MS Windows
briani 27239
kopi af bærbar harddisk til harddisk i sta~
Fra : Line Mikkelsen

Dato : 26-04-07 15:44

Hej

Jeg har en rimelig ny bærbar og en ældre stationær.
Jeg vil gerne have kopieret alt (også windows) fra den bærbare til den
stationære.

Jeg kunne købe en ekstern harddisk og "kopiere" via den, men kan det ikke
lade sig gøre at sætte de 2 computere i netværk på en måde, måske via min
router?
Jeg vil blive usandsynlig glad for en opskrift på hvad jeg skal gøre!

Findes et godt freeware program til at lave image af harddisk?

Bedste hilsner
Line

Fra : Jens

Dato : 26-04-07 20:19

"Line Mikkelsen" <linemikk@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg vil blive usandsynlig glad for en opskrift på hvad jeg skal gøre!
>
> Findes et godt freeware program til at lave image af harddisk?

Man kan godt lave et image af sin harddisk, men det gør man for det meste
for, at have en backup.
Kender ikke lige nogle freeware programmer.

Problemet for dit vedkommende er, at du vil flytte Windows over på en anden
type computer.
Dette er ikke tilrådeligt, da den "nye" computer ikke bruger samme drivere,
som den gamle og det vil
sandsynligvis ende med, at du får en ustabil computer ud af det, hvis den i
det hele taget vil starte op.

Det bedste er, at installere en frisk Windows på den nye computer og
efterfølgende installere dine programmer.
Har du mange dokumenter og billeder, kan du overføre dem over netværk. Enten
igennem en router eller du kan
bruge et såkaldt krydset netværkskabel mellem de to computere.

Venlig hilsen
Jens

Fra : Anders Pedersen

Dato : 26-04-07 20:58

On 26 Apr., 16:44, "Line Mikkelsen" <linem...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg vil blive usandsynlig glad for en opskrift på hvad jeg skal gøre!
>
> Findes et godt freeware program til at lave image af harddisk?

Du kan bla bruge Ghost pg Driveimage
Men hvorfor vi du kopirer windows?

For den windows der ligger på den bærbare vil ikke
fungere ret godt på den stationære
Hvis det skal lade sig gøre at kopirer windows mellem to pcer med et
godt resultat skal være ens, hvilket det ikke er i dette tilfælde

Du kan koble 2 pcer samme med et krydset netkabel

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-04-07 21:13

> [...]

godt resultat skal være ens, hvilket det ikke er i dette tilfælde

Du kan koble 2 pcer samme med et krydset netkabel

Det kan nu være ganske fikst at ha' et ghost image af en ny og fungerende
installation, til det tilfælde at disken smutter. F.eks. Ghost kan
(ihvertfald i nogle versioner) skrive et image direkte til dvd'er

- FF

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-07 22:13

Fjollefrans skrev:

> Det kan nu være ganske fikst at ha' et ghost image af en ny og fungerende
> installation

Der er ingen der siger det modsatte. Men det er halsløs gerning
at pakke et image fra en computer ud på en anden medmindre de er
ens.

--
Bertel

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-04-07 22:54

> Der er ingen der siger det modsatte. Men det er halsløs gerning
> at pakke et image fra en computer ud på en anden medmindre de er
> ens.

helt sikkert, nu skriver Line dog ikke andet en at "kopiere" det betyder
ikke nødvendigvist at den stationære skal boote Windows installationen fra
den bærbare, det ville også typisk stride mod licensaftalen med Microsoft.

- FF

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-07 22:17

Line Mikkelsen skrev:

> Jeg har en rimelig ny bærbar og en ældre stationær.
> Jeg vil gerne have kopieret alt (også windows) fra den bærbare til den
> stationære.

Installer XP forfra på den stationære. Der er ingen vej udenom.
Du kan ikke bruge et image fra en helt anden computer.

> Jeg kunne købe en ekstern harddisk og "kopiere" via den, men kan det ikke
> lade sig gøre at sætte de 2 computere i netværk på en måde, måske via min
> router?

Jo, det kan man fint.

> Findes et godt freeware program til at lave image af harddisk?

Ja, men det vil ikke hjælpe dig med dit forehavende.

--
Bertel