Apache håndtering af CNAME hosts
Fra : Morten

Dato : 06-05-07 14:44

Hej. Hvis man har et site:

<VirtualHost 123.123.123.123>
ServerName dev.foo.com
<Location /repos/>
DAV svn
</Location>

</VirtualHost>

<VirtualHost 123.123.123.123>
ServerName www.foo.com
ServerAlias *.foo.com
ProxyPass / http://127.0.0.1:8080/
ProxyPassReverse / http://127.0.0.1:8080/
</VirtualHost>

Og man gerne vil tillade at folk kan ramme fex. bar.foo.com via at CNAME
www.barfoo.com -> bar.foo.com, hvad gør man så, hvis dev.foo.com stadig
skal virke (og derfor stå før *.foo.com som virtual host erklæring)?

CNAME requests bliver ikke matchet af nogen server names/aliases, og vil
derfor blive fanget i den første virtual host som Apache loader. En
mulig løsning kan være at lave en falsk "catchall.foo.com" virtual host
erklæring som er identisk med www.foo.com:

<VirtualHost 123.123.123.123>
ServerName catchall.foo.com
[...]

Men det er lidt grimt. Nogen bedre måde?

Morten

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 06-05-07 21:37

On 2007-05-06, Morten <useless@useless.useless> wrote:
> Og man gerne vil tillade at folk kan ramme fex. bar.foo.com via at CNAME
> www.barfoo.com -> bar.foo.com, hvad gør man så, hvis dev.foo.com stadig
> skal virke (og derfor stå før *.foo.com som virtual host erklæring)?

Start med at lade være med at blande pære og banener.

CNAME er noget DNS, det er apache egentlig ligeglad med.

Så peg du roligt dine hosts hvorhen de skal.

Lad dit wildcard være tilslut i apache config så plejer det at virke.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-05-07 10:48

Morten K. Lennon wrote:

> [...]
>
> Så peg du roligt dine hosts hvorhen de skal.
>
> Lad dit wildcard være tilslut i apache config så plejer det at virke.

Men hvilket wildcard? Problemet er jo, at et request kommer mod en CNAME
host, ikke kan wildcardes. Det skal håndteres af en default host. Mit
spørgsmål er i bund og grund, hvordan man "mest korrekt" sætter apache
default host. Så vidt jeg selv kan vurdere, er det den første
virtualhost som apache indlæser under opstart.

Mvh.

Morten

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 07-05-07 11:30

On 2007-05-07, Morten <useless@useless.useless> wrote:

> Men hvilket wildcard? Problemet er jo, at et request kommer mod en CNAME
> host, ikke kan wildcardes. Det skal håndteres af en default host. Mit
> spørgsmål er i bund og grund, hvordan man "mest korrekt" sætter apache

Ikke for at være uhøflig men jeg gentager lige..

"Start med at lade være med at blande pære og banener.

CNAME er noget DNS, det er apache egentlig ligeglad med."

Apache får et request, "jeg vil gerne have fat i siten med dette navn".

Apache læser ned om der er et match, og hvis ikke der er et match tages
den defaulte (den første)

Eksempel:
En apache har disse 3 virtuelle hosts sat op

<VirtualHost *>
Servername hest.stortdyr.tld
<VirtualHost *>

<VirtualHost *>
Servername kat.lilledyr.tld
<VirtualHost *>

<VirtualHost *>
Servername *.lilledyr.tld
<VirtualHost *>

Beder browseren om "kat.lilledyr.tld" får man kat.lilledyr.tld,
bedes der om ko.lilledyr.tld får man *.lilledyr.tld, bedes der om
kat.stortdyr.tld får man hest.stortdyr.tld.

(Apache kan så have nogle andre konfigurationer som kan ændre på
ovnestående)

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-05-07 12:13

Morten K. Lennon wrote:

> Ikke for at være uhøflig men jeg gentager lige..
>
> "Start med at lade være med at blande pære og banener.

Det gør jeg såmænd heller ikke. Jeg har nok ikke formuleret mit
spørgsmål klart nok.

> Apache får et request, "jeg vil gerne have fat i siten med dette navn".

Så vidt så godt. I mit setup, kender jeg ikke de CNAMEs der er oprettet.
Hvis en bruger mener at han gerne vil have CNAME
abrakadabra.filihankat.com til at pege på et af mine subdomains, fex.
trylleri.foo.com, så er det helt og holdent hans beslutning, og jeg vil
bare gerne give ham muligheden for det.

I den virtualhost der rammes, er der en ProxyPass http://localhost:8080/
således request mod abrakadabra.filihankat.com sendes til applikationen
der lytter på port 8080, som ved hvordan den skal mappe hostnavn
abrakadabra.filihankat.com til netop trylleri.foo.com, og finder dermed
brugerens konto.

> Apache læser ned om der er et match, og hvis ikke der er et match tages
> den defaulte (den første)

Ok. Og derfor ser min løsning nu således ud:

<VirtualHost *>
ServerName catchall.foo.com #Dummy, reqs for CNAMEd hosts go here

ProxyPass / http://127.0.0.1:8080/
ProxyPassReverse / http://127.0.0.1:8080/
</VirtualHost>

<VirtualHost *>