Glemt adgangskode
Fra : Mort1s1

Dato : 29-04-07 15:51

Jeg har glemt administrator adgangskoden til min Ubunto - hvad gør jeg ?

Mort1s1

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-04-07 16:15

Mort1s1 skrev:
> Jeg har glemt administrator adgangskoden til min Ubunto - hvad gør jeg ?

Ubuntu har som standart en ikke kendt adgangskode (automatisk genereret
under installationen) for root.
Normalt har man ikke behov for root adgangskoden, da man kan benytte
sudo i stædet. Når du bruger sudo bruger du din egen adgangskode,
forudsat du er medlem af admin gruppen.

For at få en root shelle kan du skrive
sudo su

Men anyway - du kan sansynligvis ændre root adgangskoden med kommandoen
sudo passwd

/A

Fra : Mort1s1

Dato : 29-04-07 16:27

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sudo su
>
> Men anyway - du kan sansynligvis ændre root adgangskoden med kommandoen

Jeg er ikke helt med -
I forbindelse med installationen blev jeg bedt om at indtaste en
adgangskode. Koden skal bruges når jeg f.eks. ønsker at opdatere
programmet - lige nu er der 47 opdateringer, som afventer installation,. men
som nævnt - jeg har glemt koden, så det er nødvendigt for mig at komme "bag
om" den eksisterende kode for at kunne generere en ny og komme videre.
Det forekommer mig at der var et minimun antal karakterer på 8, men det er
jeg ikke sikker på.

Mort1s1

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-04-07 16:52

Mort1s1 skrev:
> [...]
> om" den eksisterende kode for at kunne generere en ny og komme videre.
> Det forekommer mig at der var et minimun antal karakterer på 8, men det er

Koden du skrev under installationen - var det ikke din egen adgangskode?
Det mener jeg da er normalen. Og den adgangskode er så også den du
bruger for opdateringer (da det er en sudo funktion)

Men OK - hvis du har glemt din kode, så er ville jeg tro at du kan rette
op på det ved at gå i single use mode med init 1, rette i passwords med
vipw og genstarte maskinen. Jeg har ikke lige en maskine at kunne
forsøge på og dermed give en bedre vejledning.d

Alternativt, kan du lave en backup af din home folder, og så
reinstallere ubuntuen og kopiere indhold af homefolderen retur igen. Men
altså kun hvis du ikke har lavet for mange ændringer i forhold til
standart installationen.

/A

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-04-07 20:25

Mort1s1 wrote:
> [...]
> om" den eksisterende kode for at kunne generere en ny og komme videre.
> Det forekommer mig at der var et minimun antal karakterer på 8, men det er

OK... for lige at rede trådene ud i misforståelsen. (måske andre nye
Ubuntu-brugere kunne have gavn af det også):

* UNIX-systemer (og Linux) har flere brugere (konti)
* Éen af dem er speciel ("root"). Det er den bruger, der har alle
rettigheder og også den bruger, der skal køre
administrationsprogrammer som f.eks. installation af opdateringer.
* De faktiske bruger (dig) har også deres egen bruger. Det er den bruger
som man indtaster password til under installationen.
* For ikke at belemre folk med at huske to passwords (root og
"dig-selv") har Ubuntu valgt at gøre det sådan at root-brugerne ikke
har noget password og man istedet får adgang til root-kontoen v.h.a.
programmet "sudo".
* Derfor skal man når man ønsker at udføre adminstrative opgaver
indtaste sit eget password (det som man har lavet under
installationen) til "sudo", så det giver en administrator (root)
-rettigheder.
* Dette er specielt for Ubuntu. På Debian (f.eks.) har root sit eget
password og man skal logge ind som root (eller skifte til at være
root) med root-passwordet. Der er altså 2 passwords. - men ikke på
Ubuntu. Ubuntu klarer sig med et. Man kan dog på Ubuntu sætte et
password til root, så den opfører sig som "normalt" for UNIX - hvis
man ønsker.

Jeg håber det hjalp lidt på forståelsen af det første svar. Andreas
troede vist at du havde sat et root-password og glemt det. Det troede
jeg faktisk også udfra dit første indlæg.

Peter

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-04-07 21:43

Mort1s1 wrote:
> [...]
> om" den eksisterende kode for at kunne generere en ny og komme videre.
> Det forekommer mig at der var et minimun antal karakterer på 8, men det er

Her: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo kan du se at rootkontoen
altid er låst i Ubuntu. Det betyder at du ikke kan lave login som root,
men altid skal bruge sudo.
Citat:
"By default, the root account is locked in Ubuntu. This means you cannot
login as root or use su. Instead, the installer will setup sudo to allow
the user that is created during install to run all administrative commands."

Der er også et afsnit om: Going back to a traditional root account, men
med advarsel:
<!> This is not recommended!

Nu bruger jeg ikke Ubuntu, men jeg gætter på at Ubuntu ved
installationen ikke beder at vælge password for root.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998