Spartling af store revner
Fra : Lars Hansen

Dato : 14-04-07 19:36

Hej i Gruppen

Jeg skal have lavet loftet i mit nye badeværelse inden jeg går igang med alt
det andet, men er lidt i tvivl.

Jeg vil spartle loftet helt glat og derefter male det. Loftet er de rå
"betondæk" imellem stueetage og kælder (badeværelset ligger i kælderen).

Med "betondæk" mener jeg de store betonplader man bruger imellem etagerne.

Det jeg er i tvivl om er hvad jeg skal spartle med i de "store" revner der
jo er hvor betonpladerne ligger op til hinanden.
De er jo lidt skrå i kanterne og det giver en kile på ca. 2 centimeters
bredde og ca. 2 centimeters dybde.
Nedenfor er en meget dårligt tegnet skitse.....

_
/ \
_____________/ \________________

Mvh
Lars Hansen

Fra : Benny Andersen

Dato : 14-04-07 21:43

Spartling er til tynde lag og smårevner i mm størrelsesordenen. Jeg ville
lime en strimmel gipsplade fast med fliseklæber!
Benny Andersen

Fra : John V.

Dato : 14-04-07 21:59

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> bredde og ca. 2 centimeters dybde.
> Nedenfor er en meget dårligt tegnet skitse.....

Når man har lavet de store noter, er det fordi sådan 2 betonplader arbejder
med temperatursvingninger.
Du kan ikke bare spartle dem, heller ikke med fugemasse, det vil ikke komme
til at holde.
I stedet skal du sætte en gipsplade op, der dækker hele loftet, hvis ikke
loftet er for stort, ellers må du bruge flere gipsplader.
Husk du skal bruge vådrumsgips, selv om det er meget mere besværligt at
arbejde med.
www.gyproc.dk finder der beskrivelser af hvad du skal gøre og hvordan.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Olsen

Dato : 14-04-07 22:34

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> Når man har lavet de store noter, er det fordi sådan 2 betonplader arbejder med
> temperatursvingninger.

Det tror jeg nu ikke - der er meget små temperaturudsving i en beboelse,
men det vil for det første se rigtig grimt ud hvis ikke kanterne er affasede
og desuden er de meget sårbare ind til de er færdigmonteret. Affasningen
gør også, at selv om der er en sprække mellem elementerne kan de fleste
leve med det i f.eks. en kælder og ikke foretage sig yderligere.
Jeg kender et større boligkompleks i Århus, hvor alle lofter fremstår med
de affasede samlinger.

Jeg tror nu godt jeg turde spartle dem på en forsvarlig måde og opsætte
grundingsvæv.

Fra : John V.

Dato : 15-04-07 12:37

"Olsen" <ofentlig@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de affasede samlinger.
>
> Jeg tror nu godt jeg turde spartle dem på en forsvarlig måde og opsætte

Det vil IKKE holde, jeg har set det masser af gange, bare et udsving på 0.5
milimeter vil danne en ny revne.
Det er næsten altid udsving i den størrelsesorden, oftest mere.
En anden ting er så at der jo er tale om at lave helt glatte lofter, ikke
væv som du skriver.

MVH
Malermester John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-04-07 14:57

> [...]
> bredde og ca. 2 centimeters dybde.
> Nedenfor er en meget dårligt tegnet skitse.....

Hejsa igen

Jeg valgte at kombinere jeres råd og har nu spartlet med "husrep" og vil
derefter sætte glasfilt op. Om ikke andet så kan glasfilten vel holde på
husrep´en.....

Mange tak for hjælpen.

Lars Hansen