Ujævnt spånpladegulv
Fra : rune.larsen@gmail.co~

Dato : 14-04-07 16:51

Hejsa, jeg bor i en ældre lejlighed og er i færd med at renovere det
ene rum. I dette rum er der spånpladegulv hvor det ser ud som om der
er ca 100cm mellem strøerne, og så linolium ovenpå. Spånpladen der er
anvendt er åbenbart ikke stærk nok da der ihvertfald er buler ned på
ca 3-5 mm visse steder på gulvet.

Jeg ønsker at lægge et tyndt laminatgulv ovenpå, men vil først ha
gulvet nogenlunde jævnt.
Jeg overvejer blot at lægge en spånplade ovenpå, trindæmpning og
derefter laminaten. For at det hele ikke skal blive for højt ift.
døren og omgivende rum påtænker jeg at spånpladen kun skal være 13mm.

Jeg er blevet frarådet at fjerne den eksisterende spånplade og forsøge
at lægge flere strøer, da man mente det va for vanskeligt for en
amatør som mig at få jævnt.

Har nogen kommentarer eller alternative foreslag til dette?

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 14-04-07 17:42

rune.larsen@gmail.com wrote:
> [...]
> amatør som mig at få jævnt.
>
> Har nogen kommentarer eller alternative foreslag til dette?

Hej

Det er noget lort du sidder med .-(
Med det eksisterende gulv har du ikke mange muligheder, en plade ovenpå vil
komme til at bule som den eksisterende efter kort tid, specielt hvis den nye
er tyndere. Opfyldning af lunkerne med nivelleringsmasse vil formentlig ikke
holde fordi gulvet fortsat vil arbejde og så tror jeg ikke at fugten vil
bekomme gulvspånnen vel.....
Så, på trods af advarslerne, så ville jeg rive det gamle gulv af. Jeg ville
nok ikke lægge nye strøer, da de eksisterende øjensynlig er dimensioneret
korrekt nok (formentlig 7" x 7", det er jo ældre byggeri).
Når gulvet så er kommet af kan du overveje, hvorvidt du vil lægge det gulv,
som konstruktionen oprindelig var beregnet til, nemlig massive gulvbrædder
i ikke under 30 mm's tykkelse, eller sætte nogle støttelægter på tværs
mellem strøerne, gerne med 30 cm's mellemrum. Oven på denne konstruktion kan
du så lægge gulvspån og laminatgulv eller hvad du ønsker.
Surt for dig, men der er nok ingen genveje. Så kan du jo passende bande over
den båtnakke der har lagt dit eksisterende gulv uden at have en s. forstand
på det.

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 20:56

"Henk Rasmussen" <henk_remove@bassethound.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Hej,

Vil give Henk ret, det er den mest fornuftige vej ud af den redelighed.
Gulvet vil aldrig blive plant med en ekstra spånplade ovenpå.
Lev med det som det er nu, eller lav det helt om.

/HB

Fra : jones_net

Dato : 15-04-07 19:29

"Henk Rasmussen" <henk_remove@bassethound.dk> wrote in message

> [...]
> Surt for dig, men der er nok ingen genveje. Så kan du jo passende bande
> over den båtnakke der har lagt dit eksisterende gulv uden at have en s.

Henk har efter min mening også fuldstændig ret i, at du skal lægge extra
bjælker ned.
Du kan måske nøjes med at lægge en på tværs for hver 2½-3 meter, og så lægge
en imellem disse, parrallelt med de oprindelige. Dimensionen er vel omkring
45x145mm. Så kan du smide en gulvspunplade ovenpå med nedfræsede riller til
vandbåret gulvvarme, mens du alligevel har skidtet splittet ad

/J

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 15-04-07 22:31

jones_net wrote:

> [...]
> er vel omkring 45x145mm. Så kan du smide en gulvspunplade ovenpå med
> nedfræsede riller til vandbåret gulvvarme, mens du alligevel har

Jaeh. ro på.
Jeg må indrømme at jeg selv havde betydeligt lettere dimensioner tømmer i
tankerne i mit forslag.
Personligt ville jeg anvende noget 1" x 4" høvlet (hader splinter i
fingrene), lodret montering naturligvis og så fastgøre dem med almindelige
vinkelbeslag. De eksiterende strøer skal nok give rigelig styrke til gulvet,
det er kun understøtningen af gulvspånnen jeg er bekymret om. Med dit
forslag, som garanteret nok skal holde til alle fremtidige generationers
forskellige ønsker om gulvmaterialer får Rune et problem med skulle
arbejde med lange strøer, noget han ikke havde mod på.
Dit forslag om gulvvarme ligger lige til højrebenet, men så skal Rune i
hvert fald have håndværkere på.

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : rune.larsen@gmail.co~

Dato : 16-04-07 07:04

On 15 Apr., 23:30, "Henk Rasmussen" <henk_rem...@bassethound.dk>
wrote:
> [...]

> arbejde med lange strøer, noget han ikke havde mod på.
> Dit forslag om gulvvarme ligger lige til højrebenet, men så skal Rune i

Hej igen, og tak for alle de konstruktive forslag. Det har givet mig
noget at tænke over.

Jeg tror jeg er kommet frem til følgende slagplan:
Den eksisterende gulvplade består så vidt jeg kan se af noget 10-12 mm
spånplade, så jeg sætter rundsaven til den skæredybde og saver pladen
så den er til at få op.

Derefter sætter jeg sktra strøer på mellem bjælkerne, jeg forestiller
mig en dimension på 45x70 (bxh) i bjælkesko eller vinkelbeslag for
hver 50cm mellem bjælkerne.
Derpå 22mm spånplade.

Det virker som den billigste løsning for mig, men muligheden for at
lægge nogen 30/32mm gulvbrædder kan måske også bruges. Det virker lidt
dyrere, men måske mindre arbejdskrævende.

Ideen med gulvvarme fejler ikke noget, men da jeg ikke forudser at
blive boende i lejligheden for altid ér der grænser for hvor meget jeg
vil bygger om

/Rune

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 16-04-07 07:37

rune.larsen@gmail.com wrote:

> [...]
> Den eksisterende gulvplade består så vidt jeg kan se af noget 10-12 mm
> spånplade, så jeg sætter rundsaven til den skæredybde og saver pladen

Det lyder som en god plan.

> Derefter sætter jeg sktra strøer på mellem bjælkerne, jeg forestiller
> mig en dimension på 45x70 (bxh) i bjælkesko eller vinkelbeslag for
> hver 50cm mellem bjælkerne.
> Derpå 22mm spånplade.

Jeg ville foreslå at du anvendte skillerumslægter på 38 x 78 (ca), på
højkant naturligvis. Styrken ligger i højden, ikke i bredden. Fordelen ved
disse lægter er at de ofte er billligt på tilbud og at du kan få bjælkesko
der passer til dem.
Så håber jeg bare at du ikke løber ind i et indskudt klaplag når du får
gulvpladerne af

> Det virker som den billigste løsning for mig, men muligheden for at
> lægge nogen 30/32mm gulvbrædder kan måske også bruges. Det virker lidt
> dyrere, men måske mindre arbejdskrævende.

Hvis du har udført konstruktionen som du beskrev ovenfor kan du snildt
"nøjes" med 22 - 25 mm massiv plank, f.eks. fyr. Det skal nok holde.

> Ideen med gulvvarme fejler ikke noget, men da jeg ikke forudser at
> blive boende i lejligheden for altid ér der grænser for hvor meget jeg
> vil bygger om
>
> /Rune

Meget forståeligt.
Held og lykke med projektet og god arbejdslyst.

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby