Installere Ubuntu for første gang
Fra : allanmaler@gmail.com

Dato : 25-04-07 09:07

Hej,

Jeg sidder og overvejer om det er tid til at prøve noget andet end
Windows! Planen er i første omgang at køre det ind på en lidt ældre
bærbar. Der er pt installeret Server 2003. Jeg bruger den som en slags
server, hvor jeg kører en smule eMule og uTorrent. Den plejer at køre
i døgndrift og jeg har den til at ligge i et skab, så jeg får adgang
til den via Remote Desktop. Det hele fungerer upåklageligt.

Men jeg er frisk på noget nyt, og mht. licenser m.m., så ville det nok
være mere hensigtsmæssigt at køre noget Open Source styresystem

Mine spørgsmål er derfor:

Kan Ubuntu køre det jeg nævner?
Kan jeg tilgå computeren fra fjernskrivebord, både via intra- og
internet?
Kan det køre fin på computeren? (600MHz PIII, 128 mb ram, 12 GB HD,
DVD)

Håber der er nogen der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål

Mvh Allan

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-04-07 11:29

allanmaler@gmail.com skrev:
> [...]
> internet?
> Kan det køre fin på computeren? (600MHz PIII, 128 mb ram, 12 GB HD,

Det kan du godt. Dog er 128 mb ram lige i underkanten. Min erfaringer
fortæller at installationen gerne vil have mere, men efterfølgende er
det ikke så vigtigt.

Gå evt efter xubuntu dan den er mindre krævende og netop til små maskiner.

Du kan også insallere ubuntu server og efterfølgende uuntu-desktop eller
xubuntu-desktop.

Fjernskrivebord kan benyttes, dog ikke RDP som du kender fra windows,
men der er alternativer.
X ovre ssh eller VNC over ssh vrker fint.

Er selv meget glad for både ubuntu og xubuntu, og kører på flere
forskellige bærbare - også ældre modeller. Den mindste en Celeron 460mxh
med 128 Mb ram.

/Andreas

/Andreas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-04-07 21:07

On 2007-04-25, allanmaler@gmail.com <allanmaler@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Men jeg er frisk på noget nyt, og mht. licenser m.m., så ville det nok
> være mere hensigtsmæssigt at køre noget Open Source styresystem

eMule kan du skifte ud med aMule¹ og der findes et hav af
BitTorrent-klienter² som erstatning for uTorrent, men efter min
mening er ingen af dem så lækre som uTorrent. Jeg bruger selv
rTorrent, som dog har en tekstbaseret brugerflade³.

Du kan også prøve MLDonkey, som kan kommunikere på en lang
række P2P-netværk, heriblandt eDonkey, Overnet og BitTorrent.
MLDonkey havde (har?) ry for halvhjertede implementationer af
de forskellige protokoller, men jeg kunne sgu meget godt li'
det, fordi alt er samlet i ét program og fordi man kan
kontrollere det via en browser. Programmet understøtter vist
også brugere, med adskildelse af de forskellige brugeres
filer (én kan ikke se hvad den anden henter). Den eneste
grund til at jeg ikke bruger det p.t. er, at jeg ikke har
brug for andet end BitTorrent.

¹) Jeg bryder mig dog ikke ret meget om det program.

²) http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_BitTorrent_software

³) http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/Screenshots

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-04-07 21:13

allanmaler@gmail.com wrote:
> Kan Ubuntu køre det jeg nævner?
> Kan jeg tilgå computeren fra fjernskrivebord, både via intra- og
> internet?

Definér "fjernskrivebord".
Snakker du om et konkret produkt, eller snakker du generelt om at kunne
styre en computer fra en anden?
Linux/UNIX har flere måder at styre andre maskiner via nettet. F.eks. via X.
Om ikke andet, så er der altid VNC.

> Kan det køre fin på computeren? (600MHz PIII, 128 mb ram, 12 GB HD,
> DVD)

Det lyder lidt i underkanten med RAM. Du skal nok ikke regne med at
større programmer som Open Office kører særlig godt.

Peter

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 26-04-07 10:30

allanmaler@gmail.com wrote:

> [...]
> DVD)
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål

Det vil jeg gætte på - jeg har en AMD K6-2/400 med 192 MB RAM og 350 GB
harddiske stående på samme vis (godt nok med en Debian 4.0 i stedet for
Ubuntu, men hvis du vælger Xubuntu tror jeg det kan være det samme).

Selvfølgelig vil det ikke være særlig fedt at køre store grafiske
programmer - men det giver lidt sig selv - og er vel heller ikke formålet?

Fjernskrivebord kan som andre har nævnt gøres på flere måder - fx:

- X forwarding (så behøver du ikke at have X på selve maskinen)
- VNC

Knus
Regnar

Fra : allanmaler@gmail.com

Dato : 26-04-07 20:31

On 26 Apr., 11:30, Regnar Bang Lyngsø <reg...@writeme.com> wrote:

> [...]
>
> Fjernskrivebord kan som andre har nævnt gøres på flere måder - fx:
>
> - X forwarding (så behøver du ikke at have X på selve maskinen)

Okay, takker mange gange for svarene!
Mht. fjernskrivebord, så mente jeg ganske enkelt at kunne fjernstyre
pc'en fra en anden. Men det er intet problem kan jeg høre
Det eneste jeg kører er som sagt eMule og uTorrent og der skal aldrig
køres andet.

Må hellere kigge lidt nærmere på xubuntu

/Allan