defekte græsfrø?
Fra : Sybil

Dato : 12-04-07 18:24

Hej NG

Vi såede græs d. 2. april. På posen stod der at de ville spirre om 4-7 dage,
men der er intet at se på området.
Kan der være noget galt med frøene eller er det os der er utålmodige?

Med venlig hilsen

Majken

Fra : Max

Dato : 12-04-07 18:35

Hej Sybil/Majken

> Kan der være noget galt med frøene eller er det os der er utålmodige?

Har du været helt nede på knæ og kikke lige hen over jorden ?

--
Mvh Max

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-04-07 18:38

> Hej Sybil/Majken

> Har du været helt nede på knæ og kikke lige hen over jorden ?

...og kikke efter fimrer-hår... tag der roligt.. i skal tidsnok bande over at
i skal slå det.
Husk det er jo ikke voldsomt varmet i jorden endnu.

-Leon

Fra : Sybil

Dato : 12-04-07 18:45

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> at i skal slå det.
> Husk det er jo ikke voldsomt varmet i jorden endnu.

Vi må væbne os med tålmodighed
Vi såede også noget græs sidste sommer, og det kom hurtigt, men det var i
august måned.
Så det er nok vores sammenligning med dette der har gjort os alt for ivrige
for at se grønt

Tak for svarende

Majken

Fra : Max

Dato : 12-04-07 19:38

Hej Majken

> Så det er nok vores sammenligning med dette der har gjort os alt for
> ivrige for at se grønt

August er den absolutte bedste måned og så græs, så den kan
du ikke rigtig sammenligne med april. Hvis jeg husker korrekt
så er der ikke rigtig noget der vokser når jordtemperaturen er
under 8 grader og det har såmændt nok været tilfældet i det
meste af april, måneden har ligeledes været temlig tør, ihvertfald
her i området, modsat i august hvor alting driver af dug om
morgenen.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-07 21:00

On Thu, 12 Apr 2007 19:24:00 +0200, "Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote:

>Vi såede græs d. 2. april. På posen stod der at de ville spirre om 4-7 dage,
>men der er intet at se på området.
>Kan der være noget galt med frøene eller er det os der er utålmodige?

I er for utålmodige.
Det er rigtigt at meget græs kan spire på en uges tid. Men det er når
jorden er ordentlig varm. Det er den endnu ikke. Men weekendens vejr vil
nok hælpe betydeligt på det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-07 23:22

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
Men weekendens vejr vil
> nok hælpe betydeligt på det.

Alle frø kræver vand for at spire.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-04-07 14:14

Hej Preben

> Alle frø kræver vand for at spire.

Ja, men uden varme hjælper vand intet.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-07 16:01

On Fri, 13 Apr 2007 15:13:33 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Ja, men uden varme hjælper vand intet.

Og vand er der sådan set rigeligt af i jorden nu.
Et godt tip til om jorden er varm nok til at så i, er at se hvornår
nærmeste landmand sår. Så er jorden ok.
Det tip er bare ikke meget værd for dem som bor i byen. Og heller ikke
så sikkert mere, for de fleste marker såes til om efteråret nu, og alle
dem der skal majs i, såes først til i maj måned.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-07 16:49

> [...]
> så sikkert mere, for de fleste marker såes til om efteråret nu, og alle
> dem der skal majs i, såes først til i maj måned.

Til gengæld virker det at rette ind efter, hvornår frøukrudtet spirer.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-07 18:14

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev >
> Til gengæld virker det at rette ind efter, hvornår frøukrudtet spirer.

Altså sidst i Februar?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-07 22:03

> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev >
>
> Altså sidst i Februar?

Tjae måske
Det er ikke spiret i min have endnu.
Jeg snakker ikke om kamgræs og mælkebøtter. Det vokser lystigt her.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-07 07:23

On Fri, 13 Apr 2007 19:14:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Altså sidst i Februar?

Det føles kun sådan

Jeg har masser af ukrudt som har groet en del i både januar og februar.
Men det nye ukrudt er endnu ikke spiret, i hvert fald ikke så jeg kan se
det uden at kravle med snuden mod jorden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 13-04-07 21:36

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Til gengæld virker det at rette ind efter, hvornår frøukrudtet spirer.

Er det nemmeste ikke at købe et jordbundstermometer, stikke det i jorden og
se, hvordan det står til med temperaturen? Man kan jo lade det sidde over
et par dage og tjekke på forskellige tidspunkter, hvis man vil være helt
sikker.

Sådan en fætter koster jo ikke mere end 100 kr og den kan jo bruges sæson
efter sæson.

Mvh
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-07 07:29

On Fri, 13 Apr 2007 22:36:17 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>sikker.
>
>Sådan en fætter koster jo ikke mere end 100 kr og den kan jo bruges sæson

Jo, det er en god ide.
Men det kræver dog stadig at man ved ca. hvor meget varme der skal til
inden græsset spirer.
Jeg har selv et jordtermometer, men jeg bruger det ikke. Jeg ved
allivele ikke hvor varm jorden skal være for at tingene spirer.

Jeg lærte i øvrigt selv sidste år, på den hårde måde, at ikek alt græs
skal have lige meget varme for at spire. Jeg såede noget minigræs i
midten af april, da landmændene her var i gang. Der gik 6-8 uger inden
det spirede og lignede bare en lille smule græsplæne. 3 uger senere
såede jeg noget almindeligt græs, det var grønt og tæt meget hurtigere
end minigræsset. Senere fik jeg så fortalt at minigræsset kræver en del
mere varme for at spire end det almindelige gør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Olsen

Dato : 13-04-07 23:47

> Og vand er der sådan set rigeligt af i jorden nu.
> Et godt tip til om jorden er varm nok til at så i, er at se hvornår
> nærmeste landmand sår. Så er jorden ok.

Det kan man ikke bruge til noget, da vårbyg sagtens kan sås
mens der stadig er nattefrost og koldt om dagen.
Landmanden sår efter hvornår jorden kan bearbejdes så den
er velegnet til såning sidst på vinteren eller først på foråret
om du vil.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-07 07:34

On Sat, 14 Apr 2007 00:47:01 +0200, "Olsen" <ofentlig@post.cybersity.dk>
wrote:

> [...]
>Landmanden sår efter hvornår jorden kan bearbejdes så den
>er velegnet til såning sidst på vinteren eller først på foråret

Jeg tror ikke at nogen kunne finde på at så flere uger før de tror
frøene vil begynde at spire. Jo længere frøene ligger uden at spire, jo
ringere vil de komme.

Nogle få sår måske pga. jordens beskaffenhed, men den hænger meget ofte
sammen med temperaturen. En våd jord er kold og skidt at køre på.

Så som alt andet når det er have-arbejde mener jeg godt det kan bruges
som en tommelfingerregel.
(Der er undtagelser for alt, og der er ikke nogle ting som altid passer
100% når man færdes i haven.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Sybil

Dato : 13-04-07 18:55

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> I er for utålmodige.
> Det er rigtigt at meget græs kan spire på en uges tid. Men det er når
> jorden er ordentlig varm. Det er den endnu ikke. Men weekendens vejr vil
> nok hælpe betydeligt på det.

Vi væbner os med lidt mere tålmodighed og venter lidt mere

Håber at der snart sker bare en lille smule, så vores have ser lidt pænere
ud, i hvert fald på det område

Majken