Herbatox til græsplænen
Fra : Jørgen

Dato : 03-05-07 11:39

Jeg har netop brugt min sidste rest af Herbatox til plænen for at blive
mælkebøtterne kvit.
Nu ser jeg, at stoffet har været forbudt siden 1997.
Hvad gør vi så nu?
Er der kommet et andet kemikalium, der kan sprøjtes på græsplænen og dræbe
alt andet end græsset?
I dette land må vi jo helst ikke forurene, men det er som regel således
indrettet, at hvis man bare betaler nogle høje statsafgifter, må man gerne
forurene alligevel. Tænk på kemikalier til insektbekæmpelse - Giftskatter.
Er der lukket helt af for Herbatox nu?
Mvh.

Fra : Max

Dato : 03-05-07 11:46

Hej Jørgen

> Hvad gør vi så nu?

Køber noget plænerens.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen

Dato : 03-05-07 14:50

Hvad er det? Hvordan funktionerer det?
Mvh Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-07 15:22

Hmm plænerens om min bare r..

Måske jeg lyder lidt muggen. Men har købt for 1500 kr plænerens og givet
hele plænen for at blive kvit med ukrudt, mos og mælkebøtter. Men det virker
vist ikke efter hensigten. Skidtet dør bare ikke og nu er der gået 4 uger.

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-05-07 15:28

"morten" <morten"væk"mcrasmussen.dk> wrote in message
> [...]
> hele plænen for at blive kvit med ukrudt, mos og mælkebøtter. Men det
> virker vist ikke efter hensigten. Skidtet dør bare ikke og nu er der gået

For lige at sikre at du bliver arrig af de rigtige grunde, så mener jeg ikke
plænerens virker mod mos. Det er der vist ikke rigtig nogle hurtige
gift-muligheder for at komme af med...

Keller

Fra : Mads

Dato : 03-05-07 22:03

On Thu, 3 May 2007 16:27:42 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

>For lige at sikre at du bliver arrig af de rigtige grunde, så mener jeg ikke
>plænerens virker mod mos. Det er der vist ikke rigtig nogle hurtige
>gift-muligheder for at komme af med...

Næh, men så kan man jo gøde mosset ihjel.
Lidt jernvitriol opløst i vandkanden gør underværker.
Det slår mosset ihjel, samtidigt med at græsset får
ekstra fart på og bliver mere grønt.
Og så koster jernvitriol ikke mange kroner. En spand
med 5 kg koster en 30 - 40 kroner og holder i årevis.

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-05-07 20:05

On Thu, 3 May 2007 16:21:55 +0200, "morten" <morten"væk"mcrasmussen.dk>
wrote:

> [...]
>vist ikke efter hensigten. Skidtet dør bare ikke og nu er der gået 4 uger.

Og du har givet den efter forskrifterne? Dvs. brugt ret præcist den
mængde der angives?

4 uger siden, det må være starten af april - det er meget tidligt at
bruge plænerens. Normalt skal græs og ukrudt være i 'god vækst' for at
det virker optimalt - det har det næppe været allerede i starten af
april.

I øvrigt, har du mælkebøtter i overskud, så er du velkommen til at
plante dem i min græsplæne - jeg har næsten ingen herude på godsets
græsplæner - og jeg savner dem faktisk.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-07 09:41

Mads Lie Jensen wrote:

> I øvrigt, har du mælkebøtter i overskud, så er du velkommen til at
> plante dem i min græsplæne - jeg har næsten ingen herude på godsets
> græsplæner - og jeg savner dem faktisk.

Du skal da være velkommen til at komme og hente alle mine (du graver dem vel
selv op?).

Erik Ginnerskov - 5591
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-07 11:46

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal da være velkommen til at komme og hente alle mine (du graver dem
vel
> selv op?).

Ellers stiller Kommunen garanteret arealer til rådighed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-07 21:11

On Sat, 5 May 2007 10:41:09 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Du skal da være velkommen til at komme og hente alle mine (du graver dem vel
>selv op?).

Det var jo netop for selv at slippe for gravearbejdet
Men mon ikke de kommer af sig selv, hvis bare jeg venter et år eller to
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 03-05-07 16:25

Hej Jørgen

> Hvad er det? Hvordan funktionerer det?

Et hormon produkt der får alt undtagen enkimede
vækster til at vokse sig ihjel. Græs er enkimet og
derfor overlever det.

--
Mvh Max

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-05-07 16:54

Produktet hedder Toxan.

Ivar Holm

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-05-07 17:26

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Produktet hedder Toxan.

Er det så lovligt og virker det ???

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-07 17:40

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> "Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Er det så lovligt og virker det ???

Det virker, bare ikke på mos, og man kan spare alvorligt på forbruget ved at
beskyde enkelte ukrudt fra hoften med en blomsterforstøver, sat til samlet
stråle.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-05-07 18:05

Jeg har, som Preben fortæller, købt en Gardena håndforstøver (25-30 kr.), og
udfører så "kirurgisk" bekæmpelse, ved at skyde hver enkelt plante.
Betjeningsvejledningen foreskriver godt nok totalvanding, men det synes jeg
er noget drastisk. Der er både katte og fugle, der færdes i vor have.
Det virker, men er hundedyrt. Der er åbenbart ikke skattestop på dette
område

Ivar Holm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-07 01:23

> [...]
> er noget drastisk. Der er både katte og fugle, der færdes i vor have.
> Det virker, men er hundedyrt. Der er åbenbart ikke skattestop på dette

Jeg kom lige i tanker om, at jeg forleden, under udskillelse af en hel del
sved, gravede en mælkebøtterod op, på ca. 40 cm. Og så slog det mig lige al
den møje folk gør sig for at 'få roden med op'....og så sammenholdt med et
pssst med en blomsterforstøver. Inden sprøjtetid, får de lige et hak med
hjørnet af hakkejernet, så kan de besinde sig lidt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-05-07 17:47

Andersen [3650] skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er det så lovligt

Ja da:

http://www.lr.dk/middeldatabasen/product.asp?productID=50428

og virker det ???

Aner det ikke - der må gerne være lidt ukrudt i min plæne - det
bliver bare slået sammen med græsset

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Max

Dato : 03-05-07 20:45

Hej Ivar

> Produktet hedder Toxan.

Det er bare et handelsnavn, det kan også hedde
Herbatox eller Bayer og så vidre.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen

Dato : 03-05-07 20:43

> Et hormon produkt der får alt undtagen enkimede
> vækster til at vokse sig ihjel. Græs er enkimet og
> derfor overlever det.
>
> --
> Mvh Max

Det var netop på den måde, Herbatox virkede. Men det har åbenbart været for
stærkt?
Nu er det måske fortyndet, så det ikke virker ordentligt mere?
Jørgen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-07 18:08

> Det var netop på den måde, Herbatox virkede. Men det har åbenbart været
> for stærkt?
> Nu er det måske fortyndet, så det ikke virker ordentligt mere?

Du har checket koncentrationen, og vandet ud efter forskrifterne i nøjagtig
mængde? Så virker det nemlig rigtigt godt.

Hos os bruger vi 25 ml Herbatox i en gardena 5 l tryksprøjte, og der skal så
vandes til vådt. Jeg lavede et prøveområde med 5 liter rent vand og
beregnede så mængden ud fra det. Vi vander i øvrigt ikke hele arealet mere,
men kun de enkelte planter.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-07 18:09

> Jeg har netop brugt min sidste rest af Herbatox til plænen for at blive
> mælkebøtterne kvit.

> Hvad gør vi så nu?

Køber det hos DLG. Det koster 550 kr for 1½ l.

Mvh Maria

Fra : Jørgen

Dato : 06-05-07 14:48

> Køber det hos DLG. Det koster 550 kr for 1½ l.
>
> Mvh Maria

Aha. Det kan altså fås endnu. Det er vel nok en værre gang hykleri. Man
siger, stoffet nu er forbudt, og så pålægger man giftskatter og sælger
videre. Man må eltså gerne forurene alligevel, bare man betaler ekstra penge
til Staten.

Forleden i Silva spurgte jeg efter plænerrens. Tre kunder, uafhængigt af
hinanden, fortalte mig, at det, de havde købt ikke virkede spor.

I mellemtiden har mine sidste dråber Herbatox, som jeg brugte forleden,
virket. Alle mælkebøtteplanterne i plænen vrider sig nu i deres dødskamp.-
Det virker i hvert fald, så jeg må nok gribe til tegnebogen. Det er det
nemmeste.

Jørgen
..

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-07 17:07

On Sun, 6 May 2007 15:48:07 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>videre. Man må eltså gerne forurene alligevel, bare man betaler ekstra penge

Hvem siger det er forbudt?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 07-05-07 13:28

> Hvem siger det er forbudt?

> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

**************************
På denne side
http://www.lr.dk/middeldatabasen/product.asp?productID=50023#Godkendelse

omtales Herbartox D500. Forbodt fra 1. juli 1997 til 31. dec 2099. !

Men nu ser jeg, at det også er en type Herbatox BV. Så har jeg nok hidset
mig op uden grund. Men hvad er så forskellen på de to typer. Jeg kan ikke
se, hvad den type, jeg hidtil har brugt, hedder. Det meste af etiketten er
væk nu.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-07 06:47

On Mon, 7 May 2007 14:28:15 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

>På denne side
>http://www.lr.dk/middeldatabasen/product.asp?productID=50023#Godkendelse
>
>omtales Herbartox D500. Forbodt fra 1. juli 1997 til 31. dec 2099. !

Tak for oplysningen.

> [...]
>se, hvad den type, jeg hidtil har brugt, hedder. Det meste af etiketten er

Ja, efter hvad jeg kunne læse på det link, så er det handelsnavnet
Herbatox D500 som er forbudt, ikke det aktive stof deri. Og det aktive
stof kan fåes under andre handelsnavne også.

Vi sælger et par plænerensmidler på arbejdet, så jeg blev nysgerrig for
om det måske var blevet helt forbudt med den slags.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-05-07 22:03

In news:463ddce3$0$52105$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jørgen <skjelm@hotmail.com> typed:

> [...]
> forleden, virket. Alle mælkebøtteplanterne i plænen vrider sig nu i
> deres dødskamp.- Det virker i hvert fald, så jeg må nok gribe til

Vi bruger Toxan plænerens fra Bayer, og det virker upåklageligt. 1
ltr. koncentreret koster ca. 200,- kr.

Plænen blev "pletsprøjtet" direkte på mælkebøtterne i forrige uge med
en rygsprøjte, og alle mælkebøtterne er helt væk nu.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats