Når træstubben vil vokse videre
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-05-07 15:53

Jeg fik vist et råd til løsning af problemet for et par år siden, men
jeg har desværre glemt hvad den gik ud på.

Findes der ikke et middel man kan smøre på træstubbe og blottede rødder,
således at træet bliver slået ihjel eller i det mindste forhindres i at
skyde op og vokse igen?

I dette konkrete tilfælde handler det om et mirabelle træ som hver gang
det bliver skåret ned til 1 meter hurtigt er oppe på 6 m igen, med en
helvedes masse stammer som udgår fra samme "moderrod".

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Max

Dato : 04-05-07 17:05

hej Jørgen

> Jeg fik vist et råd til løsning af problemet for et par år siden, men
> jeg har desværre glemt hvad den gik ud på.

Det kaldes stødbehandling, og det går ud på at smøre
Roundup (eller lignende) på snitfladen af stammen.

--
Mvh Max

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 04-05-07 17:46

> hej Jørgen

> Det kaldes stødbehandling, og det går ud på at smøre
> Roundup (eller lignende) på snitfladen af stammen.
>
> --
> Mvh Max

Jup.. det virker men det skal ikke fortyndes .. men smøres på ufortyndet !

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-07 18:19

Lars Bisgaard wrote:
> Jup.. det virker men det skal ikke fortyndes .. men smøres på
> ufortyndet !

Jep, det virker. Men det skal ske umiddelbart efter nedskæring. Går der bare
et par timer er virkningen meget begrænset.
Forklaringen skulle angiveligt være, at træet/roden reagerer med en
chokreaktion ved pludselig at miste hele kronen. Den forsøger at suge al
saft og kraft tilbage i roden for at gøre klar til at skyde igen. Ufortyndet
RoundUp på snitfladen bliver suget ned i roden og forhindrer nye skud.

For nogle år siden fjernede jeg en tjørnehæk til fordel for en bøgehæk. På
nær en enkelt plante der stod tæt op ad masten hvor el går ind til huset.
(Turde ikke trække den op af frygt for at skade elkablet). Den blev kun
skåret ned, og skød selvfølgeligt lystigt året efter. Havde ikke RoundUp i
huset.
Løsningen viste sig at være en gasbrænder. Når skuddene var en halv meter
høje fik de en tur med brænderen. det dræbte roden på to år. Nu er den
forever død og borte :)

Den samme løsning er anvendt på et espaillietræ op ad min vestmur. Var træt
af træet, men ville gerne bibeholde skelettet som dekoration og skelet for
klatrende sommerblomster. Prøvede første med "ringning" (fjerne 10 cm af
barken nær roden) uden effekt.
Træet groede lystigt. Næste år fik det med gasbrænderen. Det kunne det ikke
tåle.... :)

Pointen er, at selv en mirabelle ikke kan overleve en jævnlig svidning af
nye skud.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-07 09:28

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Pointen er, at selv en mirabelle ikke kan overleve en jævnlig
> svidning af nye skud.

En flittig afrivning af nye skud (håndkraft) vil også på sigt udsulte roden,
så den dør. Og man slipper for at risikere at futte noget af, der ikke skal
futtes af.

Jeg har været turen igennem med to mirabeller, så jeg kender problemet med
de skud, der kommer op rundt om det oprindelige voksested.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : will

Dato : 04-05-07 18:25

1 del roundup 3 dele vand (1 del kølervæske, når det er vinter)

will

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-05-07 18:30

Max skrev:

> Det kaldes stødbehandling, og det går ud på at smøre
> Roundup (eller lignende) på snitfladen af stammen.

Tak - men hm! Den slags giftstoffer er ulovlige at bruge i
haveforeningen, siger min kone. Og hvad gør man så? Det løser jo ikke
problemet at blive ved med at banke hende ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-07 18:34

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> writes:

> Tak - men hm! Den slags giftstoffer er ulovlige at bruge i
> haveforeningen, siger min kone. Og hvad gør man så? Det løser jo ikke
> problemet at blive ved med at banke hende ...

Venter til en dag hun er i byen.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 04-05-07 19:27

Trine Kornum Christiansen forklarede:

> Venter til en dag hun er i byen.
>
> Mvh Trine

Ja, det er det nemmeste.
Min far snakker om at man kan bore huller ned i stubben, og fylde
saltsyre i. Det skal gøres nogen gange, men skulle slå roden ihjel.
Jeg har ikke selv prøvet det.
Kai

Fra : will

Dato : 04-05-07 20:13

saltsyre er nok ligeså giftigt som roundup, skær træet af helt nede ved
jorden og bliv så ved med at fjerne de nye skud hver uge, der må ikke
komme nye blade der kan give træet energi , når træet ikke for energi
dør det

will

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-07 21:36

On Fri, 04 May 2007 20:27:22 +0200, Fister Løgsovs
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>Min far snakker om at man kan bore huller ned i stubben, og fylde
>saltsyre i. Det skal gøres nogen gange, men skulle slå roden ihjel.
>Jeg har ikke selv prøvet det.

Jeg tvivler på det hjælper/virker efter hensigten.
Det kan næppe heller være lovligt at bruge et ikke-godkendt middel til
bekæmpelse, når de godkendte midler ikke er tilladt i haveforeningen.

Men man kan jo bare grave den op hvis den alligevel skal dø .......

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 05-05-07 10:48

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Men man kan jo bare grave den op hvis den alligevel skal dø .......

Hvad med at alliere sig med en med en rodfræser.

Jeg fik for nogle år siden nedlagt 8-10 bambus på en lille dags tid, det var
dælme effektivt.

Mvh

Kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-07 20:56

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev
> I dette konkrete tilfælde handler det om et mirabelle træ som hver gang
> det bliver skåret ned til 1 meter hurtigt er oppe på 6 m igen, med en
> helvedes masse stammer som udgår fra samme "moderrod".

Du fatter saven igen og afmonteret alt til jordniveau, evt. grave væk, spule
og save under jordniveau. Så saver du en masse så dybe snit, som du anser
kan gøres uden at save ud i jorden. Dæk med jord, sort plast og jord igen,
så er det løb kørt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-07 09:33

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> snit, som du anser kan gøres uden at save ud i jorden. Dæk med jord,
> sort plast og jord igen, så er det løb kørt.

Mirabeller er sejlivede. Der skal mere end det til.

Jeg gravede for 1½ år siden mine mirabeller op og synes selv, jeg var
grundig med at få alt med op. Det er kun en måned siden min kone sidst hev
et nyt skud op af jorden. Men denne udsultning gør, at der går længere og
længere tid mellem de nye skud.

Til sidst er der ikke mere kraft i roden og den dør.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-07 11:44

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev >
> Mirabeller er sejlivede. Der skal mere end det til.

Jeg svarede kun ang, stubben, resten skal fjernes som alt andet ukrudt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen