Opstart af virksomhed - fradrag med tilbag~
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-05-07 16:58

Kan få moms- og skattefradrag for indkøb i forbindelse med opstart af
virksomhed før registrering hos SKAT? Her taler vi om bilag som måske er
dateret en måned eller to inden registreringsdatoen hos SKAT - og som
selvfølgelig er i forbindelse med virksomhedsstart.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Elmand

Dato : 09-05-07 22:09

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dateret en måned eller to inden registreringsdatoen hos SKAT - og som
> selvfølgelig er i forbindelse med virksomhedsstart.

Ja,da , du registrrer barer dette i dit regnskab som virksomhedens
startdato.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-05-07 09:18

"Elmand" <elmand@pc(fjern dette).dk> skrev i en meddelelse

> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Ja,da , du registrrer barer dette i dit regnskab som virksomhedens
> startdato.

Nå-da, og det er du helt sikker på?
Dvs. bilag, der ligger før virksomhedens formelle startdato bogføres bare på
startdatoen og så er der fradrag for momsen. Det lyder lidt for kreativt

I praksis mener jeg at Skat acceptere at man fradrager moms for de køb, der
er foretaget i samme moms-periode, som virksomheden bliver moms-registreret.
Det er ikke noget jeg har kunnet finde formel dokumentation for, men har
hørt at det skulle være praksis fra flere sider.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-05-07 10:42

Du kan fradrage alle relevante bilag inden for en rimelig periode før din
virksomheds startdato.

Selv havde vi bilag som var ca. 7 mdr. gamle, de blev accepteret af
revisoren uden problemer og er helt i tråd med hvad Skat accepterer.

Mvh
Michael

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-05-07 11:50

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:vNB0i.16$wd4.3@news.get2net.dk...
> Du kan fradrage alle relevante bilag inden for en rimelig periode før din
> virksomheds startdato.
>
> Selv havde vi bilag som var ca. 7 mdr. gamle, de blev accepteret af

Fik du også moms refunderet for *så* gamle bilag?
Jeg syntes det lyder lidt utroligt, for formelt er der ingen tvivl om at man
ikke kan få moms refunderet når man ikke er moms-registreret. At Skat så er
lidt fleksible og normalt godkender moms-fradrag for varer købt i samme
moms-periode, som virksomheden bliver moms-registreret er en anden snak (de
var på et tidspunkt også temmelig lang tid om at ekspedere en
moms-registreringerne, så lidt fleksible er de nød til at være).

Fra http://www.skat.dk/display.aspx?oID=108130&vID=201064

<SNIP>
Du kan trække momsen fra i den momsperiode, hvori fakturaen er dateret -
også selv om du ikke har betalt fakturaen.
</SNIP>

Som nystartet virksomhed skal man afregne moms kvartalsvis, så med en 7 mdr.
gammel faktura er fristen for længst overskredet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-05-07 13:42

> [...]
> snak (de var på et tidspunkt også temmelig lang tid om at ekspedere en
> moms-registreringerne, så lidt fleksible er de nød til at være).

Det gjorde vi. Revisoren sagde dengang (2004) at det var normal praksis at
de accepterede bilag et rimeligt stykke tid bagud ved opstart af virksomhed.

Mvh
Michael

Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-05-07 15:46

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> wrote in message
> Det gjorde vi. Revisoren sagde dengang (2004) at det var normal praksis at
> de accepterede bilag et rimeligt stykke tid bagud ved opstart af
> virksomhed.

Det samme sagde min revisor.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-05-07 11:24

"Klaus Jensen" <spammers@buninhellmotherfuckers.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> wrote in
> message news:dqE0i.27$AH6.12@news.get2net.dk...
>
> Det samme sagde min revisor.

Hvor gang tid er "rimeligt stykke tid bagud"?
Det undre mig meget at man acceptere 7 mdr. tilbage, når Skat i deres
moms-vejledning skriver at fakturaen skal være dateret i samme moms-periode
og at man (naturligvis) ikke kan få moms refunderet når man ikke er
moms-registreret.