/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ600 med spøjs tændingslås
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 30-04-07 12:39

Hej
Jeg er løbet ind i en spøjs sag.
Min ældste datter har en XJ600 (1987). Tændingslåsen har 4 stillinger. Fra
venstre: 1) Styrlås med parkeringslys, 2) Styrlås, 3) Alm. afbrudt og 4)
Tænding tilsluttet.
Det mærkelige er, at nøglen kan tages ud i alle stillinger, også
mellempositioner (det betyder, at man faktisk kan miste den medens man
kører!
Min første tanke var, at der ikke var noget indhold i låsecylinderen.
Det er der, selvom den virker lidt underlig efter min mening.
For at kunne dreje låsecylinderen skal nøglen være i (og den rigtige),
undtagen i to tilfælde. Det er nemlig muligt at dreje fra tænding (4) til
afbrudt (3), og fra styrlås med parkeringslys (1) til kun styrlås (2) uden
brug af nøgle - en negl i låsecylinderåbningen er nok til at dreje den. Alt
andet kræver nøgle.

Er dette normalt og en tilsigtet funktion?

Især det at nøglen kan tages ud under kørsel, finder jeg upraktisk.

Låsen er utvivlsomt slidt, men jeg kan ikke forestille mig, at slid vil
kunne give denne funktionalitet. Med mindre selvfølgelig, at låsen er af en
ganske anden opbygning end dem jeg har set - Ruko og lignende systemer.

mvh

Leo



 
 
Thomas Gulholm (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 30-04-07 13:11

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:

> Er dette normalt og en tilsigtet funktion?

Det er vist relativt normalt at man kan låse med en "hvilken som helts
nøgle" (har også set det i bilverdenen).

> Især det at nøglen kan tages ud under kørsel, finder jeg upraktisk.

Det er vist også relativt normalt på gamle cykler - med formentligt ikke
tilsigtet. Jeg har det samme problem på min (1 år ældre) XJ600 - har "løst"
problemet ved at binde en snor i nøglen (som en løkke), som jeg smider over
sidespejlet inden jeg sætter nøglen i låsen, det har "fanget" den to gange.

> Låsen er utvivlsomt slidt, men jeg kan ikke forestille mig, at slid vil
> kunne give denne funktionalitet. Med mindre selvfølgelig, at låsen er af
> en ganske anden opbygning end dem jeg har set - Ruko og lignende systemer.

Det forekommer også mig lidt mærkeligt at nøglen kan fjernes, slev om låsen
i øvrigt virker fint nok (og jeg har også set en gammel XJ600 hvor nøglen
ikke kunne fjernes - så det er ikke standard)... Har overvejen en ny lås,
men så skal der jo osgå ny (eller omkodning af) tank- og
sæde/hjelmholderlås til, såå.... og det virker fint med snoren :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Nana & Leo Stoltze J~ (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 30-04-07 18:00

Hej Thomas

Tak for det hurtige svar.
Havde nær sagt at det glædede mig, at der var andre med samme problem. Jeg
mener selvfølgelig, at det er rart at vide, at det er en fejl der
forekommer, så at sige af sig selv.

Thomas Gulholm wrote:
> Har overvejen en ny lås,
> men så skal der jo osgå ny (eller omkodning af) tank- og
> sæde/hjelmholderlås til, såå.... og det virker fint med snoren :)

Jeg foreslog hende også en "strik" rundt om et spejl, det er enkelt og
billigt.

mvh

Leo



Perminator (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 30-04-07 20:00

> Havde nær sagt at det glædede mig, at der var andre med samme problem. Jeg
> mener selvfølgelig, at det er rart at vide, at det er en fejl der
> forekommer, så at sige af sig selv.
>
>>> Har overvejen en ny lås,
>> men så skal der jo osgå ny (eller omkodning af) tank- og
>> sæde/hjelmholderlås til, såå.... og det virker fint med snoren :)

Pas på med at vente for længe med at skifte låsen. En slidt lås giver
uønsket spændingstab på alt, der får sin strøm gennem låsen.
Jeg har tilmed oplevet utilsigtet bortgang af al strøm på cyklen under
kørsel, hvilket ikke er helt ufarligt. (Ingen motorkraft, og ingen
tegngivning
Første symptom var netop at nøglen kunne fjernes i alle stillinger.
vh

--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Thomas Gulholm (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 30-04-07 20:38

Perminator wrote:

>> Havde nær sagt at det glædede mig, at der var andre med samme problem.
>> Jeg mener selvfølgelig, at det er rart at vide, at det er en fejl der
>> forekommer, så at sige af sig selv.
>>
>>>> Har overvejen en ny lås,
>>> men så skal der jo osgå ny (eller omkodning af) tank- og
>>> sæde/hjelmholderlås til, såå.... og det virker fint med snoren :)
>
> Pas på med at vente for længe med at skifte låsen. En slidt lås giver
> uønsket spændingstab på alt, der får sin strøm gennem låsen.
> Jeg har tilmed oplevet utilsigtet bortgang af al strøm på cyklen under
> kørsel, hvilket ikke er helt ufarligt. (Ingen motorkraft, og ingen
> tegngivning

Hmm... stof til eftertanke... om ikke andet må jeg se at få målt efter om
der forsvinder noget strøm hen over låsen - og måske begynde at holde lidt
øje med ebay - så en gang et komplet sæt låse med samme nøgle (det er nok
den billigste løsning).

> Første symptom var netop at nøglen kunne fjernes i alle stillinger.

Øv! Nu havde jeg ellers vendet mig til at kalde det en "feature" i stedet
for en "fejl" :(

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Armand (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-07 21:21


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46364573$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Perminator wrote:
>
>> Første symptom var netop at nøglen kunne fjernes i alle stillinger.
>
> Øv! Nu havde jeg ellers vendet mig til at kalde det en "feature" i stedet
> for en "fejl" :(
>
Per kalder det da heller ikke en fejl, men blot et symptom !

MC-nøglen har en ny tændingslås til blot 200,- kr og jeg er sikker på at
omend ikke andre så kan Per Emborg lægge tanklåsen om til den nye kode så
man ikke skal holde styr på to nøgler. Selvom jég ville foretrække to nøgler
fremfor én der dansede af midt på motorvejen :-|

--
Armand.



Thomas Gulholm (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 30-04-07 21:57

Armand wrote:

>
> "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> news:46364573$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Perminator wrote:
>>
>>> Første symptom var netop at nøglen kunne fjernes i alle stillinger.
>>
>> Øv! Nu havde jeg ellers vendet mig til at kalde det en "feature" i stedet
>> for en "fejl" :(
>>
> Per kalder det da heller ikke en fejl, men blot et symptom !
>
> MC-nøglen har en ny tændingslås til blot 200,- kr og jeg er sikker på at
> omend ikke andre så kan Per Emborg lægge tanklåsen om til den nye kode så
> man ikke skal holde styr på to nøgler.

Ja, så sku' da fan.. stå i at købe en brugt origial på ebay for ~40 øvro -
og hvis jeg så kan få lagt de andre låse om, så kan det jo ikke være bedre.
Jeg må lige have fat i den lokale nøglesmed.

> Selvom jég ville foretrække to
> nøgler fremfor én der dansede af midt på motorvejen :-|

Jep - mener faktisk at have læst om en herinde fra der tabte nøglen på vej
hjem fra mekanikeren - jævnt træls historie - derfor mit "bug-fix" med
snoren på spejlet. Meeen aller bedst ville det være med én nøgle der passer
til det hele, og som bliver hvor den skal - og det lyder da også til at
være realiserbart uden at skulle give cyklen i udbetaling :)

Tak for hjælpen - selv om jeg ikke lige var klar over at jeg havde brug for
hjælp :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Nana & Leo Stoltze J~ (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 01-05-07 18:35

Ja, ja, har forstået, at det er en fejl.
Kiggede gemmerne igennem, og katten knurre mig om ikke der, under diverse
pressenninger, stod en XJ 900 med tændingslås, tankdæksel og sædelås incl.
nøgle.
Af med sagerne - checke om de måtte passe til en XJ 600 - kontrollere dem -
alt OK - på med dem og problemet eksisterer ikke mere.
Nok engang tak

mvh Leo



Futte & Co. (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 01-05-07 19:19

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:

> Kiggede gemmerne igennem, og katten knurre mig om ikke der, under diverse
> pressenninger, stod en XJ 900 med tændingslås, tankdæksel og sædelås incl.
> nøgle.

Jow jow ,hvem har ikke en enkelt eller 2 stående, bare til en dag
man får brug for et eller andet

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph Bonneville, 1969

Nana & Leo Stoltze J~ (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 02-05-07 09:13

Jørgen wrote:
> Jow jow ,hvem har ikke en enkelt eller 2 stående, bare til en dag
> man får brug for et eller andet

Den havde faktisk gemt sig mellem mine samlinger af køkkenelementer,
akkumuleringstanke og tidstypiske malerruller. Sidstnævnte var iøvrigt hårdt
angrebet af tidens (musenes) tand, hvorfor de røg ud.
Der skulle kun være den ene (Yamaha), men som det måtte fremgå, var den jo
så tydeligt blevet fejlplaceret

I ønskes alle en god sommer og pas på, I ikke bliver en del af den for tiden
ret kedelige statiskik.

mvh

Leo




Nana & Leo Stoltze J~ (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 01-05-07 08:31

Perminator wrote:
> Pas på med at vente for længe med at skifte låsen. En slidt lås giver
> uønsket spændingstab på alt, der får sin strøm gennem låsen.

Det var faktisk ved en total gennemgang af alt det elektriske, at jeg
konstaterede fejlen.
Elektrisk set bærer låsen kun minimale tegn på nogensinde at have været
brugt.
De andre mekaniske funktioner er også OK. Kun det at nøglen kan tages ud i
alle positioner, hvilket må tilskrives selve låsecylinderen med tilhørende
dele. Den havde jeg ikke umiddelbart lyst til at adskille, hvis det skulle
vise sig at være en normal funktion på en XJ600.

mvh

Leo



Jim Andersen (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 02-05-07 09:06

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:
> (det betyder, at man faktisk kan miste den medens man
> kører!

Det er en ekstra, helt tilsigtet, feature på visse cruisere, da nøglen så
ikke kan ridse det fine krom/maling på styret og omkring nøglehullet.

Hvorvidt det er praktisk.... hey... vi snakker cruisere

/jim



Nana & Leo Stoltze J~ (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 02-05-07 09:57

Jim Andersen wrote:
> Det er en ekstra, helt tilsigtet, feature på visse cruisere, da nøglen så
> ikke kan ridse det fine krom/maling på styret og omkring nøglehullet.
>
> Hvorvidt det er praktisk.... hey... vi snakker cruisere

Det kunne godt være en forklaring. Jeg har allerede konstateret, at mange
dele går igen fra en XJ 600 og div. "Viragoer".
Da den jo er 20 år gammel, er det jo ikke umuligt, at låsene har været
skiftet. Evt. med en ny tændingslås og omlægning af de andre, eller et brugt
sæt fra ebay eller en hugger. Den monterede kunne derfor godt være af
"cruiser" typen.

Tak for oplysningen.

mvh

Leo



Schlæger (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 02-05-07 12:38

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:

> Det kunne godt være en forklaring. Jeg har allerede konstateret, at mange
> dele går igen fra en XJ 600 og div. "Viragoer".

På min tidligere XJ900 kunne tændingsnøglen også fjernes selvom motoren
var i gang, og jeg har ingen grund til at antage, at tændingslåsen har
været udskiftet med en lås fra en cruiser.

Jeg gætter derfor på, at det er helt almindeligt, at nøglen kan fjernes
med motoren i gang - og i øvrigt har jeg også oplevet nogle gange, at det
er ganske praktisk.

En anden lille finurlighed ved denne tændingslås er, at nøglen skal
trykkes et lille stykke fremad ("fremad" = i retning fra låsens centrum og
ud imod dens omkreds), inden nøglen kan drejes.

Lige netop denne feature voldte en del problemer for mig, indtil min
mekaniker gjorde mig opmærksom på den. :o/

Mch Schlæger


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste