shell script
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 13-05-07 10:11

Hej Ng

Jeg har et lille shell script, som kører som root, men som skal køre et par
kommandoer som en speficik bruger for derefter at hoppe tilbage til root.

Jeg gør følgende:

kommando1
su - $username
kommando2 som brugeren skal køre
exit - for at komme tilbage til root, men det afslutter blot scriptet...
Hvad skal jeg bruge istedet for ?

scriptet kan kun startes af root. Håber der er nogen der har en ide

Mvh Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 13-05-07 10:21

Den Sun, 13 May 2007 11:11:00 +0200 skrev Jacob d'Andrade:
> [...]
> Hvad skal jeg bruge istedet for ?
>
> scriptet kan kun startes af root. Håber der er nogen der har en ide

Du skal have kommando2 op efter $username, og så ikke nogen exit.

- og hvis det ikke virker, så brug sudo i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Bjørn Lindel Kiær

Dato : 13-05-07 10:32

Jacob d'Andrade oplod den Sun, 13 May 2007 11:11:00 +0200. sin røst:
> [...]
> Hvad skal jeg bruge istedet for ?
>
> scriptet kan kun startes af root. Håber der er nogen der har en ide

su - $username -c "kommando2"

Det skulle meget gerne virke. Ellers brug sudo som Kent foreslår.
Iøvrigt er det altid en god ide at læse man-siden hvis man er i tvivl --
der står det hele ganske nydeligt forklaret.

> Mvh Jacob

Mvh
Bjørn

Fra : Jacob d'Andrade