Plæneklipper med bioklip?
Fra : Mathias

Dato : 21-04-07 14:23

Hej
Jeg skal have købt en ny plæneklipper og overvejer at købe en med bioklip.
Er der nogle, som har erfaring med det?. Forsvinder det afklippede græs
virkelig ned i plænen? Det ville jo være meget nemmere end at samle det op
og derefter til at skaffe sig af med det.
Er det en fordel at have en maskine, som både har bioklip og opsamler?
Vh Mathias.

Fra : Ivar

Dato : 21-04-07 14:56

Mathias skrev:

> Forsvinder det afklippede græs virkelig ned i plænen?

Ja, med mindre græsset er meget langt når du klipper.
Hvis du er meget hysterisk med din plæne, synes du nok, at det ser
bedre ud, hvis der er brugt opsamler. Men for os dødelige er det meget
bedre end opsamling. Jeg er glad for min med bioklip, og savner ikke en
opsamler.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : L.Støvring

Dato : 21-04-07 15:07

"Mathias" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og derefter til at skaffe sig af med det.
> Er det en fordel at have en maskine, som både har bioklip og opsamler?

Vi har en plæneklipper ( havetraktor ) med bio-klippe-knive. Min mand
investerede i maskineriet sidste år - tidligere havde vi en benzindrevet
alm. plæneklipper. Jeg havde min skepsis da der også skulle erhverves de
specielle bio-knive, men jeg må sige jeg er endda meget positivt overrasket.
Hvor vi før kunne tømme opsamleren 5-6 gange på en klipning ( og det giver
altså en del græsafklip, som skal køres væk eller formuldes, i løbet af en
sommer ) er afklippet nu pist væk! Hvor det forsvinder hen ved jeg ikke så
meget om, men jeg mener det er fodi at bioklipperen, klipper græsset så småt
at det bare forsvinder ned og lægger sig på jorden, og hurtigt forsvinder
fordi det er så mikroskopisk.

Mvh. Lisbeth

Fra : John Smith

Dato : 22-04-07 10:03

L.Støvring skrev:
> [...]
> at det bare forsvinder ned og lægger sig på jorden, og hurtigt forsvinder

Slæber børnene det ikke med ind i huset efter deres leg på plænen? Se
det er mit teoretiske hovedargument for at samle op. Men hvis praksis
viser noget andet skal jeg hurtigst muligt have skiftet til en
bioklip-maskine.
Dvs. slæbes græs ikke med ind i huset af børnene hvis de har leget på
græsset efter plæneklipning?

mvh.
Allan

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-04-07 10:15

> Dvs. slæbes græs ikke med ind i huset af børnene hvis de har leget på
> græsset efter plæneklipning?

Ikke her hos os i hvert fald - og jeg bioklipper nu på tredie år, og har to
lavtflyvende jordfræsere på 8 og 10.
Det eneste man skal være opmærksom på, er at få klippet græs i tide.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads

Dato : 22-04-07 11:35

On Sun, 22 Apr 2007 11:03:19 +0200, John Smith <no@email.com> wrote:

> [...]
>bioklip-maskine.
>Dvs. slæbes græs ikke med ind i huset af børnene hvis de har leget på

Nej, det findelte græs falder helt ned i på jorden imellem græsset,
så det er minimalt hvor meget græs der bliver slæbt med bagefter.

Forudsat altså at du slår plænen i tørt vejr og inden den bliver for
langhåret, for langt og fugtigt græs klumper sammen under skjoldet
på en bioklipper og falder så ned ovenpå plænen i klumper.

mvh Mads

Fra : Leonard

Dato : 21-04-07 16:09

On Sat, 21 Apr 2007 15:23:10 +0200, Mathias wrote:

> Er det en fordel at have en maskine, som både har bioklip og opsamler?

Min har bioklip og sideudkast, opsamler gider jeg ikke rode med.
Sideudkastet bliver kun brugt når et nyt stykke land skal indvindes.
Dvs. når græsset er så højt at små børn og hunde bliver væk i det. Så er
det nødvendigt at køre igennem med klipperen i højeste position og frit
udkast. På den almindelige plæne bliver der kun klippet med bioklip, så
er det kun når det regner i flere uger og det ender med at græsset
bliver slået vådt, at der kan være synligt afklip ovenpå græsset. Det
forsvinder ugen efter ved næste overkørsel.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 21-04-07 17:12

> [...]
> og derefter til at skaffe sig af med det.
> Er det en fordel at have en maskine, som både har bioklip og opsamler?

Vi har en billig billig bioklip maskine, og den fungerer fint. Jeg har den
holdning at alt organisk jeg kører væk fra min have, det skal jeg jo så
tilføje i gødning senere, så at det afklippede græs bliver i plænen må alt
andet betyde at jeg har brug for mindre gødning, så det er endnu en positiv
ting synes jeg.

Mvh. BK

Fra : Per Tordrup\(MIL\)

Dato : 21-04-07 20:03

Hej

Bare en tanke, men kan bioklip ikke fremme mos i plænen, jeg mener der
kommer ikke luft til rødderne. Som sagt bare en tanke

Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-04-07 21:52

> Bare en tanke, men kan bioklip ikke fremme mos i plænen, jeg mener der
> kommer ikke luft til rødderne. Som sagt bare en tanke

Nej, tvært i mod er min erfaring.

Mvh Maria

Fra : Mathias

Dato : 21-04-07 21:07

Hej! Tak for svar. Det lyder til at være en god ide at købe en med bioklip,
så det vil jeg gøre
Vh Mathias

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-07 23:14

"Mathias" <virker@ikke.dk> skrev
>....Forsvinder det afklippede græs
> virkelig ned i plænen? Det ville jo være meget nemmere end at samle det op
> og derefter til at skaffe sig af med det.

Tjahhh...... hvis man slår det regelmæssigt i tørt vejr, er der slet ikke
grund til at eje andet end standardmaskiner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen