Georginer/dahliaer
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-04-07 20:57

Hej

Sammen med vores nye hus fik vi også en spand med dahliaknolde. Nu har
jeg aldrig haft sådan nogle før, så jeg er lidt på bar bund.

Sådan som jeg har forstået det, skal jeg gøre noget i denne retning:

- Dele knoldene, ved at enten skære eller hive dem fra hinanden.

- Ligge knoldene i vand et par timer.

- Ligge dem i en bakke med fugtigt sphagnum en måneds tid, indtil det
bliver varmt nok og der ikke kommer frost. Bakken skal stå i et
uopvarmet skur ved et vindue.

- Ligge knoldene i velgødet jord i ca. 10 cm dybde og vande dem godt.

- Sørge for vand i tørre perioder og give nok gødning.

- Nyde synet.

Er det nogenlunde rigtig opfattet?

Mvh Trine

PS. Nogen bud på hvad den hvide blomst på billedet er?
http://picasaweb.google.dk/trinekc/UkendtePlanter/photo#5055503400024284498

Der er blade fra noget andet på billedet også. Det ligner lidt stor
purløg, men det lugter ikke og har en svampet kerne, hvor purløget er
hult. De står enkeltvis og der er ingen sammenhæng mellem dem. De går
meget langt ned og jeg har ikke kunnet finde løg eller knolde. De kan
rives op så let som ingenting.

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-07 21:16

Trine Kornum Christiansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> - Dele knoldene, ved at enten skære eller hive dem fra
> hinanden.

Hvis de er store KAN de deles - ikke nødvendigvis SKAL......

> - Ligge knoldene i vand et par timer.

Det har jeg nu aldrig gjort - de skal nok spire alligevel....

> - Ligge dem i en bakke med fugtigt sphagnum en måneds tid,
> indtil det bliver varmt nok og der ikke kommer frost. Bakken
> skal stå i et uopvarmet skur ved et vindue.

Jeg plejer bare at stille dem i et lag i en flad kasse her når de
begynder at spire - men spagnum skader vel ikke....

> - Ligge knoldene i velgødet jord i ca. 10 cm dybde og vande
> dem godt.

De er meget nemme - bare jorden med dem omkring 1/6 - der er på
det tidspunkt spirer på dem og de kommer hurtigt op og bliver til
fine planter.

> - Sørge for vand i tørre perioder og give nok gødning.

Jep - det samme som andre blomster

> - Nyde synet.

Jep - de plejer at blive flotte - findes i mange farver og
facon'er.

> Er det nogenlunde rigtig opfattet?

De skal så op igen til efteråret ved tegn på den første
nattefrost - og opbevares tørt og køligt - men frostfrit - og
næste år ved denne tid er det samme tur igen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-07 21:47

On Mon, 30 Apr 2007 21:56:45 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>PS. Nogen bud på hvad den hvide blomst på billedet er?
>http://picasaweb.google.dk/trinekc/UkendtePlanter/photo#5055503400024284498

Så vidt jeg ved en form for fuglemælk ......

> [...]
>hult. De står enkeltvis og der er ingen sammenhæng mellem dem. De går
>meget langt ned og jeg har ikke kunnet finde løg eller knolde. De kan

Hmm... hvorfor tror du det er to forskellige planter?
Jeg har altid haft den opfattelse at det er den samme, men på to
forskellige udviklingstrin - den med blomster er "voksen" mens de mindre
blade er enten fra yngleløg eller spirende frø.
Der står sådan nogle hos mine forældre, men jeg har sjældent set dem i
blomst, de står i græsplænen og de bliver altid klippet ned når græsset
slåes første gang.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-04-07 21:54

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Hmm... hvorfor tror du det er to forskellige planter?

Fordi bladene på den med blomsterne er helt flade og de andre er helt
runde. Og fordi der er steder i haven med de runde og ingen flade og
andre steder omvendt. Et sted i et rosenbed med meget gamle roser er
der masser af de runde, men ingen flade.

> Jeg har altid haft den opfattelse at det er den samme, men på to
> forskellige udviklingstrin - den med blomster er "voksen" mens de mindre
> blade er enten fra yngleløg eller spirende frø.

Det tror jeg også, efter at have søgt på fuglemælk. Men nu ryger der
altså en hel del af dem. De fylder simpelthen for meget og der skal
være plads til andet også.

Mvh Trine

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-07 23:58

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev>
> - Ligge knoldene i velgødet jord i ca. 10 cm dybde og vande dem godt.

Hvis der er meget størrelsesforskel kan det også afspejle lidt om deres
kommende højde, og lægges så efter størrelse 5-15 under jordniveau fra
stængelbasis. Lange stængler klippes.

> - Sørge for vand i tørre perioder og give nok gødning.

Du kan grundgødske nu og så plante ud om 14 dage, hvis der til den tid ikke
varsles koldt vejr/kulde.

Husk at det godt kan trække ud med blomsterne, hovedparten kommer først
rigtigt i august, men det er værd at vente på. De helt lave kan starte i
juni. God fornøjelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen