fjernstyre en linux computer fra windows m~
Fra : Brian O

Dato : 08-05-07 22:28

Hej

Er det muligt at fjernstyre/fjernbetjene en linux server via en XP
klient?

Det jeg tænker på er noget i stil med 'Fjernskrivebord' i XP

//Brian O

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-05-07 22:43

Brian O skrev:

> Er det muligt at fjernstyre/fjernbetjene en linux server via en XP
> klient?
>
> Det jeg tænker på er noget i stil med 'Fjernskrivebord' i XP

www.realvnc.com

Gratis.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-05-07 23:03

On Tue, 08 May 2007 23:43:29 +0200
Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:

> www.realvnc.com

Medfølger der en X-client til realvnc?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-05-07 23:06

http://www.tightvnc.com/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-05-07 08:54

On Wed, 9 May 2007 00:02:32 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Medfølger der en X-client til realvnc?

hvis du installerer en *nix-udgave af realvnc-klienten, er den en X-client
hvis du installerer en windows-udgave af realvnc-klienten er den et windows-program

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-07 15:59

Den Tue, 08 May 2007 23:27:45 +0200 skrev Brian O:
> Hej
>
> Er det muligt at fjernstyre/fjernbetjene en linux server via en XP
> klient?
>
> Det jeg tænker på er noget i stil med 'Fjernskrivebord' i XP

Linux og Unix har "altid" haft X, der lige fra starten af er konstrueret
til at være netværks-transparent. Det er altså ikke noget der er
klistret ovenpå som Fjernskrivebord, men en integreret del af
brugergrænsefladen.

Det foregår på program-niveau, og ikke på skrivebords-niveau, dvs.
jeg kan sidde med ti forskellige programmer på min skærm, der kører
på ti forskellige maskiner, og bortset fra hastighsforskelle kan
man ikke se at de kører på forskellige maskiner. Vinduerne kan flyttes
rundt imellem hinanden som man har lyst til, de er ikke pakket ind
i et desktop-vindue (medmindre man ønsker det, naturligvis). Og
ligesådan kan ti forskellige programmer på samme maskine vises på ti
forskellige computere.

Imellem to linux/unix systemer er det blot at bruge
"ssh -X minserver gnotepad", så åbner vinduet helt automatisk på
den maskine man sidder ved. Fra en Windows-maskine er det lidt mere
omstændigt, da Windows ikke kører hverken X eller ssh som standard.

Det det formål skal man bruge to ting - Xming (X server[1]) og
putty (ssh klient).

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=156984
(hent Xming og Xming-fonts)

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
(putty.exe er nok).

På LAN er der yderligere en mulighed man kan overveje - XDMCP. Det
giver en komplet session med login-boks og det hele, præcis som
man sidder ved maskinen. Det er fx velegnet til når man sidder med
den bærbare med XP ude i haven, men egentlig skulle lave noget på
den stationære Linux-maskine. Så logger man bare ind med XDMCP via
wireless lan, med Xming sat op til fullscreen, så er det præcist som
kørte der Linux på den bærbare.

Selv OpenGL virker, selvom det måske kræver lidt mere end 11mbit at
køre UT2004 med remote display

Mvh
Kent

[1] Når vi snakker X, så skal server ikke forstås som "maskinen inde i
kosteskabet", men i sammenhængen client/server. Altså en server tilbyder
en service til en eller flere klienter. Ligesom en printserver giver
mange programmer mulighed for at udskrive på en printer, giver en X
server mange programmer mulighed for at åbne vinduer på en skærm.