Fastgøring af toilet før eller efter flise~
Fra : Martin Kristensen

Dato : 13-04-07 19:25

Jeg er ved at renovere et lille badeværelse og skal montere et helt nyt
toilet.

Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal bore til toilettets
fastgørelsesskruer (i gulvet) før eller efter fliserne lægges ?

Hvis jeg gør det før, er det lettere at bore - men så skal jeg efterbore
huller i fliserne når de er lagt. Gør jeg det bagefter, risikerer jeg måske
at ødelægge fliserne ?

Har nogen erfaringer og tips ?

Martin

Fra : Henning

Dato : 13-04-07 20:04

On Fri, 13 Apr 2007 20:25:11 +0200, "Martin Kristensen"
<martin_fjerndette@skovkat_fjerndette.dk> wrote:

> [...]
>huller i fliserne når de er lagt. Gør jeg det bagefter, risikerer jeg måske

Efter, naturligvis. Ellers kan du ikke være sikker på at ramme præcis
i de allerede borede huller igen. Bare brug et skarpt bor og uden
hammer mens du går gennem fliserne.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-04-07 21:09

> Efter, naturligvis. Ellers kan du ikke være sikker på at ramme præcis
> i de allerede borede huller igen. Bare brug et skarpt bor og uden
> hammer mens du går gennem fliserne.

Bare og bare, mange nyere klinker er så hårde at det på det nærmeste er
umuligt at bore i dem. Så det er en god ide at tjekke at det om det er
muligt inden klinkerne lægges. Ellers kan man jo prøve om ikke hullerne kan
komme til at ramme en fuge.

Mvh
Jacob

Fra : Per H

Dato : 13-04-07 21:20

<martin_fjerndette@skovkat_fjerndette.dk> skrev:

> [...]
>huller i fliserne når de er lagt. Gør jeg det bagefter, risikerer jeg måske

efter alt er færdigt, og fuget, Bor med et godt bor, og du skal nok
komme igennem.
Vh Per

Fra : leif

Dato : 13-04-07 22:19

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <martin_fjerndette@skovkat_fjerndette.dk> skrev:
>

> efter alt er færdigt, og fuget, Bor med et godt bor, og du skal nok

Helt enig med per. Det er det rigtige.
mvh Leif

Fra : Michael

Dato : 13-04-07 23:36

"leif" <l-j@@pc.dk(fjern@)> wrote in message

> "Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt enig med per. Det er det rigtige.
> mvh Leif

Jeg skal snart igennem samme øvelse og skal bore igennem nogle sindssygt
hårde klinker - nogen der har et tip til hvilket bor der er velegnet
(mærke)?

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 14-04-07 08:34

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
*snip*
> Jeg skal snart igennem samme øvelse og skal bore igennem nogle sindssygt
> hårde klinker - nogen der har et tip til hvilket bor der er velegnet
> (mærke)?

Jeg har haft meget glæde af IRWIN cordless fra Joran. (Et gennemsigtigt rør
med blå dut i top og bund)

De kan gå igennem træ, mursten og klinker. Det er til almindelig accu
boremaskine (som navnet antyder).

I hvert fald XL byg forhandler dem. De er self. lidt dyre, men man får jo
hvad man betaler for.

Held og lykke

Mvh
Mads

Fra : Michael

Dato : 14-04-07 12:41

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> boremaskine (som navnet antyder).
>
> I hvert fald XL byg forhandler dem. De er self. lidt dyre, men man får jo

Mange tak - ja, man skal selvfølgelig betale prisen for kvalitet, men så
holder boret vel også det længere formentligt.

Fra : Ivar Holm

Dato : 14-04-07 08:33

For at få boret til at "fange" den glatte flise kan man med fordel sætte
malertape på fliserne og bore ned gennem dette. Dette fjernes selvfølgelig
inden montering af "potten".

Ivar Holm

Fra : Leonard

Dato : 14-04-07 10:51

On Fri, 13 Apr 2007 20:25:11 +0200, Martin Kristensen wrote:

> Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal bore til toilettets
> fastgørelsesskruer (i gulvet) før eller efter fliserne lægges ?

Hvis du sørger for at lægge fliserne plant på det stykke, hvor WCet skal
stå, så er det rigeligt at lime det fast med silikone.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Michael

Dato : 14-04-07 12:43

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> Hvis du sørger for at lægge fliserne plant på det stykke, hvor WCet skal
> stå, så er det rigeligt at lime det fast med silikone.

> [...]

Hva' for en smed? Det lyder da ærlig talt lidt klamp-agtigt. Silikone kan da
ikke holde et stort toilet på sigt. Der bliver jo med tiden puffet og
skubbet til skideskuret - har du selv haft en sådan løsning kørende længe?

Fra : Leonard

Dato : 14-04-07 16:46

On Sat, 14 Apr 2007 13:43:19 +0200, Michael wrote:

> [...]
> ikke holde et stort toilet på sigt. Der bliver jo med tiden puffet og
> skubbet til skideskuret - har du selv haft en sådan løsning kørende længe?

Jeg er ikke sikker på at det er silikone, der bruges til at lime det
fast med, men det gamle WC stod der, da jeg købte huset for 7 år siden
og det blev bare skåret fri med en hobbykniv. Det forventes at det nye
står i mindst 20 år.
Med elvarme i gulvet er der ingen håndværkere, der har lyst til at bore,
men smeden sagde at inde i byen limer de næsten alle nye WC fast.

Men spørg en VVS-installatør.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Michael

Dato : 15-04-07 09:25

> [...]
> Med elvarme i gulvet er der ingen håndværkere, der har lyst til at bore,
> men smeden sagde at inde i byen limer de næsten alle nye WC fast.

Ok - så forstår jeg lidt bedre. Lim holder nok til mere end silicone

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-04-07 09:09

> [...]
> skubbet til skideskuret - har du selv haft en sådan løsning kørende længe?

Ja jeg har nu da også set en reklame for et nyt toilet der kun kan limes på,
der er ingen skruehuller i.

Steen.