Jordvarme - strømforbrug
Fra : SB

Dato : 11-04-07 10:38

Hej

Vi kigger meget på jordvarmeanlæg i forbindelse med nybyggeri. Og det
lyder alt sammen godt, men hvad koster den årlige drift af sådan et anlæg?

Huset bliver på ca. 170 kvm.

Hvor mange KiloWatt skal man regne med at pumpen bruger på årsbasis?

//Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-07 13:31

SB skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vi kigger meget på jordvarmeanlæg i forbindelse med nybyggeri.
> Og det lyder alt sammen godt, men hvad koster den årlige drift
> af sådan et anlæg?

Der ville jeg da da kigge i gruppen news:dk.teknik.energi
hvor der i forvejen er en del indlæg om alle former for
opvarmning og lign.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-07 20:08

"SB" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Huset bliver på ca. 170 kvm.
>
> Hvor mange KiloWatt skal man regne med at pumpen bruger på årsbasis?

Jordvarme anlægger man fordelagtigst hvis det skal erstatte elvarme. I det
tilfælde får man op mod tre gange de KW man ellers ville bruge, men der skal
jo sættes penge af til vedligehold og fornyelse, samt forrentning af
etableringen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen