Ubuntu er en opreklameret fis i en horn...~
Fra : Ivan Olsen

Dato : 06-05-07 16:13

efter utallige forsøg (beskrevet i foregående tråde) må jeg erkende, at
ubuntu eller Kubuntu ikke kan levere lyd på min pc, uanset hvad jeg gør.
Mit ganske alm. gamle SB livekort kan jeg kun få til at virke en gang
imellem, og efter hver genstart er der ingen lyd igen.
det ærger mig godt og grundigt, da denne linux ellers tiltaler mig meget.
jeg prøvede så for sjov at hente ældre versioner af Ubuntu, men det
samme resultat, no sound, opdaterede , fik lyd, og efter genstart
senere, ingen lyd !
Det pisser mig vildt af, er der noget galt med mig eller min pc, det er
en Hp, amd 3200+ med 1024 MB ram, 2x300GB ide HD, og Via chipset.
jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.
Ivan !

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-05-07 17:20

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.

Hvis du havde regnet med hjælp til at løse dit problem, så tror jeg du
valgte den forkerte indfaldsvinkel. Hvis de andre systemer løser dine
problemer bedre for dig, så tag dog og installer dem.

Peter

Fra : Ivan Olsen

Dato : 06-05-07 18:32

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> valgte den forkerte indfaldsvinkel. Hvis de andre systemer løser dine
> problemer bedre for dig, så tag dog og installer dem.

Sorry, Peter og andre, ville ikke støde nogen, by all means, no, men jeg
er mega frustreret over ikke at kunne få det til at virke, alt virker
undtagen lyden.
nej, jeg har sat mig for at Ubuntu er systemet, nemt at vedligeholde,
fri for de andres urpmi...rpm og deslige, samt der er flere pakker
tilgængelige i forhold til windows.
I Ubuntu har jeg fundet alt hvad jeg og fruen skal bruge, men .....
jeg undskylder hvis jeg er gået over stegen mht. etikette i dette forum.
Det mest beklagelige i denne tråd er at jeg nu bliver nødt til at fise
af til 2 dages semiar, og først er tilbage 08.05.07 kl. 09.00 onsdag morgen.
Please help me !
Ivan !

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-05-07 17:42

Ivan Olsen skrev:
> [...]
> Mit ganske alm. gamle SB livekort kan jeg kun få til at virke en gang
> imellem, og efter hver genstart er der ingen lyd igen.

Hvis du har fået det til at virke ved at gøre noget manuelt, så få dog
Ubuntu til at gøre det automatisk for dig ved hver opstart.

> Det pisser mig vildt af, er der noget galt med mig eller min pc, det er
> en Hp, amd 3200+ med 1024 MB ram, 2x300GB ide HD, og Via chipset.

Det med om der er noget galt med dig er nok off topic i denne gruppe.
Prøv dk.videnskab.psykologi.

Mvh. Michael.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 18:28

Ivan Olsen <enghavevej6@mail.dk> writes:

> efter utallige forsøg (beskrevet i foregående tråde) må jeg erkende,
> at ubuntu eller Kubuntu ikke kan levere lyd på min pc, uanset hvad jeg

Prøv Knoppix. Jeg går ud fra du godt kan brænde et ISO-billede?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : none

Dato : 06-05-07 18:30

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.

Hej

Hvorfor bruger du ikke en af de andre dist. du har prøvet hvis de løser
problemet for dig.

Personligt vil jeg anbefale Simple Mepis, der fungerer alt.
Jeg har kørt med den i et års tid uden problemer med lyd, video,
skærmkort eller noget.

Fisker

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 06-05-07 21:24

Ivan Olsen wrote:

> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.

Jeg kører OpenSUSE 10.2, og jeg kan heller ikke få Soundblaster Live! 5.1
til at virke (kunne i hvert fald ikke i version 10.0 og 10.1). Jeg har
derfor pillet det ud og bruger nu i stedet det lydkort, der er indbygget i
bundkortet - dét virker upåklageligt. Til gengæld virker dét lydkort ikke i
Windows XP...

Kunne godt tænke mig et lydkort, der virker i begge styresystemer...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-05-07 17:44

On Sun, 2007-05-06 at 19:32 +0200, Ivan Olsen wrote:
> Please help me !

Ubuntu 6.06 LTS indtil Ubuntu 7.04 har fået styr på lyd...der er flere
der har nævnt problemet med 7.04. Selv har jeg ikke oplevet det.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 14-05-07 18:50

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.

Måske mangler du bare at skrue op for mixeren. Nogle distibutioner
starter med volume på 0 af en uvis grund.

/Martin

Fra : Ivan Olsen

Dato : 15-05-07 11:26

Martin M. Pedersen skrev:

> Måske mangler du bare at skrue op for mixeren. Nogle distibutioner
> starter med volume på 0 af en uvis grund.
>
> /Martin
hej du, nej volumen er på 84 % hele tiden, men roder jeg rundt i alsa
grafisk i flere minutter, får jeg pludselig lyd, jeg skal teste alt
igennem, men efter næste genstart, ingen lyd igen !
ivan !

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 14-05-07 19:56

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.

Jeg stødte faktisk på et lydkort i dag hvor det var nødvendigt at sætte
sådan nogle "External" parameter fra i alsamixeren.

Fra : Ivan Olsen

Dato : 15-05-07 11:32

Jesper Staun Hansen skrev:

> Jeg stødte faktisk på et lydkort i dag hvor det var nødvendigt at sætte
> sådan nogle "External" parameter fra i alsamixeren.
ok, men det skulle da ikke være nødvendigt med et 4 år gammelt SB live
5.1 kort ??
jeg forstår efterhånden godt at mange ikke tør skifte fra windows, de
har jo ikke en chance ved disse problemer, mig selv inkl.med mindre man
er godt berejst i linux.
Det siges jo alle vegne fra, at ubuntu er bedst som førstevalg når man
går over til linux, men ikke min erfaring, tværtimod !!!
Ivan !

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 17:01

Ivan Olsen <enghavevej6@mail.dk> writes:

> Det siges jo alle vegne fra, at ubuntu er bedst som førstevalg når man
> går over til linux, men ikke min erfaring, tværtimod !!!

Du må prøve at købe en af de Dell computere med Ubuntu der skulle være
under opsejling. Der skulle tingene gerne virke :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Riber

Dato : 15-05-07 19:31

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du må prøve at købe en af de Dell computere med Ubuntu der skulle være
> under opsejling. Der skulle tingene gerne virke :)

Ifølge denne artikel har Dell vist skiftet mening:
http://www.version2.dk/artikel/2379

mvh Per

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-05-07 19:36

I dk.edb.system.unix, skrev Per Riber:

> Ifølge denne artikel har Dell vist skiftet mening:
> http://www.version2.dk/artikel/2379

Det er 2 forskellige ting. Den ene er Desktoppen (Ubuntu) den anden er
serversiden, der dækker Dell sig nu også ind med Linux (SuSE).

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Per Riber

Dato : 15-05-07 19:57

Jesper Krogh skrev:

> Det er 2 forskellige ting. Den ene er Desktoppen (Ubuntu) den anden er
> serversiden, der dækker Dell sig nu også ind med Linux (SuSE).

Okay, er det sådan, det hænger sammen? Håber, de får succes med det.

mvh Per

Fra : Ivan Olsen

Dato : 15-05-07 20:06

Ivan Olsen skrev:
> [...]
> jeg har prøvet mandriva, open suse, fedora, linspire, og andre linux´er,
> uden disse problemer, dog har jeg ikke prøvet debian.
Nu har jeg prøvet PClinuxOS, nyeste ver. også uden lyd ligemeget hvad
jeg gør.
Ivan !

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 20:33

Ivan Olsen <enghavevej6@mail.dk> writes:

> Nu har jeg prøvet PClinuxOS, nyeste ver. også uden lyd ligemeget hvad
> jeg gør.

Overvej et andet lydkort.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ivan Olsen

Dato : 16-05-07 08:32

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Overvej et andet lydkort.

ja, det kunne godt være løsningen, siden det heller ikke vil virke under
PclinuxOS.
jeg må prøve det.
Ivan !