Fliser til indkørsel
Fra : Jens

Dato : 10-05-07 14:19

Hej

Påtænker at lægge 30x30 eller 40x40 fliser i grupper af 9 henholdsvis 4 med
sorte 10 cm kantsten rundt om i min indkørsel.

Hvor tykke skal de være for ikke at knække med tiden?

Der kører ikke lastbiler hos mig, men almindelige biler op til 2-3 tons

Mvh

Jens

Fra : Max

Dato : 10-05-07 14:26

Hej Jens

> Påtænker at lægge 30x30 eller 40x40 fliser i grupper af 9 henholdsvis

> Hvor tykke skal de være for ikke at knække med tiden?

Jeg har 30x30 liggende overalt og dem i carporten er 9 cm tykke
resten er 6 cm og de har da holdt nogen år nu uden problemer.

--
Mvh Max

Fra : Jens

Dato : 10-05-07 15:11

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Påtænker at lægge 30x30 eller 40x40 fliser i grupper af 9 henholdsvis 4
> med sorte 10 cm kantsten rundt om i min indkørsel.
>
> Hvor tykke skal de være for ikke at knække med tiden?

6 cm tykke kan sagtens holde,

> Der kører ikke lastbiler hos mig, men almindelige biler op til 2-3 tons

sørg for at få noget stabilgrus under ca 15-20 cm
Vh Jens

PS: Vi er to Jens'er her i tråden

Fra : CC

Dato : 10-05-07 22:14

"Jens" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor tykke skal de være for ikke at knække med tiden?
>
> Der kører ikke lastbiler hos mig, men almindelige biler op til 2-3 tons

Umiddelbart vil jeg´mene omkring 6 cm eller mere, men tag lige og ofre noget
cement lige inden du lægger fliser.
DVs. stabilgrus + 2-3 cm afretnings lag + cemet "fra posen" + fliser

Fra : will

Dato : 11-05-07 20:20

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart vil jeg´mene omkring 6 cm eller mere, men tag lige og ofre
> noget cement lige inden du lægger fliser.
> DVs. stabilgrus + 2-3 cm afretnings lag + cemet "fra posen" + fliser
>
>det der med cement under fliser hvor har du det fra ,jeg har ikke gode
>erfaringer med det , du for et hårdt underlag hvor flisen ikke kan
>arbejde med det resultat at når du kører på den så knækker den.

will

Fra : SB

Dato : 12-05-07 08:47

> will

Har jeg da også gjort hjemme ved mig, det er kun lige en ½ skovfuld pr. 1m2
man skal bruge, ikke et betonmix man skal lave
Mine fliser er aldrig knækket af det og har lagt i mange år nu, dog er de
også kun 21 x 12 cm
De er heller ikke sunket i den tid, om det så er underlaget eller cementen
ved jeg ikke, sådan set også ligemeget, bare de bliver hvor de er

Felix

Fra : GartnerMorten

Dato : 14-05-07 18:30

> Umiddelbart vil jeg´mene omkring 6 cm eller mere, men tag lige og ofre
> noget cement lige inden du lægger fliser.
> DVs. stabilgrus + 2-3 cm afretnings lag + cemet "fra posen" + fliser

Hej.
Den der med cement har jeg ikke meget fidus til, da du derved får en flade
der ikke kan dræne vandet væk under fliserne.
Køb helere en 7 cm køreflise eller belægningssten og læg dem i max. 5 cm
grus ovenpå 20-25 cm stabilgrus.
Mvh. Morten

Fra : CC

Dato : 14-05-07 21:18

"GartnerMorten" skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke kan dræne vandet væk under fliserne.
> Køb helere en 7 cm køreflise eller belægningssten og læg dem i max. 5 cm
Du lægger et fliseareal med fald så vandet kan løbe bort fra flisearealet.
Du lægger da ikke fliserne således, at belægningen underneden skal lede
vandet bort.
Så er det da netop, at du får knækkede fliser, "spurrielen"etc, da
"fundamentet" er skyllet bort.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 01:09

CC wrote:

> [...]
> underneden skal lede vandet bort.
> Så er det da netop, at du får knækkede fliser, "spurrielen"etc, da

Man strøer sgu da heller ikke cement under fliserne.

Fra : GartnerMorten

Dato : 15-05-07 18:34

> [...]
> vandet bort.
> Så er det da netop, at du får knækkede fliser, "spurrielen"etc, da

Nej selvfølgelig gør jeg ikke det. Faldet på belægningen skal fjerne
overfladevandet, men jeg troede at det var almen viden.