Magnolia
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-04-07 20:44

Hej.
En i kvarteret har et Magnolia træ i sin have, som vi begge synes er
fantastisk smukt, lige nu.
Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-07 00:32

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Hej.
> En i kvarteret har et Magnolia træ i sin have, som vi begge synes er
> fantastisk smukt, lige nu.
> Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?

At det kun er så fantastisk smukt, i så fantastisk kort tid....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-04-07 07:23

On 17 Apr., 00:32, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:

> At det kun er så fantastisk smukt, i så fantastisk kort tid....

Tja, til gengæld er det her før løvspring, og så får man jo tidlig
glæde i haven. Desuden er træet også utrolig smukt om vinteren, næsten
skulpturelt, især hvis det er et ældre/større træ. Og det er da også
fantastisk i ugerne op til det springer ud.

Og når det blomstrer kan intet andet træ vist nå dets skønhed.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 17-04-07 07:26

Hej

> Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?

At det er en kort fornøjelse og meget svineri.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-07 07:55

On Tue, 17 Apr 2007 08:26:09 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>At det er en kort fornøjelse og meget svineri.

Hvis det er den slags man tænker på, skal man ikke have magnolia. Og
heller ikke mange andre træer/buske.

Der er ikke mange træer som er så imponerende som magnolia når den
blomstrer. I et køligt forår holder blomsterne ret godt. De kommer før
løvspring, så man rigtig kan se dem og rigtig fornemme at nu er sommeren
på vej.

Det er jo heller ikke et grimt træ/busk når det er afblomstret. Der ser
det ud som mange andre buske, grønt og frodigt.

En af de bedste ting ved magnoliaen, syntes jeg, er at man kan se
blomsterknopperne allerede om efteråret. Jeg har nu gået i månedsvis og
glædet mig til de 4-500 knopper på min magnolia skal springe ud. De
første knopper åbnede sig i går, resten kommer i de næste par uger. Den
står på nordsiden, så blomsterne springer ud over lidt længere tid end
hvis den fik masser af sol.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:23

> [...]

> første knopper åbnede sig i går, resten kommer i de næste par uger. Den
> står på nordsiden, så blomsterne springer ud over lidt længere tid end

Hvor hurtigt bliver sådan et træ stort?
Vokser det hurtigere/langsommere end et japansk kirsebærtræ?
Og hvilke af de to har man størst forårsglæde ved? De to træer kan om nogen
sætte mig i forårshumør.

Og bagefter... syrenen!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-07 10:40

On Tue, 17 Apr 2007 09:22:55 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse

>Hvor hurtigt bliver sådan et træ stort?

Det tager mange år. Mit er ... 5-6 meter højt og jeg vil skyde på det er
25-30 år gammelt.

>Vokser det hurtigere/langsommere end et japansk kirsebærtræ?

Nok. ca. det samme. måske lidt langsommere. Men magnolien er normalt 1,5
- 2 meter lavere når man anskaffer sig den.

>Og hvilke af de to har man størst forårsglæde ved? De to træer kan om nogen
>sætte mig i forårshumør.

Magnolien vil jeg mene - den blomstrer før andre planter for alvor får
blade.

>Og bagefter... syrenen!

Ja, min står allerede med store blomsterknopper - det er vist meget
tidligt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 17:02

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> blade.

> Ja, min står allerede med store blomsterknopper - det er vist meget

Jeg har også en smuk magnolia og spekulerer på om hvordan den formeres.
Kan den stiklingeformeres eller skal den podes? Og hvornår er det
rigtige tidspunkt for at formere den?

mvh.
Klaus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-07 17:35

On Tue, 17 Apr 2007 18:01:52 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

>Jeg har også en smuk magnolia og spekulerer på om hvordan den formeres.
>Kan den stiklingeformeres eller skal den podes? Og hvornår er det
>rigtige tidspunkt for at formere den?

Jeg har en gang læst at det foregår ved nedkrogning eller ved at hyppe
jord op omkring dem. (Altså, hyppe jord op omkring en ung, velforgrenet
magnolia, ikke en gammel tykstammet udgave.)

Men jeg har nogle småplanter af magnolia i drivhuset nu, de ser ud til
at være fra stiklinger. Men jeg kan ikke se om det er sommer- eller
vinterstiklinger.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 20:09

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>
> Men jeg har nogle småplanter af magnolia i drivhuset nu, de ser ud til
> at være fra stiklinger. Men jeg kan ikke se om det er sommer- eller

Jeg tror jeg prøver at formere en håndfuld stiklinger i løbet af maj. Så
kan jeg også prøve at formere kinesisk vandgran og troldehassel, det er
gruppen af kulturer jeg endnu ikke har haft held med at formere - men
det skal lykkes!

mvh.
Klaus

--
"Open source - åben og fri software til din PC" fra forlaget OnLibri.dk
Download bogen om avanceret tekstbehandling, billedbehandling m.m.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-07 06:59

On Tue, 17 Apr 2007 21:08:45 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

> [...]
>kan jeg også prøve at formere kinesisk vandgran og troldehassel, det er
>gruppen af kulturer jeg endnu ikke har haft held med at formere - men

Jeg har forsøgt at pode troldhassel (det er den normalt) men det
lykkedes ikke dengang. Jeg har hørt nogle haft held med
stiklingeformering af den. Vandgran har jeg også hørt det er muligt at
stiklingeformere.

Fortæl gerne her om dine resultater med forsøgene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 13:13

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> stiklingeformere.
>
> Fortæl gerne her om dine resultater med forsøgene.

Jeg skal nok følge op og vende tilbage med erfaringer senere.

mvh.
Klaus

Fra : Max

Dato : 17-04-07 08:28

Hej Mads

> Den står på nordsiden, så blomsterne springer ud over lidt længere
> tid end hvis den fik masser af sol.

Her i kvarteret ligger de fleste af blomsterne nu på jorden.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-07 10:40

On Tue, 17 Apr 2007 09:27:55 +0200, "Max"

>Her i kvarteret ligger de fleste af blomsterne nu på jorden.

Her er dem som står i sol først sprunget rigtig ud de sidste par dage.
Men vi er også ofte 2 uger senere på den heroppe end længere nede i
landet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 17-04-07 10:48

Hej Mads

> Her er dem som står i sol først sprunget rigtig ud de sidste par dage.
> Men vi er også ofte 2 uger senere på den heroppe end længere nede i
> landet.

Ja, jeg bor på en sydvendt bakkeskråning på nordsiden af fjorden her
midt i jylland og vi er altid tidlig på den når det er forår.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-04-07 09:12

On Mon, 16 Apr 2007 21:43:49 +0200, Fister Løgsovs
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> [...]
>fantastisk smukt, lige nu.
>Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?

Vi har kun en lille have, så jeg holder det nede på 2,20 m, og en
diameter som en parasol, og det er det vi bruger det til, når det
snart er afblomstret, og bliver fyldt med grønne blade. så sidder
vi i skyggen-med en kold-
mvh Ebbe

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-04-07 11:08

In news:mn.85177d749331c1ae.52736@starmail.invalid.co.za,
Fister Løgsovs <Kunta@starmail.invalid.co.za> typed:
> [...]
> fantastisk smukt, lige nu.
> Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?

En magnolia er utroligt smuk. Vores sprang ud for en lille uge siden
(den står vestvendt), den er bare så skøn. Der er så blomsterblade på
græsplænen hver dag der skal rives sammen, men pyt med det. Bagefter
kommer det grønne løv, som også er meget dekorativt.

Vi havde også indtil for ca. 5 år siden et japansk (hængende)
kirsebærtræ som overgik Magnoliaen i skønhed. Det var gammelt og jeg
har aldrig set noget så smukt. Det fik desværre Monilia (en sygdom) og
måtte fældes, men den sidste gang det stod i blomst var det så
overvældende at det næsten tog pusten fra én med de tusinder af
lyserøde blomster. Jeg må indrømme at jeg småtudede da det blev
fældet.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-04-07 15:49

Fister Løgsovs formulerede spørgsmålet:
> [...]
> fantastisk smukt, lige nu.
> Hvad kan i fortælle om sådan et træ, godt og skidt?

Tusinde tak for jeres input.
Det med drysseriet kan græsslåmaskinen med opsamler sikkert klare.
Skal jeg ringe på hos en der har sådan et træ, og få en stikling, eller
skal jeg på en planteskole, hvis vi beslutter os for at anskaffe sådan
en skønhed til vores have?
Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-07 17:36

On Tue, 17 Apr 2007 16:49:15 +0200, Fister Løgsovs
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>Skal jeg ringe på hos en der har sådan et træ, og få en stikling, eller
>skal jeg på en planteskole, hvis vi beslutter os for at anskaffe sådan
>en skønhed til vores have?

Du slipper nok ikke for at køre forbi planteskolen. Magnolier står ikke
bare lige og laver nye eksemplarer når de er sat og stiklingeformering
er vist ikke nemt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-04-07 18:37

Mads Lie Jensen skrev:

> Du slipper nok ikke for at køre forbi planteskolen. Magnolier står ikke
> bare lige og laver nye eksemplarer når de er sat og stiklingeformering
> er vist ikke nemt.

Ok.
Tak for svar, Mads.
Du er vores gud!