
>
> Jeg læste for maaaange år siden følgende:
> Efter at Englænderne i 1907 havde taget den danske flåde gik vi igang
> med at opbygge en ny.
> Det betød at egetømmer blev en mangelvare (og man gik bl.a. igang med
> at plante de store flådeskove).
> Men i byernes byggestil blev det ikke længere comme il faut at bygge
> med gennemgående stolper fra
> den ene etage til den næste. De blev brudt - af et lille fremspring
> eller lignende, således at man kunne
> anvende kortere tømmerstykker.
> Jeg har sidenhen masser af gang haft glæde af den oplysning til
> datering af bygninger, jeg så derude i
> "det danske bylandskab".
> Jeg har aldrig fået bekræftet påstanden, men den passer ganske
> udmærket på virkeligheden.

in England when old ships were broken up the timbers were used by house
builders

some times the roman numbers as ship builders marks survive VII for 7
and so on

old warships were dismasted and used as hospital hulks also as schools
for problem children

legally all the Royal Navy's buildings are "ships" so naval law applies
there

one ship was stored in pieces flat under the floor of a rope walk and
only recently found during renovation

Hugh W



--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste