Ophæng af vask i badeværelse med vådrumsgi~
Fra : jones_net

Dato : 15-04-07 12:29

Hejsa

Jeg er i gang med at lave et nyt badeværelse i overetagen, og i den
forbindelse bliver alle vægge beklædt med 2 lag vådrumsgips.
Brusestang og håndvask skal sidde på indervægge, som endnu kun er
skelletter.

For at have en stærkt nok væg at sætte en vask fast på, skal jeg vel have
fat i en montageplade, som jeg sætter bag gipsen, så jeg har noget stærkt at
skrue i.

Skal jeg bare sætte en ekstra 22mm vandfast x-finer under gipsen, dér hvor
vasken skal hænge? Eller hvad skal jeg bruge, når jeg nu ikke ved præcist
hvilken vask og bruser jeg vil have?

/J

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-04-07 13:41

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vasken skal hænge? Eller hvad skal jeg bruge, når jeg nu ikke ved præcist

Brug 12 mm vandfast x-finer i første lag i hele badeværelset. Så skal du
aldrig bøvle med plugs. :)

- Martin

Fra : jones_net

Dato : 15-04-07 19:14

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Brug 12 mm vandfast x-finer i første lag i hele badeværelset. Så skal du
> aldrig bøvle med plugs. :)

Det er vist desværre ikke nok, da vandfast krydsfiner ikke er en del af en
vådrumssikring - så jeg skal under alle omstændighederhave 2 lag
vådrumsgips...

/J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-04-07 14:56

> For at have en stærkt nok væg at sætte en vask fast på, skal jeg vel have
> fat i en montageplade, som jeg sætter bag gipsen, så jeg har noget stærkt
> at skrue i.

Det behøver du absolut ikke. Du køber bare 4 plugs beregnet til formålet, og
de holder. Er ikke engang dyrt.

Mvh Maria

Fra : jones_net

Dato : 15-04-07 19:18

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Det behøver du absolut ikke. Du køber bare 4 plugs beregnet til formålet,
> og de holder. Er ikke engang dyrt.

Er det egen erfaring, at det holder?
Jeg har nemlig ikke selv erfaring med gipsvægge, så jerg ved ikke noget om
hvor meget de kan bære - jeg kan selvfølgelig godt se alle tallene i
tabellerne, men hvordan det er i praksis aner jeg ikke...

Egentlig havde jeg også tænkt at købe alm. væghængte skabe med integreret
vask, og så lade fremstille et par flotte ben i rustfri eller alu af den
familiære-smed Men det er jo rart at kende alle ens muligheder, så længe
intet er lavet og besluttet

/J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-04-07 19:42

> Er det egen erfaring, at det holder?

Ja. Vi har sat 4 skabe op med hver 2 plugs. På skabene er der lagt en plade
med vask. Der kan sidde en person på 120 kg på pladen uden problemer.

VI har også køkkenoverskabe sat op på den måde - med tallerkener, glas osv
osv. i.

Mvh Maria

Fra : Mads Madsen

Dato : 16-04-07 07:18

> [...]
> problemer.
>
> VI har også køkkenoverskabe sat op på den måde - med tallerkener, glas osv

Nu har jeg nogle gange set dig skrive det. Jeg er selv i gang med en
renovering af førstesalen og har prøvet skulle sætte nogle lægter fast på to
lag gips. Jeg brugte "Let Roset - Blå" 8 mm tykke og 50 mm lange. Jeg synes
dog at det var lidt svært at få det til at sidde rigtig godt fast.

Hvad er det helt præcist for nogle plugs du bruger - gerne et link.

/Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-04-07 20:35

> [...]
> synes dog at det var lidt svært at få det til at sidde rigtig godt fast.
>
> Hvad er det helt præcist for nogle plugs du bruger - gerne et link.

Det lyder næsten som dem - vores er bordoux-røde. Prøv at lave en opsætning,
hvor du kan se bagsiden - det snyder hvor meget de faktisk skal skrues i.
Det er nemlig rigtigt meget, og man synes slet ikke man bliver færdig før
den lige pludselig er der.

Mvh Maria

Fra : Mads Madsen

Dato : 16-04-07 20:44

> [...]
> skrues i. Det er nemlig rigtigt meget, og man synes slet ikke man bliver

Det var en god idé. Det havde jeg slet ikke tænkt på.
Mit problem er faktisk at jeg ikke synes jeg kan fornemme hvor meget
skruerne skal strammes og jeg har været nervøs for at trække pluggen i
stykker. Jeg vil lige eksperimentere lidt....

Men hvis du falder over æsken med plugs må du da godt lige skrive hvad jeres
hedder.

/Mads

Fra : jones_net

Dato : 16-04-07 07:52

> [...]
> problemer.
>
> VI har også køkkenoverskabe sat op på den måde - med tallerkener, glas osv

Det lyder jo bare godt

Tak for svar.

/J