Jord der sætter sig?
Fra : Puk Tutein

Dato : 23-04-07 17:29

Hej alle,

Jeg er igang med at bygge et hævet bed i min have af klyner og harpet
muldjord.

Som det er nu har jeg lige akkurat nok jord til at plane bedet fint ud. Men
sådan noget jord sætter sig jo over tid. Spørgsmålet er bare hvor meget?

Det højeste sted i mit bed er der lagt ca. 50 cm jord på fra havens
almindelige niveau og i resten af bedet er det omkring 25 cm.
Synker det ca. 2-5-10-15 cm? Og over hvor lang tid?

Jeg forsøger lige nu at bestemme mig for, om jeg lige så godt kan bestille
lidt mere jord fra vognmanden og tilføje eksempelvis ekstra 10 cm på bedet,
vel vidende at de vil synke i løbet af det næste halve år, så bedet bliver
den højde, jeg gerne vil have det. Eller om jeg bare skal gå igang med at
plante og så efterhånden over sommeren og efteråret blot tage nogle gange ud
til lossepladsen og hente et læs af deres jord/kompost og smide på, når det
trænger.

Håber på lidt hjælp

Mange hilsner
Puk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-07 18:37

Puk Tutein wrote:
> Hej alle,
> Det højeste sted i mit bed er der lagt ca. 50 cm jord på fra havens
> almindelige niveau og i resten af bedet er det omkring 25 cm.
> Synker det ca. 2-5-10-15 cm? Og over hvor lang tid?

Tilføj noget fuldvandet spagnum til ca. 10 cm over niveau, bland det ned i
jorden og plant.
Yderligere sætning klares med spagnum til næste år :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Puk Tutein

Dato : 23-04-07 19:01

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Tilføj noget fuldvandet spagnum til ca. 10 cm over niveau, bland det ned i
> jorden og plant.
> Yderligere sætning klares med spagnum til næste år :)

Tak for dit svar

Skal det være spagnum? Jeg spørger fordi spagnum er halvdyrt og mit bed er
18 meter langt og lige fra 1 til 4,5 meter bredt (jeg har simpelthen hævet
hele den ene side af haven). Det kan altså blive lidt af en udskrivning til
spagnum, for slet ikke at tale om at skulle gennemvande så meget spagnum.
Resten af bedet er lavet i harpet muldjord.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-07 20:57

On Mon, 23 Apr 2007 19:36:59 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Tilføj noget fuldvandet spagnum til ca. 10 cm over niveau, bland det ned i
>jorden og plant.
>Yderligere sætning klares med spagnum til næste år :)

Spagnum er fint nok, men det er en kostbar løsning. Desuden bliver
spagnum til nærmest 'ingenting' i løbet af et par år. Jeg ville hellere
blande noget kompost i, måske endda dække med et lag uomsat kompost.

Eller, i Puks tilfælde købe noget mere harpet jord. Det er jo også altid
godt at have en dynge jord at tage af når man lige mangler
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-07 21:00

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Eller, i Puks tilfælde købe noget mere harpet jord. Det er jo også altid
> godt at have en dynge jord at tage af når man lige mangler

Hvad er harpet jord?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-07 07:05

On Mon, 23 Apr 2007 21:59:34 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Hvad er harpet jord?

Jord som er kørt en tur gennem et megastort dørslag

Dvs. jorden er fri for sten, græstørv, pinde osv.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-04-07 17:57

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jord som er kørt en tur gennem et megastort dørslag
>
> Dvs. jorden er fri for sten, græstørv, pinde osv.

Ah, snedigt. Tak.

Mvh Trine

Fra : Puk Tutein

Dato : 24-04-07 07:31

> Spagnum er fint nok, men det er en kostbar løsning. Desuden bliver
> spagnum til nærmest 'ingenting' i løbet af et par år. Jeg ville hellere
> blande noget kompost i, måske endda dække med et lag uomsat kompost.

Jeg ligger desværre ikke inde med noget kompost. Planen er, at jeg skal
have en kompostbunke, men det hele skal jo lige laves, og så skal der jo
noget i den så der bliver noget kompost ud af det. Men jeg tror nu heller
ikke, at sådan en lille privat kompostbunke kan producere nok kompost til at
jeg kunne dække så stort et areal.

Den kompost de normalt har på lossepladsen til fri afhentning er den noget
værd?

> Eller, i Puks tilfælde købe noget mere harpet jord. Det er jo også altid
> godt at have en dynge jord at tage af når man lige mangler

Jeg har bestilt ekstra 4-5 kubikmeter harpet jord (jeg var lidt i tvivl om
mængden for jeg synes det er ret svært at bedømme). Hvis der er for meget
lader jeg netop blot noget ligge i en bunke, så jeg har noget at tage af.
Nu håber jeg bare at min konstuktion holder til at en grab smider en
ordentlig bunke jord ned på den.

Mange hilsner
Puk

Fra : MetroHenrik

Dato : 24-04-07 13:02

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lader jeg netop blot noget ligge i en bunke, så jeg har noget at tage af.
> Nu håber jeg bare at min konstuktion holder til at en grab smider en

I mine øjne er spagnum noget opreklameret ... noget.
Det er fint til potteplanter, men ikke i haven.
Spagnum har den uheldige egenskab at det pakker sig sammen ad åre, og bliver
til noget planterødder helst vil undgå.
Siden jeg stoppede i gartnerriet i 1987, har jeg ikke brugt spagnum til
noget. (heller ikke rhododendron bedet)
Gør som du har forudset, harpet muld.
Hvis du henter kompost fra genbrugspladsen eller lignende steder, så bland
det i forholdet 1 del kompost til 4-5 dele jord. Ellers kan du ricikere at
du brænder rødderne af. Kommunekompost, er noget af en "vitaminbombe", så
derfor skal det blandes.

Henrik

Fra : Puk Tutein

Dato : 24-04-07 17:20

"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver til noget planterødder helst vil undgå.
> Siden jeg stoppede i gartnerriet i 1987, har jeg ikke brugt spagnum til

Hvad bruger du så til rhododendron? Jeg spørger fordi næste "ben" på min
haveplan bliver at lave et ca. 25 kvm stort surbundsbed.

> [...]
> du brænder rødderne af. Kommunekompost, er noget af en "vitaminbombe", så

Tusind tak Jeg har været sådan i tvivl med hensyn til at bruge det.
Nogle siger, det er det arveste lort, og vil slet ikke have det ind i haven,
andre skovler lystigt løs, det kan jeg jo se derude.

Jeg vil huske din formel og bruge den indtil jeg selv kan producere nok
kompost til haven

Mange hilsner
Puk

Fra : MetroHenrik

Dato : 27-04-07 09:21

> [...]
>
> Hvad bruger du så til rhododendron? Jeg spørger fordi næste "ben" på min
> haveplan bliver at lave et ca. 25 kvm stort surbundsbed.

Jeg må indrømme at jeg måske også en gang i mellem er lidt heldig, men.
Da jeg sidste gang startede fra bundern med et RH bed, gjorde jeg blot det
at jeg gennemgravede bedet, i ca 3/4 m dybde, det er pokkers arbejde.
Så plantede jeg buskene, og vandede godt op.
Herefter gør jeg det hvert år at jeg i november dækker af under buskene med
gran. Rødgran og nobilis. Noget jeg henter i skoven, og så juletræet efter
nytår.
Her når det bliver varmt, ryster jeg nålene af, fjerner grenene, og
kultiverer overfladen.

Det er hvad jeg gør ved dem. Det tager noget tid inden bedet er godt igang,
men det virkede fint.
Nu er jeg flyttet, og skal til at gentage øvelsen, så må jeg se om jeg blot
var heldig.

Henrik