hjælp...install. af grafikdriver
Fra : Ivan Olsen

Dato : 02-05-07 10:26

det eneste jeg mangler at få afprøvet inden jeg smider windåse ud og
bruger nyeste ubuntu 100%, er at få installeret en grafikdriver.
jeg har et ATI radeon 9550 grafik-kort, og i windåse kører jeg med en
opløsning på 1680x1050 på min Viewsonic 22 tommers skærm, og det kan jeg
ikke få i ubuntu.
jeg har hentet en driver på ATI`s hjemmeside, men det er en binær fil,
og den aner jeg ikke hvordan jeg skal få inst.
PS.
at få div. codecs install. bla. til mp3 og divx, hvordan ??
Ivan !

Fra : ulrik nielsen

Dato : 02-05-07 10:57

Ivan Olsen wrote:
> at få div. codecs install. bla. til mp3 og divx, hvordan ??
> Ivan !

De fleste spsm. kan du få svar på her:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 02-05-07 11:57

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> og den aner jeg ikke hvordan jeg skal få inst.
> PS.
> at få div. codecs install. bla. til mp3 og divx, hvordan ??

Ubuntu har en restricted driver manager hvor du kan tjekke om fglrx
driveren er initialiseret for dit grafikkort. Du kan prøve at aktivere
det, men det får du intet ud af, da det kræver en genstart. Men når du
installere ubuntu på harddisk, så glem alt om ATI's drivere fra deres
hjemmeside indtil videre. Det er en 50/50 chance for at du får det compilet.

Fra : dusted

Dato : 24-07-07 01:14

Jesper Staun Hansen skrev:

> [...]
> installere ubuntu på harddisk, så glem alt om ATI's drivere fra deres
> hjemmeside indtil videre. Det er en 50/50 chance for at du får det

Der er ikke brug for genstart, det er bare at genstarte X, den modprober
så selv modulet, og alt er oppe og køre.

Brug de officielle drivere fra ati, den simple løsning:
hent driver
hent kernel source
kopier config fra /boot/config-kernelversion til kernelsource/.config
(ubuntu/debian) make-kpkg initrd kernel-image
chmod +x ati-driveren
../ati-driveren

Det med codecs har jeg aldrig haft problemer med, tror bare jeg
installerede w32 codecs fra non-free